Topics: 23
Ik heb eens zitten kijken naar een LPG inbouw op een 245. Veel inbouwers kiezen de "makkelijke" weg door een installatie te plaatsen met een mengstuk met een stappenmotor en lambda geregelde afstelling.
Op zich een prima systeem, maar geen fraaie oplossing. Er komt een mengstuk in het inlaattraject dat de inlaat behoorlijk knijpt. Vermogensverlies gegarandeerd.
Tegenwoordig zijn er voor LH-jettronic mooiere oplossingen. Het kost wel een beetje meer dan zo'n 1 1/2 generatie systeem, maar dan heb je het ook goed voor elkaar.
Ow, zie net dat je een K-jettronic hebt ?
Nou ja.. Ook daar zijn nettere oplossingen voor
Topics: 6
Hoi Bozzma,
Ik kan het niet helemaal volgen. Mijn 245 is van 1981. B21, 107 pk, carburateur en contactpuntjes. Die lamda dinges en Kjet zijn mij onbekent.
Carburateur ?
Ow, dat maakt het makkelijker. Standaard installatie erin en klaar.
Niet te moeilijk.
Installatie mag ongeveer 6-700 euro kosten en dan komt er nog wat bij voor het monteren. Ringtanks zijn wel fors duurder. Zo'n 200 euro duurder dan een cilindrische tank.
Ik hoop met een paar maanden een aluminium tank te kunnen leveren, maar dat zullen cilindrische zijn.
Topics: 3
Zag ergens anders foto's van Funsdaf's lpg schakelaar, dat is inderdaad een hele kast op het dashboard! Had in m'n vorige auto (saab 900) een bescheiden drukknopje van een vierkante centimeter met een klein ledje dat rood of groen werd. Hopelijk heeft HPO inmiddels alternatieven, ga het morgen zien....
Met die schakelaar valt het wel mee, er komt een volvo-waardige robuuste schakelaar links onder het stuur. Deze lijkt op dashboard schakelaars, maar iets korter en breder, vandaag dat deze niet in het middenpaneel past.
Helaas is wel altijd een koppelstuk op het vulstuk nodig. Deze gewoon laten zitten ziet er waarschijnlijk ook niet zo fraai uit.....
Tsja, als hij gewoon goed op gas gaat rijden, zonder backfire en hakken of stoten, zijn dit soort details snel vergeten.
De motor moet op LPG gewoon prima kunnen lopen. Zeker met een carburateurmotor.
Ik heb een standaard schakelaartje van GMS en deze zit netjes in de middenconsole tussen alle andere schakelaars. Zo kan ik ook de tankvulling in de gaten houden.
Ik heb trouwens zitten kijken:
Je kan middels een extra relais de benzinemeter op het dashboard laten omschakelen naar LPG-meter. Dus als je op benzine rijdt dan geeft de meter de tankinhoud aan van de benzinetank en als je op LPG rijdt, de inhoud van de LPG tank. Ik moet alleen nog even de juiste weerstand vinden..
De draad van de benzinevlotter ligt zo goed als naast de LPG vlotter. Dus erg veel bouwwerk is het niet.
Topics: 11
Bozzma schreef:Je kan middels een extra relais de benzinemeter op het dashboard laten omschakelen naar LPG-meter. Dus als je op benzine rijdt dan geeft de meter de tankinhoud aan van de benzinetank en als je op LPG rijdt, de inhoud van de LPG tank. Ik moet alleen nog even de juiste weerstand vinden..
De draad van de benzinevlotter ligt zo goed als naast de LPG vlotter. Dus erg veel bouwwerk is het niet.
Zat al in onze auto, als ik iets voor je moet checken roep maar
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Een B230F uit 93 heeft geen carburateur maar injectie toch? Is dat minder goed in combinatie met gas, nee toch?
Topics: 2
Een injectie motor is niet minder goed in combinatie met gas,
maar wel iets storings gevoeliger door de extra elektronica wat stuk kan gaan.
Het is bij een injectie motor wel makkelijker overschakelen tussen de brandstoffen. (bij een carburateur moet eerst de vlotter kamer vol lopen met benzine)
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Nou... Ja en nee....
Ik zal het proberen uit te leggen:
Injectie heb je in 2 typen. Constant Injection System (CIS of K-jettronic) en een pulserend injectie systeem. Je kan de beide systemen onderscheiden door de aanwezigheid van een ECU ofwel computer. Zitten er electradraden aan de injectoren bij de cilinders, dan heb je een electronisch systeem.
Vroegah..... Hadden we een carburateur. Die mengde door middel van onderdruk, luchtversnelling en venturi de benzine met de lucht. De 1e generatie LPG installaties werken ook op deze manier. Er zit een venturi in het inlaat kanaal waardoor het gas aangetrokken kan worden. Een venturi is een geknepen doorgang.
Met injectie hebben we deze geknepen ingang niet meer. De benzine wordt immers onder druk aangeleverd. Monteren we nu een 1e generatie LPG installatie op zo'n auto dan krijgen we wel weer een venturi waardoor we vermogen gaan inleveren en aanzuigverliezen hebben.
De CIS of K-jettronic injectie is daarbij erg gevoelig voor back-fires. Het complete inlaatspruitstuk is gevuld met LPG en lucht en als er iets mis gaat dan ploft de boel uit elkaar. Dit gebeurd nog wel vaak bij starten op LPG. De eerste generatie LPG installaties zijn dus eigenlijk niet geschikt voor dit type injectie. Maar tot voor kort was er geen alternatief.
Als je een electronisch gestuurd injectiesysteem hebt dan zou je het beste af zijn met LPG injectie. Dit kan in damp en in vloeibare vorm waarbij de vloeibare vorm erg duur in aanschaf is en nogal eens kapot gaat. (Vialle, bedankt..). De dampfase injectie is tegenwoordig erg veel gebruikt in G3 installaties, maar kan ingebouwd worden in iedere auto met electronische brandstofinjectie.
Voor de K-jettronic/CIS mensen ben ik heel hard bezig om wat door te ontwikkelen. We zijn daar al heel erg ver mee. Zie mijn MegaSquirt topic in hoofsdstuk "motor".
Of LPG slecht is voor de motor ?
De verbrandingstemperatuur van LPG is iets hoger. Dus de thermische belasting ook. Denk daarbij aan het scheuren en kromtrekken van de kop e.d. De kleppen worden zwaarder belast en slaan sneller in. Kleppen zullen vaker gesteld moeten worden en de kop zal een keer opnieuw voorzien moeten worden van klepzetels.
Er zitten ook voordelen aan LPG. De brandstof is schoon en er zal geen olie verdunning plaatsvinden waardoor de zuigers beter gesmeerd blijven. Er is minder koolafzetting.
De nadelen zijn relatief. Ga ervanuit dat een auto tonnen op LPG kan draaien voor problemen zich openbaren. En deze kunnen zeer goed ondervangen worden door resoluut ingrijpen. Voorwaarde is dat de auto goed onderhouden wordt, goed staat afgesteld en de klepspeling regelmatig nagezien wordt.