Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen op een zeeeeeer ongelukkig moment
Geloof het of niet. Gisteren heb ik een bruidspaar vervoerd en na het foto's maken (we liepen al achter op schema) gebeurde het onvoorstelbare:
Ik draai de sleutel om, dan klik en dan niks. Nog een keer, nog een keer nog steeds niks. Confusedhock: ](*,) Snel onder de kap gekeken, niks te zien. Nog een keer proberen en nog niks. Ondertussen liep het zweet met bakken vol in mijn net gestreken overhemd. Nog een paar keer geprobeerd en toen in lichte paniek het thuisfront gebeld voor hulp. En tijdens het bellen sloeg hij gelukkig aan. \Big Grin/

Het was al begonnen toen ik 's ochtends de bruidegom moest ophalen. Stond een paar minuten middenin de straat met lichten en alarmlichten aan. Toen deed hij het ook pas na een paar keer, maar ik dacht dat de accu wat leeg was getrokken.
Gelukkig ging het de rest van de dag wel goed, behalve na het festijn toen ik (zonder bruidspaar) weer huiswaarts wilde keren. Toen deed hij geeneens klik meer. Maar na een aantal keer sloeg hij weer aan.

Wat zou dit kunnen zijn? Dinsdag is hij nog voor onderhoud naar de garage geweest en zijn er nog nieuwe gloeispiralen ingekomen.
Verder was het gelukkig een prachtige dag en konden we hierom nog smakelijk lachen.

[Afbeelding: imgp1282zx5.jpg]
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Accu, startmotor?

(Mooie foto trouwens!!!)
Antwoord
Ik denk startmotor :?

Auto is wel heel erg goed gepoetst 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Ik denk startmotor :?

Auto is wel heel erg goed gepoetst 8)

Ja, ik denk eigenlijk ook startmotor (met mijn zeer beperkte technische kennis). Volgende vraag: sloop of nieuw?

Ik ben vijf uur met poetsen bezig geweest, oftewel vijf uren intimiteit met mijn Volvo Tongue
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Die 5 uur poetsen is niet voor niets geweest aan de foto te zien: hij ziet er zowat als nieuw uit Smile

Om op je vraag in te gaan :nieuwe of sloop startmotor?
Geen van twee zou ik zeggen. Demonteren en naar een automaterialenzaak brengen waar ze tevens revisiewerkzaamheden doen.
Ik betaal hier in de buurt ongeveer 55 euro ,dan is ie schoongemaakt,opnieuw gesmeerd en nieuwe koolborstels gemonteerd.
Dan weet je zeker dat je er weer jaren tegen kunt en dat moet je bij een startmotor van de sloop maar afwachten Confusedhock:
Antwoord
jos schreef:Die 5 uur poetsen is niet voor niets geweest aan de foto te zien: hij ziet er zowat als nieuw uit Smile

Om op je vraag in te gaan :nieuwe of sloop startmotor?
Geen van twee zou ik zeggen. Demonteren en naar een automaterialenzaak brengen waar ze tevens revisiewerkzaamheden doen.
Ik betaal hier in de buurt ongeveer 55 euro ,dan is ie schoongemaakt,opnieuw gesmeerd en nieuwe koolborstels gemonteerd.
Dan weet je zeker dat je er weer jaren tegen kunt en dat moet je bij een startmotor van de sloop maar afwachten Confusedhock:

Goed spul, Autoglym!

Ik zal maandag eens bellen of ik hier in de buurt mijn startmotor kan reviseren. Wel onvoorstelbaar dat na een half jaar probleemloos rijden, het net op dat moment gebeurt waar je het echt niet kunt gebruiken :x :roll:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Je omschrijving is te onduidelijk:

Wat deed de motor nou:

De startmotor draaide wel rond, maar de motor sloeg niet aan ?

De sleutel werd omgedraaid, er klonk een klik en de startmotor kwam langzaam op gang ?

De sleutel werd omgedraaid, er klonk een klik en er gebeurde niets ?

De sleutel werd omgedraaid, er gebeurde helemaal nada, noppes, nix ?

De oorzaken kunnen zijn:
Contactslot slecht.
Bedrading naar startrelais slecht
Bedrading hoofdstroom en massa van motor naar carrosorie en accu slecht
Accu slecht (of te klein)
Startmotor heeft zijn beste tijd gehad en haalt onvoldoende toeren

Tip:

Een Diesel krijg je al aan als je een paperclip en een draadje van een meter hebt.

Draadje om spanning op het stopventiel te zetten van de pomp en paperclip om de hoofd + leiding door te verbinden met de startrelaisaansluiting om de startmotor te laten starten. Ik heb zo een keer een paar bewakers op weg geholpen en die keken me aan of ik een notoire autodief was. De startonderbreker gewoon omzeild.

