Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Inmiddels is de auto terug van Volvo voor het afstellen van Co, toerental en ontsteking. Co nu 2,3!
Los van dit heb ik nog even een vraag over de oliekoeler van de turbo. Wordt deze bij jullie ook snel warm, of duurt dat sowieso een tijdje. Na thuiskomst (5km) bleek deze niet echt warm te zijn. Hebben de leidingen en de koeler vooraf wel helemaal gereinigd en doorgeblazen. Graag jullie ervaring hiermee!
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
Lijkt me vrij normaal op een ritje van 5 min.
Heb een olie temp. meter in mijn GL gehad en de temp. kwam na 10 / 15 min naar mijn werk pas een beetje los van de 50 graden (begin punt) , had er geen oliekoeler op want was geen turbo .
Maar het duurt een tijdje voordat de olie echt goed op temp. is , op de snelweg kwam hij tot de 80 / 90 graden .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
bij mij komt hij na ongeveer 5km uit de 50 en na ongeveer 15min staat hij op 80
en in de zomer 90/95
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ok, volgens mijn vader voelde de oliekoele nog redelijk koel aan. Hij was dan ook meer warm van de stralingswarmte van de motor zo leek het. Zijn nu met de laatste puntjes bezig en rijden binnenkort 30 km van de stalplaats naar huis. Zullen dan nog eens kijken of hij zo relatief koel blijft.
bedankt voor de reacties tot zo ver
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
eric vermeer schreef:bij mij komt hij na ongeveer 5km uit de 50 en na ongeveer 15min staat hij op 80
en in de zomer 90/95
Da's net het verschil van de Turbo denk , daardoor is de olie toch wat sneller warm .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de oliekoeler "sandwich" plaat die tussen de jet filter en het blok zit gaat de olie pas door de koeler laten lopen vanaf 75 graden celcius (temnminste bij mijn sandwich plaat).
de 940s hebben een leuke olie/water warmtewisselaar daar die de olie met het koelwater voorverwarmd, werkt leuk maar niet zo goed voor all out tuning, wel voor dagelijks gebruik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
Jw240 schreef:de oliekoeler "sandwich" plaat die tussen de jet filter en het blok zit gaat de olie pas door de koeler laten lopen vanaf 75 graden celcius (temnminste bij mijn sandwich plaat).
de 940s hebben een leuke olie/water warmtewisselaar daar die de olie met het koelwater voorverwarmd, werkt leuk maar niet zo goed voor all out tuning, wel voor dagelijks gebruik.
dus een oliekoeler setup is beter als je gaat tunen?
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja de originele setup van de 240/740 is beter voor piek warmte opvang dan de 940 (93+?) setup.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni