18 September 2007, 07:07
Graag wil ik hierbij mijn ervaring laten zien met de inbouw van een 164 stuurbekrachtiging in een 144.
We wilde wederom belastingvrij rijden met een boodschappenauto. Een polar uit 1993 en een touran met bijtelling is financieel geen goede combinatie. En omdat de 144 reeds lange tijd stond te wachten op werk dus maar gewoon werk van gemaakt.
Helaas heb ik tijdens de inbouw geen foto's gemaakt van de hulpstukken die uit de losse pols zijn gemaakt. Doch van diegene die een set in wil bouwen mag ik enige technische aanleg verwachten en zal het verhaal redelijk duidelijk zijn. Indien iemand aanvullende info wenst zal ik me best doen eea nader toe te lichten.
Benodigdheden:
Komplete stuurbekrachtigingsset van een 164 met gedeelte van stuurstand met kruiskoppeling en rubber.
Pulley van krukas (voorste deel). Meestal in de 164 in een gedeelde uitvoering toegepast.
IJzeren plaat van 10 mm en ong 12 x 14 cm.
Hoekijzer 30x30x5, strip 30x6
veel bouten, moeren, veerringen en sluitringen
V-snaar 13 x 1200 mm
Voldoende gereedschap
Enig geduld!!!.
Voorbereiding:
Haal de pitmanarm van het 164 stuurhuis. Let op: Als deze niet los komt met de poelietrekker: Ga niet slaan op de borgmoer van deze arm of iets dergelijks. (Door de mokerslagen op deze moer heb ik de hele stang door het huis naar boven geslagen en het draadeind met stelmoer aan de bovenzijde door het aluminium gewrongen waarbij de schroefdraad is beschadigd. Dat is bijzonder vervelend als je denkt klaar te zijn.!!)
Regel een ijzeren plaat van ong 12 x 14 cm met een dikte van 10 mm. Deze plaat moet redelijk de contouren van de bevestigingszijde van het stuurhuis volgen met een beetje oversize. Plaats het stuurhuis gecentreerd op deze plaat. Je zult merken dat het huis niet op de bevestigingspunten aanligt vanweg een uitstulping van het huis. Neem een kleine slijptol met goede flex en ga op je gemak het midden van deze plaat uithollen tot alle bev.punten goed aanliggen. Ik heb toen voor de 4 bev.punten 4 gaten geboord/getapt in de plaat en passende bouten gezocht met voldoende veerringen zodat de uiteinden net niet erdoor staken. Op een later moment tijdens montage heb ik een van de voorste 2 gaten doorboord zodat hier een lange bout door het chassis kan worden gestoken. Weet niet meer of deze boven of onder zat. Voor de geinteresseerde kan dit gechecked worden.
Tot zover het stuurhuis.
Nadien heb ik uit de losse pols een steun gemaakt die opzij van het blok op de 2 bev.punten kan worden gemonteerd. Iets boven het bovenste punt heb ik hier schuin een hoekijzer aan gelast die op een bevestiogingspunt voor op het blok kon worden gemonteerd. Hiervoor moet je het blok wel bij de hand hebben voor het passen en meten. Tevens heb ik 2 korte strippen (ong. 60 mm) aan een zijde afgerond en bovenin doorboord met 12 mm. Zodanig dat hiertussen de steun van de bekrachtigingspomp kon worden gemonteerd. Deze 2 strippen heb ik nog niet aan de steun met 3 bev.punten gelast. Dit kan pas bij het inbouwen en positioneren van het geheel.
Onderstaand zie je enkele foto's van de huidige toestand.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3032.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3033.jpg
Tijdens de montage van het stuurhuis moet je een goed ref punt zien te vinden voor het uiteinde van de huisige pitmanarm. Bijv. loodrecht punt van chassis naar onder cq uiteinde pitmanarm met meting van exacte hoogte. Tijdens montage van het nieuwe huis moet je proberen zo dicht mogelijk bij dit punt te komen om de minste uitlijn problemen te krijgen.
Zorg dat je met een volvosleutelmaatje dit huis bevestig. Zal in je eentje niet lukken....
De rest wijst zich zelf op basis van bovenstaande voorbereidingen denk ik.
Het stuurhuis heb ik verwijdered en net voorbij de buitenbuis aan de voorzijde afgezaagd en hierin (eerst met 16 mm opgeboord) de kruiskoppeling van de stuurstand van de 164 gelast. Naar voren toe verder met draadeinden, sluitringen e.d. opgevuld. Let op: Als je de las rond de kruiskoppeling aan de buis slechts een paar mm inslijp zul e zien dat de kruiskoppeling op een keer eruit getikt kan worden. Deze zit met splines in de buis. Deze splines heb ik op een schuurtol weggeslepen voordat ik deze in het oude stuurhuis van de 144 heb gelast.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3034.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3036.jpg
Onder zie je een redelijk kompleet beeld van het systeem in een B20A ruimte van een gele 144 uit 1971.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3037.jpg
Voor aanvullende vragen hou ik me aanbevolen.
