Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijne eerste 240 aanschaffen
#1
Beste forummers,

Jullie zullen wel denken daar heb je weer een newbie :wink:
Ik ben van plan een 240 aan te schaffen. Ik sleutel aan mijn kitcar en rij dagelijks een diesel ; Ford Courier. Ik hou wel van een beetje sleutelen, maar zoek voor dagelijks gebruik een 240 Estate. Voornamelijk om woon werk af te leggen zeg 20 kilometer, waarvan 18 snelweg.
Nu ben ik een novice op 240 vlak dus ik heb een aantal vragen ; m.b.t. de punten waarop ik moet letten en zo.
Liefst een injectiemotor, maar welke ? de tweeliter of beter de 2.3 ?
Ik zie hele hoge kilometerstanden. Niet dat dat afschrikt maar wat is belangrijk m.b.t. bak en blok ?
Die gekke ford heeft me nog nooit laten staan, maar is wellicht geen vergelijk ( diesel ).
Ik hoor een hoop goede verhalen over de 240 en hoop binnen enkele weken hier vrolijk mee te posten :wink:
Ik ben trouwens 33 jaren oud en woon in Limburg.

Alvast allemaal bedankt !

Groeten
Jos Evers
245 1993
Antwoord
#2
Hoi Jos,
Welkom op deze site. Op de volgende link staat wel wat eerste informatie om je te oriënteren.
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.p...anschaffen

http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.p...anschaffen
Lees dit eerst maar eens en als je vragen hebt dan mail je maar.

Bert
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
#3
Voor aankooptips kijk eens op mijn web-log en stuur een mailtje!
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
#4
ik heb je een emial gestuurd via je site.

²Bert : bedankt voor de links.

ik zal het later allemaal eens doornemen.
tot nu toe
verschil 2.0 of 2.3 niet heel erg belangrijk ( 2.3 koppelt beter ), beter een goeie tweeliter dan een mindere 2.3 staat - onderhoudshistorie wel weer. na 1989 minder roestgevoelig. airco is voor mij onbelangrijk ( schuif/kantel dakje zou wel meegenomen zijn ).
volvo specialisten : forse prijzen, gaan we niet doen, ondanks garantie e.d.

een stukje bollen om er een te bekijken maakt niet veel uit, maar weet iemand in limburg een volvo 240 adres m.b.t. koop. een handelaar of zo ?

groeten
jos
245 1993
Antwoord
#5
Ik weet niet of ik naar een typische handelaar zou gaan. Ik zelf ben destijds gewoon naar een particulier gegaan (150 km enkele rit) en heb achterstallig onderhoud ingecalculeerd. Ook met een auto van een handelaar of een auto met boekje ben je op een gegeven moment aan de beurt met uitlaat, banden, remmen en wat zo niet meer.

Ik heb wat korting gekregen omdat hij niet helemaal lekker zou lopen. Heb er eigenlijk op gas nooit wat van gemerkt (liep slecht op benzine maar dat is dan niet zo belangrijk).

Zorg dat je je standaard tests doet.
Check over- en onderuk motor (oliedop losmaken en kijken of deze een klein beetje wordt vastgezogen = goed, al het andere is fout),
Maak een proefrit (100 in z'n drie, gas los en weer vol erop, blauwe damp =fout),
Check de druk op de koelslangen binnen 2 minuten na starten, draai de dop van het overdruk vat eens los (koude motor!). (Borrelend koelsysteem of uitlaat luchtje aan water=fout, harde koelslangen=fout)
Check de algemene staat onder de kap (ook van de rubberslangen).

Dit zijn zaken die niet bij een APK horen, remmen end. wel. Als de auto een verse APK heeft mag je er wel een beetje vanuit gaan dat de remmen goed zijn (kun je wel een beetje checken bij proefrit).

Zorg dat je iemand meeneemt die niet verliefd kan worden (vor wie de auto niet is). Deze kan nog wel eens een kritische noot geven.

Kijk bij de achterklep naar roestvorming.

