Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dempingsmateriaal
Een van de weinige zaken die me stoort aan een 240 is de hoeveelheid lawaai die de rust in het interieur verstoort - vooral bij snelheden boven de 120. Als ik dan in een moderne auto rij, vind ik dat het grootste verschil. Aan het windgeruis is niet veel te doen, maar voor het interieur moet toch wel eea te verbeteren zijn. Wie heeft dit al aangepakt, of hier goede ideeen over?

In m'n turbo zit sowieso al een plaat onder de motorkap, maar ik was van plan om de gehele vloerplaat + deuren extra te bekleden met die geluiddempende 'teermatten' en dan nog een extra set demping te plaatsen tegen het schutbord (binnen en buiten, van een sloper).

M'n originele plan was om dan alle stijlen vol te spuiten met PUR-schuim, maar ik hoorde dat dat een slecht idee is: PUR schuim houdt water vast, waardoor eea ongehoord gaat rotten! Teroson schijnt nu een nieuw soort PUR te hebben ontwikkeld wat geen water absorbeert.

En dan nog schuimrubber oid tegen het dak???
Antwoord
Ticcie schreef:Een van de weinige zaken die me stoort aan een 240 is de hoeveelheid lawaai die de rust in het interieur verstoort - vooral bij snelheden boven de 120. Als ik dan in een moderne auto rij, vind ik dat het grootste verschil. Aan het windgeruis is niet veel te doen, maar voor het interieur moet toch wel eea te verbeteren zijn. Wie heeft dit al aangepakt, of hier goede ideeen over?

In m'n turbo zit sowieso al een plaat onder de motorkap, maar ik was van plan om de gehele vloerplaat + deuren extra te bekleden met die geluiddempende 'teermatten' en dan nog een extra set demping te plaatsen tegen het schutbord (binnen en buiten, van een sloper).

M'n originele plan was om dan alle stijlen vol te spuiten met PUR-schuim, maar ik hoorde dat dat een slecht idee is: PUR schuim houdt water vast, waardoor eea ongehoord gaat rotten! Teroson schijnt nu een nieuw soort PUR te hebben ontwikkeld wat geen water absorbeert.

En dan nog schuimrubber oid tegen het dak???

He Ticcie, dit spul wordt in de eendenwereld (waar ik door omstandigheden iets beter in thuis ben dan in de Volvowereld) aangeboden en lijkt een behoorlijk succes te gaan worden.

http://www.noise-killer.nl/
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Paul, ik heb er ooit een 240 diesel rubbermat in de motorklep gegooit en dat scheelt wel een DB of wat
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
duur spul, dat 'Noise-Killer' Maar het kan best werken ja.

Dieselmatje erin, dat klinkt aannemelijk en goedkoop om uit te proberen!. Volpurren met wat dan ook zou ik ECHT niet doen Paul. Risico is denk ik te groot. Stel je voor ze doen het rooskleuriger voorkomen dan het echt is..rot de boel als nog weg.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ticcie schreef:M'n originele plan was om dan alle stijlen vol te spuiten met PUR-schuim, maar ik hoorde dat dat een slecht idee is: PUR schuim houdt water vast, waardoor eea ongehoord gaat rotten! Teroson schijnt nu een nieuw soort PUR te hebben ontwikkeld wat geen water absorbeert.

Mijn advies: PUR- Niet doen :!:

Ook absorbeert het misschien geen water, het is materiaal dat zelf uitzet. Hoeveel en in welke richting daar heb je weinig controle op. Iets te weinig en het effect is nul, iets te veel en alles komt vast te zitten. Holle delen zijn ook vaak kabelgoot. En nog belangrijker: PUR krijg je er nooit meer goed uit. Pas na reiniging met stoffen als tetra, MEK (niet geheel ongevaarlijke oplosmiddelen) krijg je het weer weg. En die stoffen lossen ook je lakwerk op.

Daarnaast heb je het acoustische aspect. PUR geeft een gladde bovenlaag en dat reflecteert geluid juist goed. Ook geeft het maar ÃÂÃÂn dempingskarakter. PUR werkt dus alleen maar als schild.

Om hogere frequenties geluid te dempen heb je juist open materiaal (met een groot absorbtieoppervlak) nodig, zoals een matje. En lagere frequenties hebben juist rubberachtige polymeren nodig, vaak combinaties van meerdere soorten.

Dan is het plaatsen van een matje, zoals noise killer, veel beter en effectiever. Maar wel prijzig...
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Wat is er mis met de gewone ouderwetse 'anti-dreunplaat'?
Antwoord
Divadi schreef:Wat is er mis met de gewone ouderwetse 'anti-dreunplaat'?

Helemaal niets. En dat is dus zo'n rubber polymeer tegen laag frequente tonen.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
niets, maar daarop zou je eventueel nog wat extra's kunnen doen. Om nog wat minder dB's op te vangen
Antwoord
Precies, die anti-dreunplaten leg ik sowieso van voor tot achter en van boven tot onder, maar het effect daarvan vind ik nog niet voldoende denk ik (origineel ligt er ook al heel wat van dat spul in).

Ik zag dat die noise-killer mannen ook een noise-killer verf leveren. Dat smeer ik misschien wel als dekkingslaag over de gehele bodem. Kan geen kwaad denk ik en is een bij mijn auto passende matte grijze kleur. Die matten lijken me wel wat, maar is wel duur. Maar zoiets is in ieder geval precies wat ik zoek.

Ik noemde dat spul van Teroson trouwens PUR_schuim, maar de officiele omschrijving is:

Terofoam
2 component PU vullend en isolerend schuim:
* Vermindert doorlaten van geluid in holle ruimten
* Voorkomt geluid en trillingen en verhoogte de sterkte
* Verschaft een afsluiting tegen water en stof

Typische toepassingen:
A- B- en C-stijlen, deurdrempels en framestructuren

Zelfde spul wordt ook OEM toegepast door een aantal merken, dus heb er wel wat vertrouwen in.
Antwoord
Ticcie schreef:Typische toepassingen:
A- B- en C-stijlen, deurdrempels en framestructuren

Zelfde spul wordt ook OEM toegepast door een aantal merken, dus heb er wel wat vertrouwen in.

Dit schept idd meer vertrouwen ja. Ik ben benieuwd.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)