Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat heb ik verkeerd gedaan?
#1
Ik ben een B21A aan het schoonmaken.
De motor is plm 2 jaar terug uit een sloper gekomen en heeft bij mij op de zolder staan wachten tot hij opgeroepen werd.
Nu heb ik de motor naar beneden gehaald en grondig gereinigd (vuil en vet)om hem te kunnen inbouwen in mijn 1977er ter vervanging van de motor met de lekke koppakking.
wat is er af / uit geweest?
*nokkenas om kleppen te stellen
*distributieriem om nokkenas los te kunnen halen
*vliegwiel (omdat iemand dacht dat hij het kon gebruiken 8))
* verdeler van de ontsteking

Wat is het probleem?
Als ik probeer te starten (motor staat op een karretje, alles is houtje touwtje aangesloten Tongue), ontsteekt de brandstof in het inlaattraject en ik heb ook het idee dat de motor "verkeerd om" probeert aan te slaan.
Ik heb de ontsteking later gezet (na BDP) om dit tegen te gaan, maar dan nog hetzelfde resultaat (wel iets verbetering)
Ik heb de timing van de ontsteking met de kleppen en BDP gecontroleerd, het is dus niet zo dat iets verschoven is.
Wel is het zo dat ik de ontsteking heb afgesteld op de startmotor, dus niet met lopende motor.
Ik ben bij het schoonmaken een slangetje verspeeld, wat van de pcv box naar het inlaatspruitstuk loopt. :-\
Kan het zo zijn dat de kleppen door het lange stilstaan aangeslagen zijn en niet meer goed afdichten?
Kan ik iets verkeerd gemonteerd of gesteld hebben?
Heb ik bij het houtje touwtje aansluiten een aansluiting van binnen uit over het hoofd gezien?
Alle meedenken is welkom.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#2
ik denk niet dat je veel aan mijn antwoord hebt, maar ik vraag me af hoe de ontsteking kan worden afgesteld op een motor die wordt aan gedreven door de startmotor, de startmotor draait denk ik onafhanklijk van of de motor op 0 graden of 20 graden zal staan ? en aangezien het onstekings tijdstip te vroeg is, omdat deze in het inlaattraject al wordt ontstoken, moet je denk ik is proberen wat aan de ontsteking te draaien.

Succes, en ik ben erg benieuwt !!
Antwoord
#3
Als de motor op de startmotor draait, kun je met een stroboscooplamp het ontstekingstijdstip toch stellen?
Volgens de stroboscooplamp staat mijn ontsteking nu op een graad of 8 voorbij het BDP en ik kan mijn verdeler niet verder verdraaien zonder de bout uit het blok te halen, maar ik betwijfel of het helpt om de ontsteking nog later te zetten.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#4
ik heb ergens op het volvolvo staan hoe je de onsteking moet zetten als je geen gegevens hebt.

ik heb toch het flauwe vermoede dat je timing niet correct is
Antwoord
#5
Voor B21A (t/m 1983) zit je 12 graden voor TDC bij 750 rpm (7 graden 1984 specs). Dus je zit er redelijk ver naast. De startmotor haalt ook geen 750 rpm.

Statische afstelling:
Zet een proeflampje tussen de aansluitdraad vd verdeler en de massa. Zet het merkteken bij de poelie op 12 (of 7) graden. Dan los je de boutjes van de stroomverdeler of hoe dat ook zit bij de B21A.
Zet het contact aan en draai de hele stroomverdeler linksom tot het lampje brandt. Zo zal de motor toch minstens gaan aanslaan en kan je met je stroboscoop aan de gang.

Verder kan het helpen een stuk uitlaat of zo te monteren, de motor heeft toch een beetje tegendruk nodig.

Soortgelijke methode in het Engels (voor de B20):
Here's how to get the distributor back into the car with the timing already close to right.

Before pulling it out, turn the motor so the rotor is pointing at #1 plug wire (that's the forward-most one). Leave it like that until the distributor goes back in. If that's not possible, turn the motor so #1 piston is at TDC on the compression stroke by lining up the zero mark on the crank pulley with the pointer on the timing gear cover. You can tell it's the compression stroke and not the exhaust stroke because both forward valves will be closed -- look through the oil filler cap and see that the rocker arms are even with each other (if your filler is in the middle of the valve cover, pull the cover off).

The pulley is marked at 10 ATDC, 0 (TDC), 10, 20 and 30 BTDC (some also have 40 BTDC). Turn slightly more until your desired timing mark lines up; in other words, if you want to set basic timing at 15 BTDC, the pointer should be midway between the 10 and 20 marks. Now insert the distributor, seat it fully and hook up the points wire. The rotor will point at #1, but we still need to turn the distributor body to the right angle. Turn it counter-clockwise (looking from the top) until you're sure the points are closed. Switch on the ignition. Turn the distributor clockwise until the points just open -- you'll hear and/or see a spark snap across them. Turn off the ignition and tighten up the distributor enough for starting the car. Put rotor and cap back on.

This will get you within two degrees or so of where you need to be; certainly good enough to start the car and permit it to idle. Of course, you'll need to finish up with a timing light to really get it accurate.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Kijk dat zijn nog eens antwoorden.

Peter schreef:"motor staat op een karretje, alles is houtje touwtje aangesloten"
Pas AUB wel goed op met de benzine(damp) als je het op de houtje touwtje manier doet. Kan erg vervelend uitpakken...
Antwoord
#7
DopdeDouwer schreef:Kijk dat zijn nog eens antwoorden.

Jazeker ;D

Het heeft echt geholpen, de motor loopt ;D Big Grin
Het probleem was dat de ontsteking op cilinder 4 stond als 1 aan de beurt was :-[ :-[
In de vraagbaak staat nl dat als je het onstekingshuis terug stopt in het blok, dat de rotor dan naar de inkeping op het ontstekingshuis moet draaien.
Ik dacht dat die inkeping de gleuf was waar het afdekplaatje onder de rotor in valt, maar er staat dus een merktekentje op de rand van het rotorhuis Tongue


Het zal met die benzinedampen wel los lopen, ik heb het karretje met de motor, onder een afzuigpunt staan en vlak bij de deur (op een kier)

Allen bedankt :-*
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kleppen stellen b18a, goed gedaan of niet? Jeroen V 7 8.654 15 May 2011, 12:03
Laatste bericht: Jambon
  onsteking verkeerd om - nieuw probleem lenlux 20 12.148 25 June 2006, 00:09
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)