We wilde wederom belastingvrij rijden met een boodschappenauto. Een polar uit 1993 en een touran met bijtelling is financieel geen goede combinatie. En omdat de 144 reeds lange tijd stond te wachten op werk dus maar gewoon werk van gemaakt.
Helaas heb ik tijdens de inbouw geen foto's gemaakt van de hulpstukken die uit de losse pols zijn gemaakt. Doch van diegene die een set in wil bouwen mag ik enige technische aanleg verwachten en zal het verhaal redelijk duidelijk zijn. Indien iemand aanvullende info wenst zal ik me best doen eea nader toe te lichten.
Benodigdheden:
Komplete stuurbekrachtigingsset van een 164 met gedeelte van stuurstand met kruiskoppeling en rubber.
Pulley van krukas (voorste deel). Meestal in de 164 in een gedeelde uitvoering toegepast.
IJzeren plaat van 10 mm en ong 12 x 14 cm.
Hoekijzer 30x30x5, strip 30x6
veel bouten, moeren, veerringen en sluitringen
V-snaar 13 x 1200 mm
Voldoende gereedschap
Enig geduld!!!.
Voorbereiding:
Haal de pitmanarm van het 164 stuurhuis. Let op: Als deze niet los komt met de poelietrekker: Ga niet slaan op de borgmoer van deze arm of iets dergelijks. (Door de mokerslagen op deze moer heb ik de hele stang door het huis naar boven geslagen en het draadeind met stelmoer aan de bovenzijde door het aluminium gewrongen waarbij de schroefdraad is beschadigd. Dat is bijzonder vervelend als je denkt klaar te zijn.!!)
Regel een ijzeren plaat van ong 12 x 14 cm met een dikte van 10 mm. Deze plaat moet redelijk de contouren van de bevestigingszijde van het stuurhuis volgen met een beetje oversize. Plaats het stuurhuis gecentreerd op deze plaat. Je zult merken dat het huis niet op de bevestigingspunten aanligt vanweg een uitstulping van het huis. Neem een kleine slijptol met goede flex en ga op je gemak het midden van deze plaat uithollen tot alle bev.punten goed aanliggen. Ik heb toen voor de 4 bev.punten 4 gaten geboord/getapt in de plaat en passende bouten gezocht met voldoende veerringen zodat de uiteinden net niet erdoor staken. Op een later moment tijdens montage heb ik een van de voorste 2 gaten doorboord zodat hier een lange bout door het chassis kan worden gestoken. Weet niet meer of deze boven of onder zat. Voor de geinteresseerde kan dit gechecked worden.
Tot zover het stuurhuis.
Nadien heb ik uit de losse pols een steun gemaakt die opzij van het blok op de 2 bev.punten kan worden gemonteerd. Iets boven het bovenste punt heb ik hier schuin een hoekijzer aan gelast die op een bevestiogingspunt voor op het blok kon worden gemonteerd. Hiervoor moet je het blok wel bij de hand hebben voor het passen en meten. Tevens heb ik 2 korte strippen (ong. 60 mm) aan een zijde afgerond en bovenin doorboord met 12 mm. Zodanig dat hiertussen de steun van de bekrachtigingspomp kon worden gemonteerd. Deze 2 strippen heb ik nog niet aan de steun met 3 bev.punten gelast. Dit kan pas bij het inbouwen en positioneren van het geheel.
Onderstaand zie je enkele foto's van de huidige toestand.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3032.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3033.jpg
Tijdens de montage van het stuurhuis moet je een goed ref punt zien te vinden voor het uiteinde van de huisige pitmanarm. Bijv. loodrecht punt van chassis naar onder cq uiteinde pitmanarm met meting van exacte hoogte. Tijdens montage van het nieuwe huis moet je proberen zo dicht mogelijk bij dit punt te komen om de minste uitlijn problemen te krijgen.
Zorg dat je met een volvosleutelmaatje dit huis bevestig. Zal in je eentje niet lukken....
De rest wijst zich zelf op basis van bovenstaande voorbereidingen denk ik.
Het stuurhuis heb ik verwijdered en net voorbij de buitenbuis aan de voorzijde afgezaagd en hierin (eerst met 16 mm opgeboord) de kruiskoppeling van de stuurstand van de 164 gelast. Naar voren toe verder met draadeinden, sluitringen e.d. opgevuld. Let op: Als je de las rond de kruiskoppeling aan de buis slechts een paar mm inslijp zul e zien dat de kruiskoppeling op een keer eruit getikt kan worden. Deze zit met splines in de buis. Deze splines heb ik op een schuurtol weggeslepen voordat ik deze in het oude stuurhuis van de 144 heb gelast.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3034.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3036.jpg
Onder zie je een redelijk kompleet beeld van het systeem in een B20A ruimte van een gele 144 uit 1971.
http://img.photobucket.com/albums/v235/s...CN3037.jpg
Voor aanvullende vragen hou ik me aanbevolen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..