Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DRIE POOTJES
Nu het weer kouder begint te worden heeft m´n auto weer wat opstart problemen welke zich vertalen in het onregelmatig lopen op een stuk of 3 poten. Eenmaal een beetje warm is dit geheel over en loopt hij weer als het spreekwoordelijke zonnetje.

Ik zat te denken aan het vernieuwen van de bougiekabels en bougies. Nou hoorde ik over de bougies dat er ook types zijn met drie pootjes en dat dit een veel betere verbranding zou geven.

Heeft iemand hier ervaring mee
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
zoek even op bougies. Er is onlangs wat geschreven hier. Ook over iridium bougies, welke ik heb.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Mijn ervaring met bougies is dat ze het altijd doen, zelfs overwoekerd met loodvervangerresidu en weggevreten elektrodes in een motor met half vergane koppakking. Maar ze moeten niet nat worden. Ik zou je koude start voorziening eens aan de tand voelen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Mijn ervaring met bougies is dat ze het altijd doen, zelfs overwoekerd met loodvervangerresidu en weggevreten elektrodes in een motor met half vergane koppakking. Maar ze moeten niet nat worden. Ik zou je koude start voorziening eens aan de tand voelen.

Koude start voorziening? Hoe bedoel je dit?
Antwoord
Onze 244 vertoonde precies dezelfde problemen. Een ANWB monteur met voorkeur voor zweeds staal vertelde dat het zou kunnen zijn dat er een piepklein gaatje in de koppaking zou kunnen zitten waar bij uitgeschakelde/afkoelende motor wat koelvloeistof doorheen kan piepen waardoor de verbrandingskamer iets vochtig wordt. De volgende start zal dan moeilijker gaan.

Voordat ik deze monteur sprak waren bij mij al alle bougies, kabels, bobine, bobine kabel, verdelerkap en rotor vervangen, maar het probleem bleef. Toen ik het compleet zat was heb ik de proef op de som genomen en er een flesje koelsysteemdicht ingekieperd van het type dat alleen de gaatjes afdicht en niet klontert of dingen afsluit (schijnt te kunnen gebeuren). Wie schetst mijn half aangename half onaangename verassing dat het probleem vrijwel acuut over was..... :o

Volgende stap is een keer de kop lichten :-X en nakijken/vlakken/nieuwe pakking etc, maar dat komt een andere keer.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
De Kater schreef:Onze 244 vertoonde precies dezelfde problemen. Een ANWB monteur met voorkeur voor zweeds staal vertelde dat het zou kunnen zijn dat er een piepklein gaatje in de koppaking zou kunnen zitten waar bij uitgeschakelde/afkoelende motor wat koelvloeistof doorheen kan piepen waardoor de verbrandingskamer iets vochtig wordt. De volgende start zal dan moeilijker gaan.

Voordat ik deze monteur sprak waren bij mij al alle bougies, kabels, bobine, bobine kabel, verdelerkap en rotor vervangen, maar het probleem bleef. Toen ik het compleet zat was heb ik de proef op de som genomen en er een flesje koelsysteemdicht ingekieperd van het type dat alleen de gaatjes afdicht en niet klontert of dingen afsluit (schijnt te kunnen gebeuren). Wie schetst mijn half aangename half onaangename verassing dat het probleem vrijwel acuut over was..... :o

Volgende stap is een keer de kop lichten :-X en nakijken/vlakken/nieuwe pakking etc, maar dat komt een andere keer.

Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Koelvloeistofniveau slonk ook langzaam. Alleen bleek de koppakking nog prima. En ook de compressiemeting vertelde niets geks. Toen ik de kop echter liet afpersen bij het revisiebedrijf bleek er een scheur op een plek te zitten waar je die niet ziet, namelijk in een olie onluchtingsgat. Niet te repareren dus; DOEI DOEI kop... Sad Hoop dat het bij jou niet ernstig is.

controleer dus eerst eens je koelwaterpeil.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Koelvloeistof niveau is soms wel eens een bron van zorg geweest,… heb ook al eens gedacht dat de koppakking lek was maar nadat men een drukmeter op het koelstof reservoir had gezet is hier verder niks uitgekomen,… geen overdruk gemeten. Verder zit er geen zwart spul in koelstofreservoir of slurrie onder de kleppendekseldop of aan peilstok.

Toch moet er zo heel nu en dan wat koelvloeistof bij laten we zeggen een half kopje per 1500 km.
Auto loopt ook op LPG, zou zo´n systeem voor dit verlies kunnen zorgen,… Ja of een waterpomp of lek in radiator,…..

Het vreemde is alleen dat ik het idee heb dat het euvel zich, nu het weer weer wat kouder wordt, zich meer openbaard. Met de warme dagen eigenlijk nooit last van gehad.

Zou condensvorming in het blok ook een oorzaak kunnen zijn?
Antwoord
Je zou een te rijk mengsel kunnen (versleten sproeier/naald) hebben tijdens de koude start, maar op LPG is dat niet zo'n probleem.

Zo'n klein waterverlies kan een lekke vriesplug zijn, bij mijn blok loopt het via de aangekoekte smurrielaag stiekum naar beneden en verdwijnt zonder een spoor. Maar het reservoir gaat nooit leeg, op een bepaald niveau blijft het staan.

De 144 had een lekke koppakking van koeling naar de verbrandingruimte, kwam nul komma niks van terecht in de olie. Des te meer water via de uitlaat, en uitlaat via de koeling. Leek net een waterpijp als je hem afzette. Bloeb, bloeb.
Antwoord
Marc1970 schreef:De 144 had een lekke koppakking van koeling naar de verbrandingruimte, kwam nul komma niks van terecht in de olie. Des te meer water via de uitlaat, en uitlaat via de koeling. Leek net een waterpijp als je hem afzette. Bloeb, bloeb.

Neem aan dat hierbij de auto wanneer deze warm is “stoomt” bij zo´n “bloeb bloeb” auto ;-). De mijne stoomt vooral wanneer ie koud is, de eerste 500 m zeg maar “bloeben” heeft ie nog nooit gedaan.

Antwoord
Zelfs warm bleef-ie stomen en spetteren uit de uitlaat. Toen ik de dop van het drukreservoir half los erop had was het trouwens afgelopen met stomen en koelwaterverlies, alleen nog maar bloebloep. Koelt ook gewoon goed zonder dop, misschien een ideetje?

De B20 bleef bij dit koppakkingslek trouwens gewoon functioneren, goeie motor. En dan te bedenken dat dit maar een van de probleempjes was/is.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  start op drie cilinders en na 1 minuut lopen als een zonnetje. wallie 11 6.917 7 July 2011, 07:47
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)