Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
combined unit reparatie
[Afbeelding: PC220098.jpg]

we gooien d'r maar weer eens een kachelverhaal tegenaan voor de verandering.........

aangezien mijn aanjager steeds moeizamer ging lopen en een herrie produceerde van een slijptol heb ik mar besloten dat hij aan vervanging toe was
omdat deze klacht al langer bestond had ik op marktplaats al eens een nieuwe/gereviseede aanjagermotor kunnen bemachtigen voor een schappelijk prijsje (dacht 75 euro of zo)
nu er ook voldoende zin verzameld was begonnen het dashboard uit de auto te slopen en nog wat rommel in die omgeving.

aangezien er al meer kachelverhalen op dit forum zwermen ga ik niet in op de procedures van de en montage.

het kachelhuis lag na zo'n 3 uur op straat en kon mee naar de schuur
daar heb ik het ding ontmanteld en ontdekte ik hoe het glasvezel-versterkte kunststof toch niet overgeslagen is door de tand des tijds.....
een hoekje uit de scharnier-houder van de keuzeklep "recirculatie" of "lucht van buiten" brak af of het niets was.
met een stukje bouwbeslag uit een van de rommelbakken was dat zo weer gefixt maar enige voorzichtigheid is dus geboden.

[Afbeelding: PC220100.jpg]

op "ons" forum staan ook wat verhandelingen over airco dus leek het mij leuk om daarover nog wat te laten zien
deze kachelunit noemt VOLVO de combined unit vanwege het feit dat deze behuizing zowel een kachel als een airco verdamper kan herbergen
als de auto met airco is uitgerust vind je in het voorste vak de airco verdamper (dus voor de kachelradiator)

[Afbeelding: PC220099.jpg]

ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om dit vak bereikbaar te maken van opzij om er later zonder veel heisa een verdamper in te kunnnen schuiven zonder het dashboard er weer uit te moeten slopen......
een verdamper is trouwens het onderdeel dat koude produceerd doordat het samengeperste koelmiddel in vloeibare vorm gekomen is en net voor de verdamper door een soort sproeier wordt geperst waardoor er een drukval ontstaat.
deze drukval zorgt voor het overgaan van vloeibaar koelmiddel naar dampvormig koelmiddel.
deze overgang onttrekt echter zoveel warmte aan de omgeving dat de verdamper heel koud wordt en dus graag warmte opneemt van de langsstromende lucht.
(zijn we d'r nog???) daardoor lijkt het dat de verdamper koude afgeeft maat technisch gesproken neemt deze warmte op
anyway lekker belangrijk de binnenstromende lucht voelt lekker koel / koud aan en daar gaat het om

[Afbeelding: PC220101.jpg]

een ieder zal weten dat een airco de lucht niet alleen afkoelt maar ook ontvochtigd, dat vocht loopt als condensaat langs de verdamper naar beneden en zoekt z'n weg via je behuizing naar beneden.
die behuizing is echter deelbaar en daar zit dus een addertje......zorg dat je bij montage kit gebruikt om de messing en groefverbinding tussen de helften af te dichten anders raakt je bekleding op je versnellingsbaktunnel doordrenkt (dat vocht wordt dan wel weer opgenomen als je de airco aanzet maar een airco ontvochtigd en dat vocht loopt OOPS ENDLESS LOOP)!!!!!!

maar als het goed is loopt het condensvocht dus via het aangwezen pijpje een rubberslangetje in en mond uit bovenop je versnellingsbakdeksel onder de auto.

TIP ter voorkoming van schimmel / vieze luchtjes in je interieur;
zet 5 min. voor je thuiskomst de airco uit en de aanjager een standje hoger, het condensvocht zal dan alsnog opgenomen worden door de langsstromende lucht.
mocht de auto desondanks nog staan druppen dan is je verdamper waarsch. gedeeltelijk bevroren en is die nu aan het ontdooien.......
je kunt dan proefondervindelijk de airco nog wat eerder uitzetten.

[Afbeelding: PC220102.jpg]

de motor die de herrie veroorzaakte had voorzichtig gezegd enige speling op z'n lagertjes......
het was me al wel opgevallen dat G-krachten in de linkerbochten de herrie verminderden en rechts andersom, met zo'n speling snap ik nu waarom
(voor zover mijn diesel G-krachten opwekt maar dat terzijde.....

[Afbeelding: PC220103.jpg]

[Afbeelding: PC220104.jpg]

de nieuwe motor is niet opgehangen met rubbertjes op ieder voetje maar in z'n geheel in een rubber gevat waardoor de gatmaat wat te klein bleek.
en beetje rommelen met een freesje is voldoende om alsnog wat ruimte te scheppen.

einde verhaal voel RSI opkomen
Antwoord
spannend!!! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Dit is een soort raad je plaatje voor mij... ;D
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Mooie 1e oplossing, nu je 2e probleem nog oplossen. Nog leverbaar?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
hallo volvo vrienden/vriendinnen,

ik heb het bovenstaande foto-serietje even van wat tekst voorzien om wat uitleg te geven, als er vragen zijn stel ze gerust, domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden.
Antwoord
strak verhaal, goeie pics ook! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstoelen reparatie 240 chrisvhout 2 1.240 3 May 2023, 22:55
Laatste bericht: chrisvhout
  kant en klaar reparatie plaatwerk 740 Kogelman 6 3.373 18 November 2020, 09:24
Laatste bericht: BartJu
  Kunststof grill en lamp unit porreus Gerben244 1 2.278 30 October 2015, 00:04
Laatste bericht: A_A
  244 1980 portieren: reparatie of vervanging. Hoe en wat? Wimme 3 2.955 15 October 2012, 13:32
Laatste bericht: Gerald
  Reparatie reservewielbak: half of heel? landloper 32 13.907 11 September 2010, 18:50
Laatste bericht: Marc1970
  Dashboard - Kachel regel unit. jafd 5 3.699 17 December 2008, 22:08
Laatste bericht: Gideon
  kachel reparatie volvo 940 met ecc superD 1 3.159 10 November 2007, 00:12
Laatste bericht: a.huis

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)