Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
E85 (Bio) ethanol
Nu mn turbo de weg naar het tankstation kent (hij rijdt nu 1 op 5, maargoed dat komt ook omdat hij nog niet goed is afgesteld enz dus ik neem t m nog niet kwalijk) zat ik te denken wat nu een goedkoop alternatief is. Ook omdat ik mensen ken die met hun diesel zelf frituurolie tanken en zo goedkoper kunnen rijden ;D ;D

Dus er kwamen wat vragen bij me op:
- kan ik zelf ethanol maken?
- Is dat veel werk en kost dat veel tijd en ruimte?
- kan ik dat vervolgens in de auto vermengen en rijdt mijn k-jettronic daar dan ook goed op?
- is het systeem daartegen bestand of moeten er aanpassingen gedaan worden?

(niet te verwarren met methanol trouwens)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
wat ben jij nou weer allemaal van plan.... Ik weet alleen dat er eea in de motor en brandstofsysteem aangepast moet zijn. Want anders bestaan er niet een 1.8 en een 1.8F (E85), terwijl ze hetzelfde kosten...
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Antwoord
ik rijd er al een paar maande op rond. gaat perfect!

Enige aanpassingen:
-Injectoren van een 940 turbo + de voorweerstanden daarvoor
-NGK BP6... bougies
-Voorontsteking via de selector pins van EZ116K (pin 18+19 aan de massa geeft 3 graden voorontsteking)

rijd goed en trekt beter dan op benzine.

helaas is het koude starten nog niet goed, maar betere injectoren en sterkere ontsteking moeten dat verhelpen.

het verbruik is rond de 12 liter op 100 km maar dat is met hele kleine rotstukjes (nu telkens 10 km door de 'bergen' (dus alleen 2e en 3e versnelling))

Vlak over de grens zit een tankstation (zie http://www.stawag.de) waar ze de bio-ethanol voor 1,10e per liter kost. verderop zijn er zelfs tankstations waar het maar 85 cent per liter kost.

de zogenaamde FFV motoren enzo... das niets voor een 240 zon redblock trekt het wel, ethanol of benzine.... Wink

enige echte verschil is dat ee FFV motor een brandstofsamenstellingssensor heeft die de mapping van de computer aan kan passen, zodat bij elke mix tussen ethanol en benzine alles nog goed geregeld wordt...
Ook zijn magnesium, aluminium en sommige rubbersoorten niet goed bestand tegen E85, maar Volvo heeft al sinds de 80-er jaren brandstofsystemen die goed zijn voor ethanol.

Met 104-105 oktaan is E85 ideaal voor turbo's... Ik ben van plan tegen de 1 bar druk te gaan rijden, das de limiet van mn turbo (en koppeling), anders zou meer ook goed gaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Als je het hebt over die C30, dan klopt dat. Maar wat ik er van begrepen heb is dat alleen een andere afstelling van de ontsteking en wellicht inspuiting oftewel is de computer anders geprogrammeerd. Ook omdat het octaangetal op 104-105 zit denk ik. Alle materialen die corrosief zouden kunnen reageren zullen wellicht aangepast zijn, maar dat is denk bij beide het geval. Anders kan het prijsverschil niet '0' zijn.

ah, ik zie dat JW me voor is met posten. :Smile Vertel me er graaaaaag meer over JW!! I NEED TO KNOW EVERYTHING! Tongue Tongue ;D

Enne, ik heb al een handleiding gevonden hoe ik ZELF mn Ethanol kan maken!! :-) Moet alleen kijken in hoeverre dat haalbaar is allemaal natuurlijk ;-)

http://www.ethanoloholic.com/files kun je ze vinden
en ook interessant:
http://en.wikipedia.org/wiki/E85
http://www.ikrijdope85.nl
Antwoord
ik heb al DENSO iridium bougies erin, met superkleine tips. Die doen t wel goed.
Antwoord
wat wil je nog meer weten ;D

Hier staat veeeel info: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

ook op http://www.etanol.nu staat flink wat alleen heb je dan een taalcursusje nodig....

