Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De donor special
#11
Een eenmaal uitgevoerde auto mag niet meer in Nederland aanwezig zijn.
Je hoeft ook niet meer aan de nederlandse verplichtingen (motorrijtuigenbelasting en verzekering te voldoen)

Door hem nog wel in Nederland te gebruiken (op welke manier dan ook) heb je wederrechterlijk verkregen financi?el voordeel. Dat noemt men een economisch delict.

Maar waarom op die manier Funsdaf. De legale manier is even makkelijk.

Overigens Sander is jurist, die kan je dat nog beter uitleggen.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Antwoord
#12
Eigenlijk is het best simpel. Ook bij uitvoer.
Ja dat is ook een (minder fraaie) methode van opheffen van het kenteken.
Er zit alleen een bezwaar aan. Het kenteken is dan namelijk niet definitief vervallen verklaard. Het is namelijk mogelijk om dezelfde auto weer terug te importeren. En dan kun je het oude kenteken weer terugvragen :!: En dan hoef je geen BPM meer te betalen, want dat mag maar 1 keer.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#13
Wat dat economisch delict aangaat, zoals Funsdaf het omschrijft is dat geen delict, want er woordt niet mee op de openbare weg gereden. Alleen op een afgesloten terrein. En dat gelden die belastingregels niet.
Waarom denk je dat rijke verzamelaars die sportwagen van 4 ton alleen in hun priv? museum neerzetten? Geen kentekenregistratie is geen BPM. BTW is een ander verhaal.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#14
Als het al geen economisch delict is zou ik zeker oppassen voor valsheid in geschrifte (serieus delict met celstraf als mogelijk gevolg). Het zal misschien niet zo'n vaart lopen, maar je neemt wel het risico: kun je misschien beter die andere methode gebruiken.
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#15
scimitar schreef:Wat dat economisch delict aangaat, zoals Funsdaf het omschrijft is dat geen delict, want er woordt niet mee op de openbare weg gereden. Alleen op een afgesloten terrein. En dat gelden die belastingregels niet.

Je kan gelijk hebben vanwege het niet meer gebruiken op de openbare weg maar volgens mij geldt het ook als je de wagen na uitvoer in Nederland sloopt. En gevoelsmatig heb je gelijk.
Maar ja in mijn werksituatie zie je wel eens iets anders. Gevoelsmatig gelijkheben is nog niet juridisch gelijk hebben.

Even uit herinnering:
Als je zelf wilt slopen zul je eerst moeten schorsen en slopen, en daarna afmelden bij het RDW. Daarna met die papieren het gestripte wrak afgeven bij een erkend demontagebedrijf. Als je dit ontloopt heb je financi?el voordeel.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Antwoord
#16
Funsdaf schreef:Maar, (even zijspoortje van de Volvo's) onze crossauto's zijn niet allemaal al ouder dan 15jaar.

Hoe zit het dan met het kwijtraken van het kenteken?
Wij hebben wel een sloop als sponsor, die kentekens kan vrijwaren, maar die moet de auto's op het terrein hebben staan voor een bepaalde tijd.

En gewoon uit interesse, die kadett (blijft een vies woord Big Grin) die ik al eerder noemde is dus wel met de intentie om uit te voeren naar poolen gegaan, maar daar weer van terug gekomen. Hadden we die auto dan weer moeten aanmelden???

Lijkt me trouwens wel sterk dat ze ons kunnen pakken, ze hebben geen enkel bewijs dat de auto's niet naar het buitenland zijn gegaan.

Waarom moet die sloper de auto's op het terrein hebben staan?
Als ie de papieren, de platen en het chassisnummer maar heeft. Daar wordt op gecontroleerd. Daarna mag het wrak afgevoerd worden. Bij voorkeur naar een shredder maar ook bijv. naar een crosser. In zo'n geval kan je ook jongere auto's af laten melden bij de RDW.

Voor wat betreft de "ge?xporteerde" kadett. Ja die had formeel weer geimporteerd moeten worden. Een sloper mag die niet meer zo innemen, omdat er geen (nederlandse) papieren meer bij zijn. Hij is in ieder geval zijn ARN bijdrage kwijt.

Voor wat betreft je PS: De kans om gepakt te worden is idd. klein. En het heeft ook niet echt prioriteit in de opsporing. Maar bewijzen zijn altijd te vinden.

P.S.
Ik ben ook geen jurist maar zoals al eerder vermeld heb ik in mijn werk regelmatig met autodemontagebedrijven te maken.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Antwoord
#17
Als het om steekproeven van de ARN gaat, en daarmee met zijn subsidie, dan is dat verhaal van jou inderdaad waar. Daar had ik even niet aan gedacht.

En met verkoop van de crosser naar Belgi? heb je alles weer goedgemaakt 8) 8)
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Antwoord
#18
Citaat:Maar zal in de toekomst voor de auto's van 15jr en ouder maar de eigen sloop regeling toe gaan passen, zitten we daarmee in ieder geval goed.

Die regeling is iets gunstiger geworden.
Je moet nu weliswaar een begeleidend briefje meesturen waarin je vermeldt wat je met de auto gaat doen,wat je eraf haalt.
Maar de datum van uitschrijving van het kentekenbewijs gaat nu veel sneller in (een paar dagen nadat je het verstuurt hebt).
EN je kunt succesvol teruggave van wegenbelasting claimen vanaf de dag dat je het kenteken hebt ingestuurd.Dat kon je voorheen wel vergeten >Sad
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Als dit geen special is v700r 0 4.569 12 October 2012, 19:39
Laatste bericht: v700r

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)