Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Back to the old times.....
Geen idee wat voor ontsteking op de B230A, zal wel elektronisch zijn, ging alleen om de carb. Voordeel van de oudere 740 is dat er zat van ri. de sloop gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
een 740 blok past gewoon in een 240 hoor. gewoon de goede verdeler uit een 240 slopen+de tussenas..... even werk maar niet al te moeilijk....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Je zegt het Jw..... afblijven van een 740 blok, want dan moet ik een tussenas monteren.....die nu al in m'n B230F zit......kan dus beter een oud 2300 blok uit een 240 op de kop tikken of alleen verdeler, ontstekingsunit, voorschakelweerstand (?), spruitstuk, carburateur. Ws is een compleet blok goedkoper.......Benzinepomp (ook tussenas nodig?) heb ik nog wel elektrische liggen, uit stationair legermotoren. Of kan ik de huidige jetronic pomp gebruiken? Hoeveel druk levert deze?

Trouwens: thuis een biogasfabriekje te bouwen is net zoveel werk als een houtgasgenerator. Bovendien moet je het gas opslaan en comprimeren. Vinden de verzekering, de brandweer en de buren vast niet goed. En ethanol, tja, geldt eigenlijk hetzelfde voor.

Groet,
John
De Jetronic pomp geeft 70-92 psi max, dat is zo'n 5-6 bar. Capaciteit is ruim 3 liter/minuut, dat houdt een vlotterklepje niet tegen.

Voor carb. versies is de druk 2-4 psi, in de tank zit een klein opvoerpompje wat 4-5 psi levert, dus dat zou je eens kunnen proberen. Deze pompen gaan alleen draaien als de injectiecomputer een signaal krijgt van de ontstekingsgever, maar die kan je ws. wel omzeilen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Klinkt als een interessant project!

Kan weinig bijdragen, qua inhoud, maar ben benieuwd of er nog vorderingen zijn sinds vorige maand?

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Hallo BartJu,

Sorry dat ik zo laat reageer.
Wat betreft de vorderingen: de ontsteking maak ik waarschijnlijk dubbel. Voor het rijden op benzine zal de huidige installatie gebruikt worden. Voor het rijden op houtgas een oude verdeler met hall-gever en bijbehorende vonkversterker. De jetronic schakel ik dan af middels een relais. Dit geldt voor alle spanningsvoerende aansluitingen, dus ook die naar de bobine. Beide systemen hebben de bobine en de verdeelkap gemeen. Het kan zijn dat voor de extra ontsteking een dikkere voorschakelweerstand nodig is.

En de vergasser: die wordt geheel uit RVS. Ben met de laatste calculaties bezig, maar wil die eerst nog gecontroleerd hebben door een Finse ingenieur. Heb overigens ook de hulp van oud-medewerkers van de TU Twente. De direkteur van een groot constructiebedrijf in de buurt vindt het een geweldig projekt en wil zijn medewerking verlenen. Daar ben ik erg blij mee, want nu kan ik iets bouwen wat er gelikt uit gaat zien. En met de laatste Finse techniek toegepast, moet het ook nog redelijk gebruiksvriendelijk zijn.

Groet,
DJ

De bedoeling is om maart volgend jaar te gaan rijden.
Goed te horen dat het project nog in leven is, en op zo veel steun kan rekenen!

Geef ons zo af en to eeen update, wordt erg gewaardeerd. En ben ook benieuwd hoe het er zal gaan uitzien....

Succes verder!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Zo ongeveer gaat het eruit zien. Ik heb echter een sedan. Bij een estate moet je de hele installatie draaibaar maken of de vijfde deur offeren. Zware veren en dempers zullen nodig zijn, want lichter dan 170 kg kan ik niet bouwen. Dat is 255 kg op de achteras. Met 2 personen en nog wat hout is de as maximaal uitgelast. Ik denk een trekknop te monteren aan het frame om een licht aanhangertje mee te kunnen nemen.

[Afbeelding: Volvohoutvergasser.jpg]

Dikke auto's kunnen echter niet zonder aanhanger:

[Afbeelding: Buick11.jpg]

Dat ziet er echt onwijs stoer uit.

[Afbeelding: ss2710.JPG]
Haha, geweldig zo'n project ;D

Heel veel succes ermee. 8)
1980 GL Diesel (USA)

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)