Zelf Ethanol maken lijkt me ookk errug ruig! ik weet niet hoe dat met accijns zit... Alle brandstof heeft accijns, dus het zou al illegaal zijn om water in de tank te doen....??? (correct me if i am wrong...)

Als die boegies de goede warmtegraad zijn gaat het zeker!

Ik heb al eens gehoord van iemand die E85 en gebruikte in een K-jet auto. moet kunnen lijkt me, gewoon grotere injectoren erin, meer voorontsteking en gaaaaaaaan!
(alhoewel grotere injectoren moeilijk te vinden zijn)
Antwoord
acciijns? Wie had het over accijns! ;D Dat is toch een ander woord voor diefstal, correct me if i'm wrong.

Maarem...jij denkt dat mijn B21ET het niet trekt met de standaard injectoren? En vervroeging....kan ik dat ook zomaar regelen? Ik zou dat dan wel graag kunnen omschakelen zodat ik ook nog soms RoN98 kan rijden.
Antwoord
Ik zie net dat ik E85 kan tanken niet al te ver van mn huis, in Rijswijk bij Athlon Car lease. Maar wat zal de prijs zijn....
Antwoord
TheSaint77 schreef:acciijns? Wie had het over accijns! ;D Dat is toch een ander woord voor diefstal, correct me if i'm wrong.
Precies! grote onzin die accijns.

TheSaint77 schreef:Maarem...jij denkt dat mijn B21ET het niet trekt met de standaard injectoren? En vervroeging....kan ik dat ook zomaar regelen? Ik zou dat dan wel graag kunnen omschakelen zodat ik ook nog soms RoN98 kan rijden.
tsja omschakelen is eigenlijk gewoon zorgend at de auto bij E85 gebruik ruwweg 30-40% (?) meer brandstof krijgt. Ik zou dat doen door een setje extra injectoren te monteren (met een capaciteit van 30-40% van wat er nu inzit) en die met een elektromagnetische klep aan en uit zetten. Is niet makkelijk maar wel de enige oplossing als je k-jet rijd denk ik.
Om via de druk de capaciteit te verhogen is niet echt makkelijk denk ik, omdat voor 40% meer doorstroom door een nozzle moet je 1.4 tot de macht 2 keer zo veel druk hebben (wet van bernouili komt dan ff om de hoek, druk = .5 x dichtheid x snelheid^2, capaciteit 2x zo hoog dan moet de druk van de vloeistof 4x zo hoog zijn).

Ontsteking verstellen is toch gewoon te doen via het verdraaien van de verdeler? tegen de draairingting van de verdeler geeft voorontsteking.

Lijkt me dat MS een stuk makkelijker is. gelijk wasted spark, nieuw type inlaatspruitstuk, dunnere koppakking ofzo en dan dubbele mapping. voila ;D
is ie gelijk zuiniger Wink (of zoals iemand die ik ken het zegt: "kun je harder rijden met hetzelfde verbruik") lol

TheSaint77 schreef:Ik zie net dat ik E85 kan tanken niet al te ver van mn huis, in Rijswijk bij Athlon Car lease. Maar wat zal de prijs zijn....

ik vrees dat het niet goedkoop is. stom land.
Antwoord
Jw240 schreef:
TheSaint77 schreef:Ik zie net dat ik E85 kan tanken niet al te ver van mn huis, in Rijswijk bij Athlon Car lease. Maar wat zal de prijs zijn....

ik vrees dat het niet goedkoop is. stom land.

op de site (hierboven al genoemd) http://www.ikrijdope85.nl staan ook prijsindicaties.
NL ligt wat buiten de range geloof ik. ???
Denk dat je beter gelood 98 super plus extra, pura excellium oid kunt tanken voor dat geld.... :o

Hooguit leuk om eens t eproberen....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F op Ethanol Kwekkel 6 4.245 27 February 2011, 19:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)