Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Op internet kwam ik de termen M46/type 1 en M46/type 2 tegen .
En als je verschillende plaatjes bekijkt van M46's zit er inderdaad verschil in.
-Hoeveel types zijn er ?
-wat zijn de verschillen ?
-Is het bouwjaar te achterhalen uit het typeplaatje van de bak/overdrive?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Zeer waarschijnlijk bedoelen zij:
type 1 is met mechanische telleraansluiting
type 2 is de latere zonder zoals in de 740 Turbo
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er is een gietijzeren en een gietaluminium behuizing, dan zijn er J en P type overdrives, en de ingaande as kan grof (10) of fijn (22) vertand zijn.
Om te beginnen, er zullen nog wel meer verschillen zijn. Zou mooi zijn als die allemaal in een keer veranderen van 'type 1' naar 'type 2' maar ik ben bang van niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Nog even in "Haynes "gesnuffeld , en heb daar waarschijnlijk het antwoord gevonden.
Haynes heeft het over " pre-1979 " en " 1979 on "
De latere versie is een simpelere versie ( citaat uit Haynes )
De uiterlijke verschillen zijn:
-vroege versie 10 splines
-late versie 22 splines
-vroege versie schakelstang gaat het alum. deksel in
-late versie schakelstang gaat de gietijzeren bak in
-vroege versie layshaft ligt in rollagers
-late versie layshaft ligt in kogellagers
Of de latere ook beter is,weet ik niet (hoop het wel ,die heb ik )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.