Mocht de motor wel rondtornen maar heel moeilijk aanslaan, koop dan even een busje starthulp. Dit is Ether. Je spuit het in de luchtinlaat (heel klein beetje !) en je Diesel zal beter aanslaan.

Je verhaal nog een keer gelezen:

Ziet er naar uit dat het startrelais kapot is (zit op de startmotor). Je kan deze los laten vervangen en dat is niet eens zo heel erg duur. <100 euro.

Als het de accu was geweest dan had je geratel gehoord ipv een klik. Als de startmotor zelf slecht was geweest had ie heel langzaam rond gegaan. Bedrading geloof ik ook niet in, maar het kan goed zijn dat iig te controleren. Dat is simpel en moet altijd goed zijn.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Je omschrijving is te onduidelijk:

Wat deed de motor nou:

De startmotor draaide wel rond, maar de motor sloeg niet aan ?

De sleutel werd omgedraaid, er klonk een klik en de startmotor kwam langzaam op gang ?

De sleutel werd omgedraaid, er klonk een klik en er gebeurde niets ?

De sleutel werd omgedraaid, er gebeurde helemaal nada, noppes, nix ?

De oorzaken kunnen zijn:
Contactslot slecht.
Bedrading naar startrelais slecht
Bedrading hoofdstroom en massa van motor naar carrosorie en accu slecht
Accu slecht (of te klein)
Startmotor heeft zijn beste tijd gehad en haalt onvoldoende toeren

Tip:

Een Diesel krijg je al aan als je een paperclip en een draadje van een meter hebt.

Draadje om spanning op het stopventiel te zetten van de pomp en paperclip om de hoofd + leiding door te verbinden met de startrelaisaansluiting om de startmotor te laten starten. Ik heb zo een keer een paar bewakers op weg geholpen en die keken me aan of ik een notoire autodief was. De startonderbreker gewoon omzeild.

Mocht de motor wel rondtornen maar heel moeilijk aanslaan, koop dan even een busje starthulp. Dit is Ether. Je spuit het in de luchtinlaat (heel klein beetje !) en je Diesel zal beter aanslaan.

Je verhaal nog een keer gelezen:

Ziet er naar uit dat het startrelais kapot is (zit op de startmotor). Je kan deze los laten vervangen en dat is niet eens zo heel erg duur. <100 euro.

Als het de accu was geweest dan had je geratel gehoord ipv een klik. Als de startmotor zelf slecht was geweest had ie heel langzaam rond gegaan. Bedrading geloof ik ook niet in, maar het kan goed zijn dat iig te controleren. Dat is simpel en moet altijd goed zijn.

overdag:
De sleutel werd omgedraaid, er klonk een klik en er gebeurde niets

's nachts:
De sleutel werd omgedraaid, er gebeurde helemaal nada, noppes, nix

Na een aantal keer proberen start hij wel weer. Vandaag weer geen problemen (4 keer gestart).
Waarschijnlijk dus het startrelais en niet de startmotor. Ik neem aan dat de 'klik' het startrelais is? Ik zal iig de bedrading nalopen.

Bozzma, ik wou dat ik een fractie van jouw kennis bezat. Dan was ik natuurlijk gisteren de held van de dag geweest als ik met een paperclipje en een stukje draad de auto gestart had Big Grin Maar dan moet ik in ieder geval eerst weten waar alles zit en zover ben ik helaas nog niet :?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ik gok ook op slechte massa van de motor naar de carosserie, of van de accu naar de carosserie. Ik heb namelijk precies het zelfde probleem gehad met mijn 75-er. Hij kon zo 10 keer achter elkaar prima starten, en dan in ene alleen maar klikken. Om te beginnen had ik de startmotor vervangen, maar dat hielp dus niets.
Ik heb toen een nieuwe (dikke!) kabel van de accu naar de carosserie gelegd, en een nieuwe kabel van de carosserie naar de motor. Daarna nooit meer problemen gehad Smile
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Erik265 schreef:Bozzma, ik wou dat ik een fractie van jouw kennis bezat.
Big Grin Big Grin Big Grin ja dat zou ik ook wel willen!
Maar wat een verhaal met dat bruidspaar! Ik kan me goed voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben in je mooie pak!

Hopen dat je het probleem snel oplost!

En inderdaad: mooie foto! Zend ons nog wat meer!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startproblemen Nicolaas H 4 3.047 9 February 2020, 12:54
Laatste bericht: Marc1970
  Startproblemen Volvo 244DL Lukie5704 4 3.170 21 January 2012, 18:50
Laatste bericht: Lukie5704
  740 met startproblemen PimB 9 10.623 13 July 2011, 21:29
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: