Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hardnekkig koelprobleem
#11
Als ik het goed begrijp is het zelf probleem blijvend.
Terwijl de radiateur & het motorblok en de water pomp anders zijn.
De auto is het zelfde.

Als de slangen niet verstopt zitten:

Komt er genoeg lucht over de radiator?
zit de lucht happer onder de bumper er nog op?
verstralers of andere dingen voor de radiator?
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Antwoord
#12
Ik heb vandaag het systeem nog eens doorgespoeld met leidingwater. Ik weet zeker dat het niet verstopt zit, stroomt goed door.
En de happer zit er nog, alleen mistlampjes in de gril, maar dat lijkt me vrij standaard.

Na het spoelen heb ik nog eens gereden met een thermokoppeltje op de thermostaatbehuizing, onder de slang, en volgens die meting wordt de temperatuur niet hoger dan zo'n 70-80 graden (80 bij stationair). Misschien niet een van de betrouwbaarste plaatsen om te meten, maar het zegt toch genoeg denk ik: het moet uiteindelijk toch de meter zijn.
Ik heb ooit gehoord dat een kapotte spanningsstabilisator een probleem met de meter kan opleveren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Antwoord
#13
Layo schreef:Ik heb ooit gehoord dat een kapotte spanningsstabilisator een probleem met de meter kan opleveren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Da's inderdaad een veel voorkomend probleem bij oudere 240 modellen.In dat geval zou je benzinemeter ook raar moeten doen.

Maar omdat je eerder zei dat het koelsysteem zichtbaar te heet werd (overkoken) had ik de spanningsweerstand als mogelijke oorzaak uitgesloten Wink
Antwoord
#14
De benzinemeter stijgt inderdaad soms wat, ik dacht eerder wel eens dat het met een helling o.i.d. te maken zou kunnen hebben, maar misschien is het toch de spanning.

Dat overkoken blijft toch wel raar ja. Maar dat gebeurt dus alleen (soms) als je plotseling van 120 km/u naar motor-uit gaat. Dat is nog wel te voorkomen door de verwarming wat harder te laten blazen, denk ik.

Misschien kan ik op de komende volvobeurs een spanningsstabilisator kopen.
Antwoord
#15
Spanningsweerstand zou ik altijd een nieuwe kopen.Ze zijn volgens mij niet zo duur en de gebruikte gaan meestal niet zo lang meer mee.
Antwoord
#16
laatst was bij mij die stabilisator ook kapot: Kokende motor en 2x zoveel brandstof! Tongue

Even nieuwe inpluggen en klaar...

Maar als ie echt kookt heeft dat ook geen zin.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#17
Heb je dan gewoon een nieuwe stabilisator besteld bij scandcar of zo? Of zijn er goedkopere oplossingen? (80 e voor zo'n klein elementje vind ik toch nogal aan de prijs)
Antwoord
#18
OK, maar waarom kookt het ding dan??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#19
Layo schreef:Heb je dan gewoon een nieuwe stabilisator besteld bij scandcar of zo? Of zijn er goedkopere oplossingen? (80 e voor zo'n klein elementje vind ik toch nogal aan de prijs)

80 euro???? :o

Die dingen kostten niet zo heel lang geleden een paar tientjes (in guldens n.b.)
Antwoord
#20
Nog even een schopje in dit topic. (had elk willekeurig koelingstopic kunnen zijn denk ik).

Vaak komt de vraag van iemand met koelproblemen, die zich bijvoorbeeld laten zien bij het rijden in de file. of stilstaan voor een stoplicht. De fan draait dan langzamer van wege het lage toeren tal (bij een B20). Ik had hier de laatste weken ook last van, maar het afgelopen jaar constateerde ik steeds een netjes pleil van net onder de MAX in het koelvloeistofreservoir.
Iets anders wat op ging vallen was een zeer licht gesis, alsof er een slang lek was. Dit kwam uit de buurt van de slangklemmen. Er leek dus behoorlijk wat druk op te staan. Ik had daarom het reservoirtankje + slangetje losgehaald (hier zou eventuele overdruk afgelaten moeten worden).
Ik heb geen ervaring met slangetjes blazen, maar ik deed behoorlijk mijn best maar er kwamen geen borrels omhoog in het tankje... Tankje leeggekieperd, nog steeds niet, tankje verstopt dus. Slangetje eraf en tuutje van het tankje schoon geprikt, zat vol met drap.
Het slangetje zelf zat ook nog vol, de 5bar welke nog in de compessor zat kreeg het er niet uit. Na druk opgebouwd te hebben knalde de prut met kracht uit de slang, met een mooie flats als gevolg in de schuur.

Alles weer netjes aangevuld en het wijzertje van de temperatuur blijft netjes in het midden staan. Dus naast metertjes, termostaten en slechte radiatoren kan ook dit soort ongein dit soort verschijnselen geven. In bocht van de slang kan zich een hoop rommel ophopen.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)