Overigens check ook even de achterwisser en de centrale vergrendeling (indien aanwezig) in de achterklep. Het vervangen van de draden die door de scharnieren lopen kost voral wat werk (materiaall is niet zo duur).

Dit is wat ik tot nu toe zelf een beetje heb ervaren.

Marc

PS: Misschien niet alles on topic maar misschien heb je er wat aan.
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
#6
probeer ook in z'n 3 op te trekken, maar dan net alsof je in z'n 1 wegrijdt, bij het afslaan v/d motor zijn de koppelingsplaten nog OK, als het wel kan...... :roll: :roll: :roll:
verder flink remmen met het stuur los, en kijken of de remdruk gelijk is en de auto niet naar links/rechts trekt.
goed luisteren naar "rare"geluidjes, en verder in ALLE versnellingen rijden, dus ook in z'n 5!!!
goed naar je waterpomp kijken, kan ook nogal eens lekken, en naar sludge in de peilstok.
roest/gaten bij achterbakken/kasten, binnen bij de C-stijlen erg goed naar kijken en uiteraard de kokerbalken!
en niet te vergeten de beroemde KACHELMOTOR :roll: :evil: :evil:
als je alles incalculeerd kun je redelijk wat van de prijs afkrijgen bij evt. gebreken, maar weet wel WAAR je aan begint
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#7
zijn er leden in het Limburgse Land ?

En bedankt nog voor de reakties en tips zover natuurlijk.
245 1993
Antwoord
#8
jos evers schreef:zijn er leden in het Limburgse Land ?

En bedankt nog voor de reakties en tips zover natuurlijk.

ja :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
ik denk wellicht kan me iemand ondersteunen bij de aanschaf als ik ergens ga kijken, vandaar :wink:
245 1993
Antwoord
#10
[quote="mfellman"]Ik weet niet of ik naar een typische handelaar zou gaan. Ik zelf ben destijds gewoon naar een particulier gegaan (150 km enkele rit) en heb achterstallig onderhoud ingecalculeerd. Ook met een auto van een handelaar of een auto met boekje ben je op een gegeven moment aan de beurt met uitlaat, banden, remmen en wat zo niet meer.
quote]


Ik zou ook zeker voor een particuliere auto gaan. Het scheelt minimaal 50 procent in de aanschafkosten en als een particulier d.m.v. onderhoudsfacturen aan kan tonen dat de auto regelmatig zijn onderhoud heeft gehad (erg belangrijk) dan is de kans op onaangename verrassingen vrij klein.

Wees niet te bang om af te bieden: er staan vrij veel 240's te koop en ze zijn particulier moeilijk te slijten.
Ik heb bijv. vorig jaar een mooie 240 sedan uit 1991 uiteindelijk met moeite voor 600 euro aan een autobedrijf kunnen slijten (particulier was er nagenoeg geen interesse). De dag erna had het bedrijf de auto reeds op haar website staan voor 2.650 euro Confusedhock:
Prijzen van de Estates zijn hoger maar als je wat geduld betracht kun je een leuke slag slaan.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 GLT uit 1988 aanschaffen Dennis1995 4 6.276 7 October 2017, 23:14
Laatste bericht: Dennis1995
  Mijn eerste 240 kopen? Koet 273 5 6.366 14 August 2016, 09:32
Laatste bericht: Arn02
  Volvo 240 als eerste auto Hanatarash 72 58.919 14 November 2015, 15:02
Laatste bericht: DeBroeze
  Volvo 240 2.0 Polar aanschaffen. Marcvh 52 30.520 8 May 2011, 19:39
Laatste bericht: Rob
  Overstap Saab naar Volvo, eerste adviezen voor aankoop 240 Jed 3 3.729 29 April 2011, 14:10
Laatste bericht: Bazis
  vervaagde lak / evt aanschaffen shineslikesun 17 7.493 24 February 2010, 20:28
Laatste bericht: jos245
  Mijn eerste 240 aanschaffen: bijna ... jos evers 15 9.198 28 August 2006, 10:26
Laatste bericht: jos evers

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)