Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bandenspanning
morgen met de 240 estate, 2 volwassenen 2 kinderen, naar de provence. laadruimte tot de nok gevuld, tankdop en instructieboekje adviseren dan achter een spanning van 2,8. lijkt me wel erg hoog, niet? iemand ervaring? ander advies?
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
Lijkt me niet zo gek. Normaal heb ik er 2.2 in (sedan), dus voor een estate, met volle belading is 2.8 toch prima ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Ik rij voor en achter altijd met 2.4, dus 2.8 vol beladen is niet zo gek
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Estate met 2.8 bar voor, 3.0 achter, ik mik standaard op 10% onder de max. inflation waarde op de band. Als ik kijk naar het raakvlak met de weg is dit nog altijd een handbreedte.

Zacht = veel vervorming en warmte, zeker op lange hete ritten. Meeste banden die ik zie zijn veel te zacht, volgens mij een van de redenen waarom ze zo slijten aan de zijkant.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
2.8/3.0 als standaard lijkt me vrij hoog, krijg je dan niet dat ie extra slijt op het midden van het loopvlak?

2.8 achter bij volledige belading lijkt me wel ok, zou zelf voor 2.6 gaan (uitgaande van 14 of 15 inch).
Antwoord
Het hangt natuurlijk voornamelijk af van de loadindex op de gemonteerde banden.

Loadindex 91 : 2,7
Loadindex 92 : 2,6
Loadindex 93 : 2,5

Alles daar boven t/m Reinforced gewoon 2,4 aanhouden.
Antwoord
Ticci,

Wat voor een bandenspanning rijd je met de polarissen dan? Ik heb nu 2,6 rondom, maar vind het comfort nog niet geweldig, komt misschien ook doordat de auto 65mm verlaagd is.

Gr JoostV6
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Antwoord
The Driver schreef:Het hangt natuurlijk voornamelijk af van de loadindex op de gemonteerde banden.

Ik heb 91 bij 195/65-15
2,4 voor
2,7 achter
Schokbrekers op 3,7 bar.

Maar mijn stabistang is onderweg zodat de achterkant in de bochten en spoorvorming bij hoge snelheid verbeterd.
[img][/img]
Antwoord
ik heb de polarissen wel gemonteerd, maar de auto rijdt nog niet ;D

Maar zo rond de 2,6 lijkt me wel ok. Als je een lage wang hebt (45 in dit geval denk ik), moet de bandenspanning plm 0,2 a 0,3 verhogen hoorde ik bij ons in de werkplaats. En dat lijkt me wel aannemelijk.

En ja, als je banden met zulke lage wang hebt EN je auto 6,5cm hebt verlaagd, dan zul je dat goed merken in het comfort....
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  bandenspanning Roelof 31 35.988 24 June 2006, 12:59
Laatste bericht: eric vermeer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)