Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spontaan afslaan 240 GL Aut
Marc vd Marel schreef:In het luchtfilterhuis zit een flap met thermostaat die warme lucht vanaf de uitlaat toelaat zolang het koud is, een grap voor Noord Zweden zodat je motor eerder opwarmt. Als-ie kapot is neemt-ie altijd hete lucht, slecht voor de luchtmassameter en het brandstofmengsel.

Ik zat te denken aan omgevingstemperatuurgevoelige storingen, vandaar.

...kan ook zijn dat dit probleem erger wordt naarmate de tijd verstrijkt, dat het warmer wordt ligt aan de tijd van het jaar.

Hoi Marc,
Dank voor je reactie.

Ik heb even gekeken, Toeval wil dat de slang blijkbaar en keer door mijn garage is vernieuwd, mij staat nl. bij dat hij voorheen korter was en los hing.
Ik ga m dus loshalen, maar kan het geen kwaad zonder luchtfilter???
In antwoord op je vragen, hij rijdt op benzine en het euvel doet zicheigenlijk hoofdzakelijk op de snelweg voor, maakt niet uit of tank halfvol is ,vol of leeg.

Wel doet de benzinemeter meter het sinds enige tijd niet meer, behalve als het binnen koud is dan stijgt íe bij volle tank tot halverwege, totdat het binnen warm wordt, dan zakt 'ie weer helemaal naar beneden. hetzelfde geldt oor de km teller bij kou doet hij het, ietsje warmer dan gaat hij slingeren, warm....niets meer.

Maar al met al het is een heerlijke auto, mijn vriendin rijdt er met genoegen in, ik trouwens ook.

Groet,
Arno
Antwoord
Alles bij elkaar lijkt het op een elektrisch (massa) probleem.
Het kan sowieso geen kwaad om alle zekeringen te vervangen en de plaats waar de zekeringen kontakt maken met de aansluitingen eens goed te raken met een messing draadborstel of een schuurpapiertje oid.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Alles bij elkaar lijkt het op een elektrisch (massa) probleem.
Het kan sowieso geen kwaad om alle zekeringen te vervangen en de plaats waar de zekeringen kontakt maken met de aansluitingen eens goed te raken met een messing draadborstel of een schuurpapiertje oid.

Hoi Peter

Dank voor de tip, 'ben morgen een dagje vrij, dus zal dit ook even doen.

Groet,
Arno
Antwoord
Dan zou ik ook eens de onboard diagnostic systeem eens uitlezen, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje.
De LED gaat dan in een soort morse codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je het contact op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.

Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure.

Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.

De aluminium slang en de thermostaatklep zitten VOOR het luchtfilter, ik rij al 22000 km zonder, en de auto ws. al veel langer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc vd Marel schreef:Dan zou ik ook eens de onboard diagnostic systeem eens uitlezen, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje.
De LED gaat dan in een soort morse codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je het contact op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.

Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure.

Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.

Hoi Marc,

Zal ik zaterdag even doen, ik houd je op de hoogte. Bedankt voor de tips. De aluminium slang heb ik inmiddels verwijderd.

Groet,

Arno

De aluminium slang en de thermostaatklep zitten VOOR het luchtfilter, ik rij al 22000 km zonder, en de auto ws. al veel langer.
Antwoord
controleer de zekering van de brandstofpomp en andere injectie onderdelen, het witte relais bij de voeten van de bijrijder (contacten heel voorzichtig hersolderen, zorg dat je niet de diode stuk maakt want als die stuk is blaas je de computer op door de zelfinductie van de spoel van het relais), de sensor die de gaatjes in het vliegwiel telt (krukaspositiesensor) en de ontstekingseindtrap. Al deze delen, en hun kabels+stekkers zijn wel eens de oorzaak van onbetrouwbaarheid.

Ook wil nog al eens de kabelboom van de motor doorschuren bij de achterste motorhaak (waar de kabelstreng van de motor naar de rest van de auto gaat). ff wat tape eromheen en wat verleggen en het is opgelost.

Soms kan ook de computer het probleem veroorzaken, de injectie ECU's met het paarse label zijn relatief slecht. Die (soms) geven na verloop van tijd problemen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Sorry het antwoord wat later, bij mij was het inderdaad temp. afhankelijk als het koud was kwam er genoeg bezine maar als het warm was dan werd het erger. Uitzetten slangen verdampen bezine enz. Het probleem was zeer moeilijk te vinden. Uiteindelijk begonnen bij de bezinentank alle koppelingen vervangen en slangen die ik niet vertrouwde meteen vervangen. Probleem weg en sindsdien perfect. Wel 2 bezinepompen en veel onderdelen in de reserve, dus als iemand nog een nieuwe bezinepomp zoekt??
Gr Sander
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
Aan een ieder die heeft gereageerd, DANK Smile Smile.

De Volvo gaat de volgende week naar de garage en al jullie tips zullen worden nagelopen.

Ik houd jullie op de hoogt over het resultaat.

Groet,
Arno
Antwoord
Al meer nieuws?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Al meer nieuws?

Zelf heb ik alle massakabels nagelopen, schoongemaakt, alle zekeringen vervangen, klem op overloopslangetje gezet. Sindsdien geen last meer, dacht ik. Gisteren (2e paasdag) sloeg íe toch weer af, 'T was vrij warm.. Ik ga het komende week-end wat andere zaken nalopen zoals hiervoor geopperd, als ik alles door garage zou moeten laten doen $$$$$$$$$$$.

groet Arno

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)