Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hardnekkig koelprobleem
Ik heb sinds een hele tijd een koelprobleem met mijn 242. Aanvankelijk dacht ik dat de meter niet deugde, maar hij kookte laatst echt over, dus het zit toch wel echt fout.
Ik rijd op LPG, maar op benzine wordt ie ook te heet.

Ik heb al tot 2 keer toe een andere radiateur erin gehad, zonder verbetering. Ik heb een andere fan erin geprobeerd, zo een met viscokoppeling, ook geen resultaat.
Heb zojuist gereden zonder thermostaat, daar werd het iets beter van, maar bij 120 km/u loopt de meter toch nog op tot net aan het rode.
Het gekke is dat het vorige motorblok precies hetzelfde probleem had, dat was een B19A, rij nu met een B21A. Die ouwe had ook zijn eigen waterpomp, dus daar kan het haast ook niet aan liggen.
Ik weet het nu echt niet meer. Heeft iemand verder nog ideeen wat ik zou kunnen doen, want het is toch wel heel vervelend op deze manier.
Antwoord
als je de thermostaat eruit hebt gehaald en hij loopt dan nog warm en de radiateur zit niet verstopt moet het een versleten waterpomp zijn anders zou ik het niet weten

loopt de motor wel goed want als bijvoorbeeld de onsteking niet goed is afgesteld wordt de motor ook heter maar of hij daar echt heet op kan lopen dat vraag ik me af

Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Is de koppakking OK?
Heb je het koelsysteem al eens laten testen ?
Antwoord
1. motor afstellen: puntjes / kleppen / nwe bougies / ontstekingstijdstip

2. koelsysteem reinigen: middeltje erin, warm laten draaien, paar keer doorspoelen met water en nwe koelvloeistof erin. Let op dat je er wel genoeg in gooit (kachelrad. open, bijvullen als ie warm is etc)

3. is het een andere of een NIEUWE radiateur + thermostaat? Die evt. vervangen.

4. waterpomp vernieuwen

Iets anders kan het bijna niet zijn. Zoveel kan er nl. niet mis zijn met het koelsysteem.

O ja, je merkt ook echt dat ie te warm wordt, behalve het metertje? Anders zou het ook nog aan het metertje kunnen liggen.
Antwoord
Het water kookte 2 keer over na 120 op de snelweg gereden en daarna de motor bij de benzinepomp plotseling stilgezet te hebben, hij wordt dus echt te warm, niet alleen het metertje.

De motor is afgesteld, bougies + kabels zijn niet lang geleden vervangen.
Heb ook eens gespoeld met radiatorflush, met kachel op warm. Dat hielp een klein beetje, maar niet significant.

De geprobeerde ratiateurs waren niet nieuw, maar wat is de kans dat alle 3 de radiateurs slecht waren? Ik krijg ook uit de reacties de indruk dat het waarschijnlijk de waterpomp wel moet zijn, maar kan die dan echt versleten zijn zonder dat je dat van buitenaf kan zien aan lekkage of anderzins?

Trouwens, wat kan er met de koppakking aan de hand zijn?
Antwoord
de waterpomp kan versleten zijn, zodat er minder vleoistof word rondgepompt.
Dit kun je aan buitenkant niet zien, er zit gewoon meer ruimte tussen het schoepenwiel en de behuizing.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Was de waterpomp van de B19 en de B21 dezelfde?

Je hebt in ieder geval te weinig koeling als je boven de 120 km/h rijdt, het koelsysteem kan de gewenste capaciteit niet leveren, kan dus ook zijn dat er verstoppingen in de kanalen zitten.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
lastig....

* als je verbetering met de radiateurreiniger hebt gehad, zou er een hardnekkige verstopping kunnen zijn. Sommige mensen gooien er nl bijna alleen water in waardoor je enorme kalkafzetting krijgt. Daarbij is de motor 30 jaar oud (denk ik) en heeft wellicht een tijd stilgestaan? Meer flushen en misschien wat zaken demonteren en schoonmaken en nog een paar keer spoelen en spul erdoorheen gooien.

* vlgs mij zou slijtage / speling op je waterpomp niet een enorme impact moeten hebben, maar wellicht dat er iets mis is met het schoepenwiel.

* Maar: bouwt het systeem druk op? Dus borrelt bijv. je koelvloeistof in je reservoir als je een beetje gas geeft en staan je slangen onder behoorlijke druk? Dat zou op een lekke koppakking kunnen duiden: de pakking tussen je blok en de cylinderkop. Als die lekt dan knalt ie druk op het moment van een compressieslag je koelsysteem in. Vaak ook geelbruine drap (koelwater oliemengsel) in je blok: peilstok, olievuldop etc.
Antwoord
Bedankt voor de reacties.

Ik kan nog eens kijken of nog een keer spoelen wat oplevert. Misschien zijn de kanaaltjes in de cilinderkop verstopt. Die in het blok kunnen echter volgens mij niet verstopt zijn, want als ik de verwarming in de auto aanzet, zakt de temperatuur wel iets, dus het water stroomt in ieder geval door het blok, tot waar de aansluitingen van de verwarmingsradiateur zitten en buitenom door dat buisje terug.

Als dat niet helpt, moet ik misschien toch maar een nieuwe waterpomp proberen.

We zullen zien.
Antwoord
En je koelsysteem is wel helemaal dicht?

Niet dat b.v. de dop van het expansievat gescheurd is en het systeem zo niet op druk kan komen (=hogere temp.)

Gr :-\
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)