Berichten: 102
Topics: 10
Lid sinds: Nov 2006
Heeren,
vandaag mijn uitlaat vervangen. Compleet, van voor tot achter dus inclusief voorpijp. Een klus die goed te doen is, mits je met 2 man bent. Echter, laat ik nu de motor draaien en hou dan de uitlaat dicht aan het einde, dan hoor ik overal de lucht er tussen uit komen. Met andere woorden, hij is nog steeds niet gasdicht! De lucht komt er uit op de stukken waar je de verschillende delen aan elkaar klemt, met een uitlaatklem.
De klemmen nog wat strakker aangedraait, nog steeds niet gasdicht! Is dit normaal? Of doe ik wat fout? Trekt dit vanzelf dicht?
Een foto met hoe ik de klemmen nu heb zitten:
Zit dit goed zo?
Tevens krijg ik hem niet gasdicht op het spruitstuk, ik denk alleen dat ie daar nu scheef zit. Heeft iemand hier misschien nog tips voor?
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb precies het zelfde gehad. Na veel gefriemel alles zo goed mogelijk opgehangen dan is het heel erg irritant als er nog uitlaatgas ontsnapt.
Voor de aansluiting op het spruitstuk kan je het best een nieuwe pakking kopen, met een oude tobben wordt nix. En zorgen dat de uitlaat goed hangt en dan pas de bouten aandraaien. Doe dit ook zo geleidelijk mogelijk zodat de uitlaat er recht onder komt te hangen.
Ik heb uiteindelijk een potje uitlaatpasta, Gungum, gekocht en dat op de koppelingen gebruikt. Werkt tot nu toe goed

.
Nadeel: je moet alles dus overnieuw doen. Op een brug een makkie, op straat vond ik dat toch wat onhandig
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2007
We hebben wel een nieuwe pakking gebruikt tussen het spruitstuk en de uitlaat, maar niet gasdicht. Ik heb ook het vermoeden dat de uitlaat misschien niet helemaal recht vast zit.
Kan iemand vertellen hoe vast die uitlaat nou moet? er staat 20Nm. is dat ongeveer zo strak mogelijk met een rateltje?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ziet er naar uit dat de pasvorm om te beginnen al niet optimaal was. Je ziet een inkeping in de aansluiting vd demper, je mag de uiteinden daarvan best tegen elkaar aan trekken.
Mijn ervaring is dat uitlaten tijdens de keuring wel iets mogen lekken bij aansluitingen, maar niet bij het spruitstuk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Je hebt toch wel een linkje Bosal uitlaatkit gebruikt tijdens de montage hoop ik ???
Heel dun insmeren, monteren (zo ver mogelijk in elkaar drukken) en rijden maar. Na een tigtal kilometer is het systeem gasdicht.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Het is mij bij een Volvo 240 nog nooit gelukt om een nieuwe uitlaat zonder gungum dicht te krijgen.
Bij andere auto's lukte me dat vroeger wel :-\
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Er zit wel volgens mijn wel degelijk verschil tussen uitlaatkit en Gungum.
Laatste wordt zo hard al steen en is meer te gebruiken als "lapmiddel"( bij gaten ed)
Uitllaatkit wordt bij mijn weten gebruikt om bij (nieuwe) montage de ondelinge delen gasdicht te krijgen.
Laatst ook een complete pijp van voor naar achter gemonteerd, op alle verbindingen een flinke lik uitlaatpasta/kit en alles gasdicht.
Dussss, alles weer even uitelkaar, kit ertussen en inelkaar. ;D
Berichten: 102
Topics: 10
Lid sinds: Nov 2006
jeeuuuj, fijn nieuws
Naja stomme fout, maar dan ga ik morgen uitlaatkit halen (bosal?) en kan ik opnieuw
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
[Naja stomme fout, maar dan ga ik morgen uitlaatkit halen (bosal?) en kan ik opnieuw ]
Zo blijf je toch lekker bezig!!!
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 102
Topics: 10
Lid sinds: Nov 2006
Precieesssss!
verder geen klap te doen tenslotte
De oude was wel echt klaar overigens, een gat in de voorpijp en de rest van de uitlaat was ook niet in een al te beste staat meer.. Over de pasvorm, het is een echte Volvo uitlaat, en komt bij EstateServices vandaan.