Topics: 82
Ineens hoorde ik een heel klein piepje uit het LV wiel van de 144, leek op een remblok/schijf . Ik had er ook onlangs andere (bredere) 244 wielen opgezet dus wie weet wat er aanloopt, misschien de lagers al naar de haaien, remslang half verstopt?
De remschijf werd net iets warmer als die RV, sleepte ietsie, dus de remblokken eruit en nog eens ronddraaien. Piepje blijft, maar zonder wiel nauwelijks hoorbaar, en er is ook geen punt met meer weerstand voelbaar.
Toch iets in de lagers? Heel goed luisteren, stofdop eraf, piepje weg. Bleek dat de splitpen van de kroonmoer waarmee de wiellagers op hun plaats gehouden worden net even aanliep tegen de stofdop (gedeukt door jarenlang op en af), keurig halfcirkelvormig spoortje erin geslepen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
mooi, maar hoelang was je hiermee bezig eer je door had wat er mis was?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 163
Haha je bent wel even bezig, maar toch is het probleem opgelost, daar gaat t om. Wiellager vervangen is nog meer werk.
Ik had deze week ook wat onbenulligs met de 144.
Ik hoorde iets sissen/knisperen, ik kon het niet echt thuis brengen. Maar de combinatie van LPG + sissen + knisperen maakte me niet heel erg gerust.
Het geluid leek bij de dorpel vandaan te komen... daar loopt ook mn LPG leiding.... motor maar even af. Toch nog af en toe een geluidje...
Zou er een muis in de dorpel zitten ofzo... die zal nu toch wel een beetje misselijk zijn, ook was hij niet bang wat na wat klappen hoorde ik geen reactie... verder zoeken dus.
Gevonden:
Er lagen wat flesjes spa sommige al ooit aangebroken in het bagagenet van de passagiers stoel. Door verschil in luchtdruk begonnen ze geluid te maken, als een termoskan weleens doet...
Het luchtte wel op.
Topics: 82
Niet zo lang, hooguit een uurtje rustig aan, en paar rondjes rijden (ook geen straf).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 15
Rammelje; zeer uitzonderlijk onbenullig.
Ik kocht mijn 244 een maand of 4 geleden. Er zat een rammeltje in de middenconsole alleen hoorbaar als je over een wat hobbelige weg reed. Ik ben er heel wat middagen mee bezig geweest slopen, kabeltjes isoleren met schuimplastic enz.
Op een gegeven moment rijdt er iemand mee, die de slinger van het schuifdak iets naar beneden trekt en het IS OVER.
Dit slingertje zit in een soort kommetje wat het geluid naar beneden weerkaatst, zodat dit bijna niet te traceren is.
Topics: 6
Nou, helaas niet altijd waar ;D Bij mij was er een "klonk" te horen bij de achteras als ik iets te hard over een bultje reed. Alles gevoeld en geschud, niks te vinden. De moed op een gegeven moment opgegeven en het maar gelaten voor wat het was, dan maar iets zachter over de bultjes
Pas was ik boxen in aan het bouwen met een versterker. Hiervoor moest de gastank eruit, gastank laten zakken en wat kwam er achter de gastank vandaan.................
een reiswekkertje van de vorige eigenaar!!!!!!!!!!!!
Hier was ik nooit achtergekomen als ik de tank niet had los gemaakt ;D
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Topics: 35
Ik had ook ooit twee van die ondefinieerbare geluidjes. Hoewel, om de haverklap komt er wel een nieuw geluidje bij
Het eerste was een soort geratel, dat pas optrad wanneer ik aan vrij hoge snelheid reed. Het leek ergens van voor te komen, maar het duurde toch lang voor ik het gevonden had. Bleek dat het afdekplaatje van mijn koppeling los zat en als een gek begon te trillen naarmate ik sneller reed :
Het tweede was een piepend geluid, alsof ergens een stang niet goed vast zat. Het kwam schuin achter me vandaan, maar ik vond het maar niet. Was om gek van te worden. Het rare was dat ik het hele perioden niet had, en dan weer een periode wel. Uiteindelijk legde ik de link met perioden waarin ik de achterbank eens plat heb gehad. Een van die scharnieren die de bank in staande positie vast houden, bleek wat stroever, waardoor de bank op die plek niet goed in het 'slot' kwam. Dat veroorzaakte dat piepende geluid tijdens het rijden. Gewoon een duwtje tegen de bank zodat ie in 't slot viel en klaar :

Ik was wel opgelucht ;D