Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Herstel van dorpel
#1
Ik wilde de volgende foto serie toch delen, ben er zelf namelijk wel trots op.
Na een korte lascursus toch de moed bij elkaar geraapt en zelf aan de dorpels van mijn 240 begonnen.
Na bijna een andere Volvo 240 gekocht te hebben afgelopen augustus/september toch besloten
om het zelf te proberen en deze volvo toch nog enige jaren te blijven rijden.

[Afbeelding: img0041je8.th.jpg]

De rechter dorpel, helaas geen foto van gemaakt, was er heel erg aan toe. Kom je achter als je eenmaal begonnen
bent en eigenlijk alleen een slechte buitenkant verwacht. Helaas was ook de dorpel rond de kriksteun zo slecht
dat alles met ÃÃn tik los viel.

Afgelopen weekend aan de linker aan de slag gegaan, naar verwachting moest het minder zijn dan de rechterkant.
Gelukkig geen verassingen....
Begonnen aan de achterkant van de dorpel door alles weg te slijpen wat rot was. Had reparatie delen,
dus hoefde niet alles in vorm te krijgen. Alleen zorgen dat het goed past.

[Afbeelding: img0218as3.th.jpg]

Dat ging gelukkig wel redelijk goed. Hoe meer je het doet, hoe beter het eruit gaat zien.
Overal zinkprimer gespoten, zowel binnen als buiten dorpel en later ook nog een flinke tectyl laag eroverheen.

[Afbeelding: img0223yi7.th.jpg]

De roestplek bij de instap, die was ook groter dan ik verwacht had.

[Afbeelding: img0226op8.th.jpg]

Ook hier bruut alles wegslijpen en dan een malletje maken om precies alles uit de reparatie dorpel te halen.

[Afbeelding: img0227rr5.th.jpg]

[Afbeelding: img0230vi7.th.jpg]

Dit koste me toch wel aardig wat uurtjes om alles pas te maken zodat de kopse kanten mooi tegen elkaar aan vielen.

[Afbeelding: img0231gb0.th.jpg]

Na lassen alles geschuurd en weer in de zinkprimer gespoten.

[Afbeelding: img0235lk6.th.jpg]

Als laatse de gehele instap in de zwarte lak gezet.

[Afbeelding: img0237ro9.th.jpg]

Moet nu alleen nog de sierstrips er terug opzetten, heb al nieuwe klemmetjes. Wie weet lukt het me om deze 240
op de weg te houden tot de kleine kerel oud genoeg is.....

[Afbeelding: img0239jf2.th.jpg]

Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#2
wow, net 1 lascursusje gehad????chapeau!!!!!!!, mooi werk, heb ook nog wel wat klusjes voor je ;D ;D ;D
mooi he, die voldoening naderhand ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
PP! schreef:wow, net 1 lascursusje gehad????chapeau!!!!!!!, mooi werk, heb ook nog wel wat klusjes voor je ;D ;D ;D
mooi he, die voldoening naderhand ;D ;D ;D

Je bent me net voor..... ik heb ook nog wel wat laswerk liggen Wink
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#4
Bedankt, oooohh jaaaaa. Geeft een heel goed gevoel.
Lijkt ook net of de Volvo net weer iets lekker over de weg zoeft. ;D ;D

Kijk ook iedere keer als ik instap even om te zien of het wel echt is. ;D
Moet wel zeggen dat nadat ik de eerste keer de slijptol erin had gezet.....
Er toch echt even een knoop in mijn maag lag....gaat het allemaal wel goed komen.

Heeft me totaal 4 dgn gekost, rechterdorpel 2 hele dagen en links ieder stukje een dag.

Lascursus in Delft. 8 avonden, 4 avonden elektrode lassen en 4 avonden MIG/MAG lassen.
En heb een heel goed lasapparaat kunnen lenen van een collega. Goed gereedschap is het halve
werk.

Zoals gezegd nu alleen nog de sierstrips en op zoek gaan naar de tape die over de
randen geplakt zit ter bescherming.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#5
Zou het met dat lasapparaat wat bij die cursus ook aangeboden wordt ook gelukt zijn Reinier?
Of was dat geleende ding stukken beter?
Overigens mijn complimenten, je bent terecht trots op je werk. :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#6
Je trots is terecht!!
ga maar een lasapparaat kopen en een restauratieobject ;D Big Grin
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#7
@Zwarte Flirt: Lasapparaten op de cursus waren niet slecht. De ene was net iets beter af te stellen
dan de andere. Helaas hadden ze alleen 0,8 mm draad om me te oefenen, en voor de Volvo heb
ik 0,6 mm lasdraad gebruikt. Ben van vrij dik materiaal met elektrodes naar dun 0,8 mm MIG/MAG gegaan.
Die ik geleend had, was wel heel goed af te stellen.

@Peter: Restauratie object heb ik al. Een rijdende volvo en een Mustang '66 in losse onderdelen.
Nu verwacht ik de komende tijd met de Volvo geen problemen, zit nu een jaar een ander blok in
en de dorpels kunnen ook weer mee.

[Afbeelding: recoveredjpegdigitalcamsu7.th.jpg]

[Afbeelding: recoveredjpegdigitalcamuv4.th.jpg]

Nu hopelijk alleen de normale slijtage onderdelen... zoals remmen, banden etc.
Mustang project heeft een aantal jaren stil gelegen. Casco is gestraald, verzinkt en geprimed, afgelopen
maand een berg onderdelen zoals remschijven etc uit de VS laten komen. Zou 1st drie maanden van
het komende jaar weer rollend moeten zijn.

[Afbeelding: mustang2104013nw1.th.jpg]

Dus voorlopig druk genoeg... ;D
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#8
;D ik heb een 265 in diezelde staat als de mustang ;D
:-\ bij mkij duurt het nog wel een paar jaar voordat hij rijd :-\
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
Stralen etc is in 2000 gedaan...... :-\
rollen komend jaar en verdere afbouw zal ook nog wel een jaartje of wat duren.

Het is wel de ultime test om te kijken of er nog ergens roest opduikt.... Big Grin

Een 265 lijkt me ook een super project.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  doppen in de dorpel foetsie? Kogelman 6 8.296 29 September 2011, 09:59
Laatste bericht: okkehel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)