Topics: 16
ben bezig een 760 te demonteren waarvan ik de automaatbak achter mijn 264 wil zetten.
heeft iemand nog tips waar je op moet letten enz
ik weet dat de aandrijfas ingekort moet worden , bij cardanas in apeldoorn kost dat 150 euro lijkt me redelijk
maar hoe los je het probleem op dat de kickdownkabel te kort is
en maak je voor de overdrive een aparte schakelaar of kan de bediening eenvoudig overgezet worden
groeten eric
Topics: 107
Zoek even naar de berichten van Funsdaf. Hij heeft op het forum een uitgebreid bericht over deze ombouw geschreven.
Topics: 30
Aandrijf as hoeft niet ingekort worden, je kunt gewoon het korte deel van 760 as in je uiteinde van de 260 as schuiven, de 760 as is +-4cm korter
Het het zelf al 2 keer gedaan en hij rijd nog steeds na 70.000km
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
ok joost dus de as is deelbaar zover was ik nog niet gekomen dat scheelt alweer en hoe heb je het probleem van de kortere kickdownkabel opgelost groeten eric
Topics: 17
Ik ben ook met zo'n projectje bezig ik heb alleen die bw55 niet

de aw71 lag er al onder toen ik 'm heb gekocht..
Die kabel kan je alleen maar omwissellen met een langere. Misschien gewoon die van de bw55, zijn wel tekoop maar heb ik hier nog niet serieus naar gezocht. Wel alvast naar andere info alhier en daar.
Tot nog toe dit gevonden en verzameld, misschien heb je er wat aan.
http://members.home.nl/alsdewiedeweerga/Volvo/
Ik wil dit wel op kort termijn afmaken maar weet nog niet precies wanneer heb eerst nog wat andere kleine mankementen te fixen die gaan voor. Wat ik er van begrepen heb moet de olie eruit en die pan er vanaf om aan die kabel te komen.
hier het vervolg
bak zit erachter ging niet vanzelf moet ik zeggen na 4 keer erachter en er weer achterweg halen omdat hij niet mooi wou aansluiten aan het blok en de motor niet meer rond wou
kwam ik erachter dat je het beste de vloeistofkoppeling en bak tegelijk eronder kan zetten anders kreeg ik het niet voorelkaar .
is wel een gepriegel maar anders krijg je de prise as nooit goed in de vloeistofkoppeling naar mijn idee.
de baksteun 1 gat naar achteren gezet 2 nieuwe gaten geboord in de chassisbalken , toen de uitlaat er weer onder kwam de voorpijp tegen de baksteun aan ,,dus de baksteun weer op de orginele plek gezet en zelf een kleine aanpassing gemaakt om de bak weer aan de baksteun te bevestigen
toen olie erin en proef draaien ging gelukkig goed schakelt goed, alleen het overdrive gebeuren moet nog aangesloten worden
ik wil nu de pookhendel van de 760 omdat daar de od schakelaar opzit overzetten op de 264 bediening dan kan het project afgerond worden en kunnen we gaan cruisen ,
groeten eric
Topics: 30
pook knop heb ik ook omgebouwd
bovenkant van de 760 pook heb ik aan de oude 264 pook gelast
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Topics: 22
Ik ben van plan om de 265 ook een AW71 te geven nu ik toch de motor er uit ga halen. Ik heb een 765 gevonden op een sloop en ik kan de AW71 voor ongeveer 150 euro + verzendkosten kopen. Nu is alleen mijn vraag welke onderdelen ik nog meer nodig heb? Deze sloop is hier ver vandaan dus ik kan niet nog even snel wat los halen als blijkt dat er iets ontbreekt.
Mijn vragen zijn:
1) Welk deel van de 760 as heb ik nodig? Het voorste of achterste gedeelte?
2) Past de kickdown kabel van de 760?
3) Kan ik de versnellingsbak-balk van de 260 gebruiken of zijn er balken die beter passen? En welk "kussentje" heb ik nodig?
4) Ben ik verder nog iets vergeten?
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Topics: 12
Hallo Nico,
Je hebt het voorste deel van een aandrijfas van een 164 (met een M45 bak!) nodig. Dit past direct maar je kunt ook je bestaande as (laten) verkorten. Vervolgens moet je de uitlaat aanpassen door het voorste deel iets te verlengen (twee stukjes tussen lassen links en rechts). De bevestiging aan de steun is geen probleem, dit past zo.
Verder moet je het staartstuk overzetten als deze geen mechanische telleraandrijving heeft.
Succes!
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Topics: 17
Citaat:2) Past de kickdown kabel van de 760?
Nee! 760 kabel is veel te kort

en het luisterd vrij nauwkeurig.. Afhankelijk van het motortype.
b27(28)A, E of F.. Als ik me niet vergis is de 260 serie pas na 1980 met AW71 geleverd daarvoor hadden ze een BW55, dus heb je een van voor "80 zal je geen originele kabel kunnen vinden. Dan moet je zoeken op het juiste motortype + AW71, je hebt wel de vrije keuze tussen BW55 kabel of AW71 kabel bij hetzelfde motortype, de aansluiting op en in de bak is daar gelijk. Ik heb verschillende adressen afgebeld voor zo'n kabel "ook Estate Services" maar die durfden het allemaal niet te zeggen wat je nodig hebt als het afwijkt van een origineel geleverde kombi.
Ikzelf dacht geluk te hebben met een nieuwe kabel via restpartijtje voor ⬠27.50 maar die was (1239933) voor een 28E/F motor en ik heb b27E 1978. Op eerste gezicht ziet ie passend uit maar voor deze motor is de binnenkabel cá 8 t0t 10 cm korter dan voor mijn 27E uitvoering. Heb deze met alu krimpsokjes verlengt met de oude 760 binnenkabel en werkt zonder meer goed. Met die besparing op de adviesprijs ben ik dik tevreden met deze improvisatie.

De kabel wordt niet zwaar belast, wordt maximaal ca 5 cm door een lichte veerspanning getrokken en maakt dan een lichte klik.
http://www.scantechsweden.com/Default.aspx?id=37