Berichten: 114
Topics: 21
Lid sinds: Nov 2007
Zo maar een nutige topic.
Wie weet er zoal goede raad en tips geven om het benzine verbruik van onze mooie bolides te verbeteren in goede zins des woords?
UIteraard betreft het de Turbo's benzine uitvoering........
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Hoezo alleen voor Turbo's ???
In grote lijnen geldt voor zuinig rijden de feiten voor alle soorten motoren dus laat dat turbo maar weg,en dat zeg ik uit ervaring.
*check je bandenspanning regelmatig en in mijn geval zette ik ze altijd iets hoger,rijdt ook beter.
*rijdt constante snelheden waar mogelijk
*schakel de airco uit als het niet echt nodig is
*onnodig met verlichting rijden scheelt ook
*houdt ramen gesloten
*rijdt in de file zoveel mogelijk op de rechter baan ,tussen de trucks want die proberen hun wagens rollend te houden en dat scheelt remmen en optrekken.
*regelmatig onderhoud doet ook wonderen,denk oa aan verse filters.
Goed dit zijn er maar een paar maar er zijn nog zoveel :
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Voor de oude B21A en 23A met een verbruik van 1 op 6 a 7 op LPG weet ik maar een oplossing om zuiniger te rijden, die ik misschien nog een keer toe ga passen als de brandstofprijzen blijven stijgen, nl.
een injectiemotor van een jonge 240 erin sleutelen. 1 op 6 of 1 op 10 dat scheelt toch een hele slok op een borrel
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Blok swappen is zo gedaan ;D
Berichten: 409
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2005
ik begrijp dit soort zaken nooit bij het rijden met een 240.
Zelfde als afvragen, hoe een low-budget-vakantie te houden in Monaco, hoe geen soa's op te lopen bij onveilige seks in Johannesburg, of hoe plezier te hebben tijdens een Centerparcs-vakantie,..
Onze auto's zijn geen Kia, Toyota, of Hyundai, we (tenminste ik) rij ze voor het plezier en gevoel. dat kost meestal wat extra,..
Een goede afstelling van de motor is altijd aan te raden, denk verder weinig meer er aan te doen, genoemde voorbeelden zullen echt geen hele euro's uithalen.
"Nostalgie is niet meer wat het geweest is"<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Meer gas geven, meer turbodruk, remmen, optrekken, remmen, optrekken. In een lage versnelling rijden. Hoge snelheden rijden. Gat in de tank slaan, lekkende brandstofslangen, lekkende vaccuum ontlastklep brandstofgallerij (komt nog vaak voor ook!). Een omweg nemen. Allemaal zaken om je brandstofverbruik te verbeteren.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Maak gebruik van het gewicht van de auto: snel (50-70% van het gaspedaal intrappen) naar de cruisesnelheid en deze zo lang mogelijk vast proberen te houden. Grootste verbruiker: remmen. M.a.w. anticiperen en tijdig gas loslaten.
De rest is al genoemd denk ik. Oh, nog eentje: belast de motor weinig onder de 2000 toeren, dat is nl. pas echt veel werk voor een motor.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Bozzma schreef:Meer gas geven, meer turbodruk, remmen, optrekken, remmen, optrekken. In een lage versnelling rijden. Hoge snelheden rijden. Gat in de tank slaan, lekkende brandstofslangen, lekkende vaccuum ontlastklep brandstofgallerij (komt nog vaak voor ook!). Een omweg nemen. Allemaal zaken om je brandstofverbruik te verbeteren.
;D heel goed heel goed! ;D Je begint trekjes van PP over te nemen. 8) ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Filip schreef:ik begrijp dit soort zaken nooit bij het rijden met een 240.
Zelfde als afvragen, hoe een low-budget-vakantie te houden in Monaco, hoe geen soa's op te lopen bij onveilige seks in Johannesburg, of hoe plezier te hebben tijdens een Centerparcs-vakantie,..
Onze auto's zijn geen Kia, Toyota, of Hyundai, we (tenminste ik) rij ze voor het plezier en gevoel. dat kost meestal wat extra,..
Een goede afstelling van de motor is altijd aan te raden, denk verder weinig meer er aan te doen, genoemde voorbeelden zullen echt geen hele euro's uithalen.
Eindelijk weer een zinnige post van je! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ow ja, die was ik vergeten. Laat de auto een jaar staan, dan gaan de remmen vastzitten. Dat helpt ook voor een beter brandstofverbruik.
Wel een beetje rare vraag...