Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelingsprobleem met B20 op LPG.
Rob, zit de juiste radiator dop er wel op?
En ook belangrijk is de rubber afdichting daarvan nog goed, dus zacht en niet uitgehard.
Zelf heb ik dit rubber van mijn B18 vernieuwd door een rondje te knippen uit een oude fietsband en dat er weer tussen frutten.
Zit al 2 jaar probleemloos.
kijk eens in de groene boekjes daar staat de stroming van het koelwater en de kachel prima uitgewerkt en lekker belangrijk waar welke slang op aansluiten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Citaat:zit de jusite radiator dop er wel op?...... is de rubber afdichting daarvan nog goed?

Da's idd ook een goeie.
Volgens mij is het nog de originele dop van 40 jaar geleden.......
Ik had hem gister nog in de hand en vomd hem er al wat dubieus uitzien.
Zal even wat prutsen met een rubbertje, Thx
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Mijn B20 heeft wel een radiator met daarnaast een expasivaatje. Een pijpje bovenop gaat via een slangetje naar een expansie vatje, met een dop met veer, die opent bij teveel druk.

Misschien heb jij dit niet, dan is zoals marc omscheef de lucht in de radiator de expansieruimte, dus niet tot de rand vullen, misschien is dat verkeerd gegaan?
Antwoord
Zou er ook valse lucht in het circuit kunnen zitten? Als dat namelijk zo zou zijn zet deze uit bij een warme motor met als gevolg dat er ergens vloeistof heen moet,...

En kan je niet iets verkeerdom om hebben aangesloten, heen op terug (retour) en andersom?

Zit er ook vla onder je oliedop? Als dat zo is hebben we weer een leuke uitdaging erbij ;D
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
maak 'm nou niet gek Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
gelukkig geen vla:-)

typische is dat ik na de bypass heb bijgevuld tot aan de rand van de radiatordop.
En elke keer als ik de motor startte en reed, liep er een dikke straal uit de overlooppijp.
Net even gechecked, maar vloeistof niveau staatnog steeds tot net onder de dop ???
Misschien teveel erin gemikt?, kan dat?

-------------------------------------------------------------------

Antwoord
Zeker dat kan! De vloeistof zet uit naarmate deze warmer wordt. Daarom zit er ook max indicatie in elk reservoir. Een CV installatie bij je thuis heeft ook een expansievat, ,outer om deze reden.

Ook weer opgelost! ;D
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Citaat:En kan je niet iets verkeerdom om hebben aangesloten, heen op terug (retour) en andersom

Ik ben nog niet helemaal zeker van mijn slangen-bypass, ik zie nog steeds geen'vloeistofstroomkring', dus ik begrijp het nog niet helemaal :-X

Antwoord
Rob,
je moet het zo zien:
Als jij in een normale situatie je kachel niet aan hebt staan, stroomt daar ook geen warm water door, dus dan is er geen circulatiecircuit over je kachel.
Dit komt overeen met je rode verbinding dicht te knijpen.

De stroming door je verdamper is prima, het kan naar de verdamper stromen via een T-stuk, waarvan een poot is afgestopt(=rode verb.) dan stroomt het door je verdamper naar het andere T-stuk en kan dan alleen maar richting blok omdat daar ook het T=stuk aan een kant is afgeblind.
Let goed op: Dit is alleen zo indien de aansluitingen van de kachel en dus de aftakkingen naar de verdamper goed zijn aangesloten op het koelsysteem.
Gezien het feit dat je een Amazon hebt van 1965, zou je nog het oude koelsysteem moeten hebben???, wat geen expansievaatje heeft, alleen maar een directe overloop vanaf de radiator dop, vandaar mijn advies kijk even naar de rubber afdchting van de dop, als die niet goed is kan het systeem geen druk opbouwen en zal de koelvloeistof eerder kunnen gaan "koken".
Voor deze systemen geldt niet tot aan de rand vullen maar net dat de lamellen van het koelblok onder het vloeistof niveau zitten, dit is zoals anderen al zeggen het "expansiegedeelte", waardoor er druk in het systeem opgebouwd kan worden en er geen onnodig koelvloeistof verlies optreed.
Mijn vermoeden is dat jouw kachel systeem en aansluitngen daarvan niet helemaal juist zitten, vandaar mijn advies check de groene boekjes even.
Lukt het niet laat maar wat horen, via mail of forum.
Misschien verstandig om wat foto's te plaatsen van de huidige situatie on de jouw motorkap.

Succ6
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Citaat:De stroming door je verdamper is prima, het kan naar de verdamper stromen via een T-stuk, waarvan een poot is afgestopt(=rode verb.) dan stroomt het door je verdamper naar het andere T-stuk en kan dan alleen maar richting blok omdat daar ook het T=stuk aan een kant is afgeblind.

In mijn tekening is de rode lijn een open verbinding tussen de T-stukjes.

Zie ook de foto van de huidige situatie; de (gekronkelde) pijp met de rode lijn eroverheen getekend is de 'bypass'.

De bovenste slang van de kachelkraan is nu los (punt 1) en zat voorheen op de rechterkant van de rode lijn (T-stuk)
het onderste aansluitpunt van de kachel (punt2) ook los gehaald en die zat voorheen op de linkerkant van de rode lijn.

Dat gekronkelde slangetje heb ik dus zelf tussengefrot. (is nu dus rode streep in de tekening hieronder)

Hoop dat het wat duidelijk is.

[Afbeelding: IMG_0026_2-1.jpg]

[Afbeelding: kachel.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: