Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Thnx JW! Nice info.
Die van Marc heb ik in levende lijve mogen aanschouwen, geen idee waar ik toen op moest letten; hij deed in mijn ogen wat hij moest doen goeied heet worden en stukjes blik aan elkaar plakken.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Iemand ervaring met het lassen met gevulde draad ipv met gas?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier een overzichtje van alle lasmethodes, ook die met gevulde draad.
http://www.rustbuster.nl/Film/lasprocessen_in_beeld.htm
Dit apparaat is een stuk goedkoper.
Citaat:De MIG-150 is ons instapmodel. Kenmerkend voor dit apparaat zijn:
-Een betrouwbare machine met een bescheiden prijs.
-Uitstekend geschikt voor voor de beginnende roestorateur maar ook voor het meeste hobby-laswerk in en om het huis.
-Eenvoudige bediening en gemakkelijk in het onderhoud.
Qua prijs leek me dit een wat voor een beginner. Of dan beter de bravo 155. Is dit geschikt voor plaatwerk?
Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten? traploosverstelbaar?
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
DopdeDouwer schreef:Hier een overzichtje van alle lasmethodes, ook die met gevulde draad.
http://www.rustbuster.nl/Film/lasprocessen_in_beeld.htm
Dit apparaat is een stuk goedkoper.
Citaat:De MIG-150 is ons instapmodel. Kenmerkend voor dit apparaat zijn:
-Een betrouwbare machine met een bescheiden prijs.
-Uitstekend geschikt voor voor de beginnende roestorateur maar ook voor het meeste hobby-laswerk in en om het huis.
-Eenvoudige bediening en gemakkelijk in het onderhoud.
Qua prijs leek me dit een wat voor een beginner. Of dan beter de bravo 155. Is dit geschikt voor plaatwerk?
Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten? traploosverstelbaar?
toch vind ik die prijzen niet echt goedkoop als je al echte Duitse merk machines kunt hebben voor 700 ofzo. niet dat dat perse nodig is maar toch iets om te overwegen.
kijk naar een machine met een Euro-toorts aansluiting, dan kun je makkelijk een andere toorts er op zetten, die willen nog wel eens verslijten. En zoals 240Diesel zegt, een die de stroom pas inschakelt als er gelast gaat worden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
maar dat is wel een TURBO!
Past goed bij je auto ;D
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ja dat is zeker waar.
Als je nog eens gaat verhuizen moet je maar een belletje geven

, wat een walhalla.
De garage te huur is al mooi natuurlijk :p
Erg bedankt voor de tips en uitleg, en de naafdopjes natuurlijk. (zie ander topic).
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Vandaag met Marc wezen blikwerpen, waarbij hij mij ook even liet proberen te lassen op wat rest stukjes.
Er was alleen een erg donkere lasbril, waardoor ik met mijn niet-vaste-hand, lastig kon mikken zodra er nog niet gelast werd:
De andere kant ging al beter;
Dit was op een paar mm. dik profiel. Nu even op (volvo&daf)blik, zowel proplassen (ging redelijk), stomplassen (dat ging wel heel hard) en overlappend lassen:
Erg leuk om te doen en met veel oefenen heb je het denk ik redelijk snel onder de knie. Een goede laskap (automatisch dimmend ofzo) lijkt me erg handig. Daarnaast goed "bijkomend gereedschap" om je stukjes op maat te maken en te houden.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Ik heb inmiddels ook enige ervaring opgedaan met lassen.
Inmiddels een aantal gaten in de vloer dichtgemaakt. Met karton een malletje gemaakt over het gat heen (groter maken dan het gat, want de randen van doorgeroest plaatwerk zijn errug dun. Vervolgens plaatje maken van de mal. (doe ik met een doorslijpschijf van 1 mm, zo klaar!). Vervolgens met plaatje het "nieuwe" gat aftekenen en inslijpen (als je er met de slijptol niet bijkomt, werkt een dremel ook super! Vervolgens randen van de te lassen oppervlakte GOED blank maken. Het in te lassen plaatwerk eerst rondom hechten i.v.m. met het trekken van de plaat door de warmte. Daarna stukje bij beetje dichtlassen. Let wel op : als je werkstuk erg warm is. prik je erg gemakkelijk doorheen. TIP: Heb je er een gaatje in geprikt, las het dan weer dicht met een stukje aluminium erachter. Dit voert de wamte snel af, maar hecht niet aan je werkstuk.
Ik werk met een Electro Beckum, plm 25Ampere / 0,6 mm draad/ draadsnelheid 10. Belangrijk is om je draad niet te zwaar te laten lopen, via de goede geleider ( zitten bij mij 4 mogelijkheden op de geleidingsrol). Houdt redelijk afstand van je werkstuk anders krijg je van die kleine keuteltjes i.p.v. gevloeid materiaal. Afstand kun je ook makkelijk bewaren door te lassen met een gasmondstuk voor proplassen, hier zitten 2 oortjes aan waardoor je de juiste afstand kunt bewaren. Bij proplassen probeer ik eerst uit hoelang ik moet lassen om het gat (vanuit het midden) vol te lassen. Meestal na 4 of 5 seconden lassen is je proplas gemaakt zonder dat je veel materiaal moet wegslijpen. Bij elke proplas tel ik dus mee!. Zeer belangrijk is om je slang zo recht mogelijk te houden zodat de draad niet zal haperen. Zo heb ik ook de vloer achterzijde weer verlengd, achterbalk in elkaar gezet en ingelast.
Oja, Dop heb je post ontvangen, nogmaals bedankt!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029