Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krik en assteunen
#1
Volvofanatieken,


Vandaag bezig geweest om schokdempers achter te vervangen (voor een setje Koni load-a-justers). Toen had ik echter dit "probleem": waar laat ik de assteunen na het opkrikken?

Vlak voor de achterwielophanging zitten de opkrik-punten. De standaard krik die bij de 240 zit past daar precies in, en haakt als het ware om een soort pen heen. Die krik vertrouw ik niet zo, dus ik heb een garagekrik gekocht een tijdje geleden.

De bovenkant van die garagekrik past niet helemaal lekker onder het opkrik-punt, maar het ging wel zo'n beetje. Alleen, waar laat ik dan de assteunen? Ik moest tenslotte de wielen loshalen, dus mijn oprijbruggetje was een no-go.

Die assteunen - ik heb een setjes zoals op de volgende foto - zijn aan de boven kant enigzins hol.

[Afbeelding: 1443_3%20tons%20autosteun%20G%20niet%20klapbaar%20G.jpg]

Daarmee passen ze prima onder de pin van het opkrik-punt. Maar waar laat je de krik dan weer? Uiteindelijk heb ik de krik onder een vlak stuk van de onderkant geplaatst met een blokje hout ertussen, vlak voor het opkrik-punt. Dat leek sterk en dik genoeg. Auto omhoog, assteun onder opkik-punt, auto iets zakken, en hopsa aan de slag.

Toch heb ik het idee dat dit anders moet, of handiger kan. Iemand een tip? En hoe gaat dat straks aan de voorkant, als ik daar de schokdempers vervangen?


ps. het vervangen van de schokdempers ging overigens probleemloos verder, heerlijk als klussen lekker wil lukken. En het ging pas regenen toen ik net klaar was Wink Nu nog even uitgebreid "voelen" hoe het rijd...
Antwoord
#2
Hoi jw,

Allereerst ; heel verstandig van je om een goede investering te doen op gebied van veiligheid.
Een paar weken geleden nog hoorde ik weer dat iemand onder zijn eigen auto is doodgedrukt tijdens sleutelen.....

Als je de garagekrik onder het midden van de achteras rijdt en daar de complete achterkant opkrikt kan je de assteunen direkt kwijt onder de door jouw omschreven orginele krikpunten.
Je kunt dan vervolgens na demontage van wielen en schokbrekers bijvoorbeeld heel gecontroleerd de as laten zakken zodat je om maar eens wat te noemen ook de veren kan vervangen.

In de garage worden achterwielaandrijvers ook vaak zo onder het midden van de as opgekrikt (of beter laat men de hefbrug zakken terwijl de a-as via zijn differentieelhuis op een bok rust.)
Het lijkt misschien dat je je achteras daarmee verbuigt / beschadigd maar dat is absoluut niet zo.

Voor geldt hetzelfde verhaal, het voortrein van de 240 is sterk genoeg om in het midden alleen opgekrikt te worden.
Wel uitkijken dat het gladde en vrij vlakke voortrein (is vooraslichaam) niet van de krik glijdt als de auto hoger en schuiner komt te staan.
Staal op staal glijdt sneller dan bijvoorbeeld hout op staal m.a.w. een plankje hout kan de grip verbeteren.

Nu we het toch over krikken hebben,de garagekrik is bedoeld voor een vlakke gladde vloer, als je gaat krikken verplaatst de krikschotel zich naar je toe, en de krik trekt zich dan (als de vloer vlak genoeg is) vanzelf onder de auto.
Als je op straat moet werken is het dus niet onverstandig te zorgen voor een gladde ondergrond bijv. een sterke strook multiplex waarop de krik zich iets kan verplaatsen/verrijden.
Je zult zien dat de bewegingen dan ook een stuk vloeiender lopen.

Tenslotte, probeer ook een paar wielkeggen te kopen / maken.
Als de achteras in de lucht hangt werkt de handrrem niet meer zo best.........je kunt dan je voorwielen blokkeren met de wielkeggen of stevige balkjes/betonklinkers , mocht er dan toch wat willen glijden heb je nog meer zekerheid / veiligheid.


succes, groet Jan
Antwoord
#3
240diesel schreef:Allereerst ; heel verstandig van je om een goede investering te doen op gebied van veiligheid.
Een paar weken geleden nog hoorde ik weer dat iemand onder zijn eigen auto is doodgedrukt tijdens sleutelen.....

Om eerlijk te zijn voel ik me ook met goeie steunen, en vorige week op het oprijbruggetje (tussendemper vervangen), toch nog licht claustrofobisch onder de auto... zal wel wennen zijn. Maar met het lezen van zulke berichten...

240diesel schreef:Als je de garagekrik onder het midden van de achteras rijdt en daar de complete achterkant opkrikt kan je de assteunen direkt kwijt onder de door jouw omschreven orginele krikpunten.
...

Bedankt voor de tip! Ik herinner me nu spontaan dat ik die monteur bij Schmidt hetzelfde zag doen, toen ik daar was om wat na te laten kijken! Maar even voor de zekerheid: het is dan de bedoeling dat ik de krik onder het differentieelhuis plaats, niet? En dan de hele zaak omhoog?

Om nog een andere reden handige tip trouwens: hoef je maar 1 keer op te krikken, twee assteunen eronder en klaar! Nu was ik dat twee keer aan het doen...

