Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spontaan afslaan 240 GL Aut
Exact hetzelfde probleem hiero (Spontaan afslaan) sinds 2 dagen met mijn B230F op gas.

Niets gewijzigd aan de auto (alleen een nieuw luchtfilter geplaatst en de accu er een uurtje uitgehad).

Bij stadsritten tot ong 50km/u is er niets aan de hand (rijdt als een zonnetje);
ga ik daarentegen harder rijden en rem ik dan af, dan slaat de motor af.
Bijzonder onhandig en vervelend.
Als ik bijv. 80 in zijn 3 rijd en ik nader een bocht (terug naar zijn 2 en bijremmen tot ong 40 km/u) dan slaat hij af.
Zo ook voor afslagen op snelwegen.
Dit fenomeen doet zich dus alleen voor als ik van hogere snelheid, plots afrem.

Help!

Btw:
- Nieuwe bougie-kabels
- Nieuwe verdeelkap / rotor
- Gasklephuis is gereinigd
- Overal nieuwe zekeringen, zekeringhouders schoon

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Vervelend Rob!

Zou het soms kunnen dat hij door de rijwind teveel lucht krijgt? Tis maar een idee, maar zou wel in het plaatje passen,... ???

Valse lucht ofzo? Teveel lucht in gasmengsel?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Mijn b230f op lpg (op benzine no problemo) slaat ook af als ik te lang in z'n vrij/ontkoppeld blijft door rollen, hij kan inderdaad niet stationair draaien met teveel rijwind. Dan waait het kaarsje uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hmmmmmm, is toch belachelijk dat dit gebeurt.

2 dagen geleden nix aan de hand; nieuw luchtfilter geinstalleerd, klep vastgezet in "koude" stand en accu even los.
dat is alles wat er veranderd is.
Ik ga vanavond de klep in het luchtfilterhuis weer eens loshalen, misschien dat het daar aan ligt
(Lijkt me stug, maar je weet maar nooit).

Ik laat wel even weten wat het resultaat is.
Antwoord
Zal toch wel komen door het frisse luchtfilter. LPG komt met onderdruk bij het mengstuk en moet de motor in gezogen worden. Als je de gasklep dicht doet heb je dus minder zuiging.

Daarbij de overdruk van de rijwind en de LPG stopt er gewoon mee. Voorheen had men bij mijn auto de luchtinlaat losgehaald van de snorkel, zodat de lucht vanuit de motorruimte kwam. Heb ik weer aangesloten voor de koude lucht (en omdat ik die snorkel wel stoer vond, hoog Camel Trophy gehalte), en sindsdien slaat-ie wel eens af. Went vanzelf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zo, net terug van mijn (bijna) dagelijkse "under-the-hood" experience.
(Lekker weertje trouwens, maar dat ter zake.)
Elk avond even met mijn neus in het machtige vooronder om alles even na te lopen, nieuwe dingen te ontdekken en
gewoon lekker even te pielen.

De beweegbare klep weer teruggezet in het luchtfilterhuis, zodat ie morgen waarschijnlijk
alleen nog "warme"motorlucht pakt ipv de koude rijwind.
Ben benieuwd of ie nu niet meer afslaat.
Ook nog wat gecorrodeerde massastekkertjes blank geschuurd en op mijn nachtelijke zoektocht kwam ik zowaar
ook nog de door mij zo lang gezochte PCV tegen.
(Positive Crankcase Ventilation)

Ik had een tijd terug in de Haynes en de Bentley gelezen dat controle op een verstopte PCV
onder routine maintenance valt, dus toen ik toch aan het bestellen was bij FCP in de states
heb ik meteen een PCV flame trap kit meebesteld (kost je de kop ook niet, was iets van 2$ geloof ik)
[Afbeelding: 519601sm.jpg%27.jpg]

Ik was er al weken naar op zoek (kon dat stomme ding nooit vinden, en vanavond opeeens, hebbes!
Ding eruitgehaald, en hij zat vol met een dikke gele vla-achtige substantie.
Zal er vast niet af-fabriek ingezeten hebben, en zal ook zeker niet de doorstroming bevorderen.
Meteen de nieuwe geinstalleerd (beetje pielen, maar lukt uiteindelijk wel).

Ik zal morgen meteen verslag doen of alle wijzigingen geholpen hebben.

Antwoord
En Rob? Doet ie ut nu naar behoren?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Nog niet mee gereden....
Dagje vrij genomen vanwege het lekkere weer Big Grin
Vanmiddag ga ik even een proefrit maken, laat het resultaat we weten
Antwoord
Hij doet het weer helemaal goed!
Rijdt als een zonnetje, slaat niet meer af en reageert ook weer beter op het gas (was voorheen hortend en stotend)
Ik ben weer helemaal blij.
Gek, dat zoeiets stoms als een beweegbare klep in het luchtfilterhuis, zo'n invloed op het rijden heeft.
Ik had wel het idee dat de motor meer "lucht" had (met de klep vastgezet in de koude stand), alleen reedt ie bagger.
Antwoord
Super zeg, gefeliciteerd! Net mooi weer om 'm van stal te halen!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)