Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijbewijs vraagje :p
Der is hier niet zoveel rijksdienst meer. De boel wordt in Belgie meer en meer gefederaliseerd en dan kunnen wetten in dit apenland tussen de regios wel eens verschillen.
Dirk242 schreef:Hoe heet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in belgie?
Zij moeten dit toch wel weten.
Antwoord
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Quad

De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn.

Van cilinderinhoud bij motos wordt niet gesproken dus waarschijnlijk zal het wel mogen. Al blijft het me een raar zicht en idee te zijn om met een veredelde brommer op de autosnelweg te rijden.
Antwoord
in mijn boek waarmee ik paar jaar geleden mijn rijbewijs haalde staat volgend:

Toegelaten op autosnelwegen:
voertuigen die op een horizontale weg een snelheid van 70km/uur kunnen halen

Verboden op autosnelwegen:
voetgangers,
voertuigen die geen 70km/uur kunnen halen
sportwedstrijden
technische proeven met prototypes
enz...

en ik dacht
een 125cc kan normaal toch een kleine 100km/uur rijden (die shadow werd door sommigen tot 120 zelfs gedreven, standaard)

dus ik dacht toegestaan...
morgen eens een rijschool ofzo binnenspringen, mss dat zij meer uitleg hebben

edit:
we hebben blijkbaar dezelfde conclusie Wink

maar is dit een veredelde brommer??
[Afbeelding: mc_shadow125_black_2006.jpg]
ach,
navraag doen zal helpen,
eens een honda garage binnenspringen en navragen wat de mogelijkheden van die motor zijn
Antwoord
In Nederland mag je gewoon op de weg met een 125.
In belgie mag dat ook gezien de "toelatingseisen".

Moest wel lachen om: "sportwedstrijden". Je mag dus niet een potje badmintonnen op de snelweg? ;D
Antwoord
Dirk242 schreef:In Nederland mag je gewoon op de weg met een 125.
In belgie mag dat ook gezien de "toelatingseisen".

Moest wel lachen om: "sportwedstrijden". Je mag dus niet een potje badmintonnen op de snelweg? ;D

inderdaad,
nochtans was gisteren een spannende match tussen mij en mijn zus op de E40,
zo'n middenberm is een perfect net dacht ik toch Wink

en je mag ook geen carnaval vieren op autosnelweg, ik zeg: BOE Big Grin
Antwoord
En al wil je wel carnaval vieren, dan moet je nog een jaartje wachten.
Antwoord
Dirk242 schreef:- B-rijbewijs (auto) staat los van A-rijbewijs (motor).

Klopt, maar: je krijgt er nu wel bij verlenging/nieuw een brommer certificaat bij.
Geen motor, of toch maar dan een gelimiteerd tot 50cc, tis maar hoe je het bekijkt. (nee, niet lullig bedoeld, maar feitelijk zijn ze vergelijkbaar)

Let wel op: dat je in Belgie ermee mag rijden, dan mag het elders nog niet.
En al kunnen ze je misschien niet bekeuren, als het misgaat kan de verzekering weigeren te betalen, omdat de papieren niet in orde zijn en dus geen dekking. Heb ooit gehoord van nederlands stel dat verongelukte in griekenland. mochten hier met B wel brommen. In Gr moet je echter dat op je rijbewijs hebben staan (zoals nu hier ook gebeurt). Dus geen dekking, geen uitkering....

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stalhberg vraagje Graad 1 3.289 29 October 2018, 01:19
Laatste bericht: Raymond_63
  computer vraagje Pierre van Aert 10 6.816 2 October 2006, 10:59
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)