240diesel schreef:Het lijkt misschien dat je je achteras daarmee verbuigt / beschadigd maar dat is absoluut niet zo.
...
Voor geldt hetzelfde verhaal, het voortrein van de 240 is sterk genoeg om in het midden alleen opgekrikt te worden.
...
Als je op straat moet werken is het dus niet onverstandig te zorgen voor een gladde ondergrond bijv. een sterke strook multiplex waarop de krik zich iets kan verplaatsen/verrijden.
...
Tenslotte, probeer ook een paar wielkeggen te kopen / maken.

Nog meer goeie tips! Bedankt!!
Antwoord
#4
ja jw,

Inderdaad onder het differentieelhuis, de krikschotel lijkt hier wel voor gemaakt, het differentieelhuis is van gietstaal en hierin steken 2 royaal bemeten asbuizen met een wanddikte van een millimetertje of 5......
Zelfs met de kofferbak vol verbuig je die niet !!!!

Het is zo wie zo veiliger om de hele achterkant ineens op te krikken zoals je schrijft, want dan bestaat ook het gevaar niet dat de krik de auto zijdelings naar zich toe wil trekken als je de 2e kant pakt.

Je angst is je beste maatje, het kan je voor veel ellende behoeden..........
Zorg er wel voor dat het de lol niet van het sleutelen ontneemt, goed is goed en als je werkt met assteunen en werkplaats krik voeg je je bij de profs.......(kijk maar op TV bij de WRC-pitsstraat, gewoon omhoog die kar en plat eronder)

succes, groet, jan
Antwoord
#5
Ik ben het helemaal eens met het verhaal van Jan.
Alleen op het punt van dat stevige plaatje multiplex heb ik nog wel een aanmerking,
Het kan namelijk zo zijn dat (als je een DHZ krikje van de gamma oid hebt) de wieltjes een beetje te smal zijn om het gewicht van onze stalen rossen te kunnen dragen op een plaatje multiplex. De wieltjes trekken hier dan sporen in en willen niet lekker rijden, waardoor niet je krik onder je auto rijd, maar je de kans loopt je krik schuin te gaan belasten. Op deze manier is mijn DHZ krikje ook niet meer helemaal recht :-\
Het beste kun je dit soort krikjes op een stukje (stalen) rijplaat gebruiken.


Ik ben dus nog op zoek naar een echte garagekrik voor een leuk prijsje Wink Big Grin
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#6
Peter Timmer schreef:...
Het kan namelijk zo zijn dat (als je een DHZ krikje van de gamma oid hebt) de wieltjes een beetje te smal zijn om het gewicht van onze stalen rossen te kunnen dragen op een plaatje multiplex.
...
Het beste kun je dit soort krikjes op een stukje (stalen) rijplaat gebruiken.

Hmm, ja, goed punt... Ik dacht een krik zo ergens tussen "gamma" en "garage"-kwaliteit te hebben gekocht, maar de wieltjes zijn inderdaad niet echt breed te noemen. Bij de volgende klus let ik er even extra op.

Maar ja, het is misschien wel een leuk excuus voor een goeie krik... Nu alleen nog het boekje zoeken (je weet wel, met de titel "Hoe vertel ik het mijn vrouw" Wink ).

Bedankt!
Antwoord
#7

Peter ik ben het eens met je opm. over het groeven rijden in multiplex.
Een stalen plaat is inderdaad beter.

TIP, ga niet naar je lokale staalboer om daar de hoofdprijs te betalen voor zo'n staalplaat.

Je kunt beter naar een oud-ijzerboer gaan en daar een stuk gebruikte staalplaat op de kop tikken.
Of naar een bedrijf gaan die zelf veel rijplatengebruiken zoals Peter al noemde, met een beetje geluk scoor je daar een stuk van een kromme rijplaat of een ander voor hun onbetekenend stuk staal. (rijplaten zijn stukken staalplaat van pakweg 1 meter bij 5 meter tegen wegzakken van grote bouwmachines)

succes groet, jan
Antwoord
#8
Met mijn Gamma krikje sloop ik zelfs de zand en cement dekvloer in mijn garage :-\ :'(
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
erg goede tips 240Diesel (aka Jan)!

Laatst heb ik een originele volvo krik gesloopt bij het sleutelen, de boel ging scheef tijdens het opkrikken, goed opletten dus. NOOIT zonder assteunen.

Daarom heb ik laatst een echte garagekrik gekocht. Gelukkig was ie in de aanbieding (150 euro ipv 300... luxe model met snellift en ventiel voor langzaam zakken enzo). werkt ook goed! Gelukkig (alleen in dit geval :'( Wink) niemand om die uitgave aan te hoeven uitleggen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
ja geld verantwoorden is altijd een tikkie lastig......

laat door koni en andere merken wat folders opsturen MET PRIJZEN van hefbruggen, die folders laat je vervolgens IN HET ZICHT slingeren en wacht op reactie op je plannen.

als de prijs van de hefbrug enige weerstand oproept, opper je dat er voor 1/10e van de prijs ook nog een andere mogelijkheid is............
je komt dan met een garagekrik op de proppen uiteraard een die geen schaamte oproept mocht er een full prof langsrijden.

heb je het geluk dat de folder/prijs van de hefbrug geen weerstand oproept:
GA ONMIDDELIJK TOT AANSCHAF OVER EN MELDT DAT HIER (altijd makkelijk een adres met hefbrug)

veel plezier met je fonkelnieuwe krik.

groet jan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Krik TheSaint77 17 15.845 1 September 2009, 09:01
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)