18 July 2006, 12:11
afgezien van het feit dat ik de mening deel dat LPG in combinatie met de installaties gewoonweg superveilig zijn in het gebruik denk ik dat die 80% vulling meer komt door wat ik eerder al aangaf. En dus ook wel degelijk zinvol is.
Vanwege de druk enz. dienen er afsluiters enzo in het systeem te zitten, dat is denk ik vrij logisch en heb je dus met benzine niet. Daar ken je nauwelijks drukken zoals bij LPG. Indien je je auto in een afgesloten ruimte parkeert, zoals een (parkeer)garage en er zou toch onverhoopt iets van gas vrijkomen dan raak je dit gas niet zomaar kwijt, in tegenstelling tot benzine. Druk is natuurlijk spanning op onderdelen en er hoeft dus maar ergens iets niet 100% in orde te zijn of het gas komt vrij (hoe klein die kans ook is!) Waarom raak je dat vrijgekomen gas niet kwijt en bij benzinedampen wel? Simpelweg omdat het zwaarder is dan lucht! (gaf ik eerder al aan dat ik het vermoedde, maar ik heb het even opgezocht)
zie ook Vrom.nl
Gaat dan wel over tankstations en niet over auto's maar toch..
Nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat LPG onveilig is (integendeel!!), maar dat ik wel mijn vraagtekens zet bij het weghalen van de 80% vulling.
Vanwege de druk enz. dienen er afsluiters enzo in het systeem te zitten, dat is denk ik vrij logisch en heb je dus met benzine niet. Daar ken je nauwelijks drukken zoals bij LPG. Indien je je auto in een afgesloten ruimte parkeert, zoals een (parkeer)garage en er zou toch onverhoopt iets van gas vrijkomen dan raak je dit gas niet zomaar kwijt, in tegenstelling tot benzine. Druk is natuurlijk spanning op onderdelen en er hoeft dus maar ergens iets niet 100% in orde te zijn of het gas komt vrij (hoe klein die kans ook is!) Waarom raak je dat vrijgekomen gas niet kwijt en bij benzinedampen wel? Simpelweg omdat het zwaarder is dan lucht! (gaf ik eerder al aan dat ik het vermoedde, maar ik heb het even opgezocht)
Vrom.nl schreef:2. Is lpg gevaarlijk?
Lpg is brandbaar en explosief. Het gas is zwaarder dan lucht en verspreidt zich langzaam. Het kan dus lang blijven hangen. Bij een scheur in een leiding of opslagvat is het explosiegevaar daardoor zeer groot. Vanwege dit gevaar gelden voor lpg-tankstations strenge regels. De regels zijn in 2003 nog strenger geworden om omwonenden beter te kunnen beschermen. De regels staan in het 'Besluit externe veiligheid inrichtingen' (zie dossier Externe veiligheid). In Nederland zijn zo'n 2100 tankstations waar lpg wordt verkocht
zie ook Vrom.nl
Gaat dan wel over tankstations en niet over auto's maar toch..
Nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat LPG onveilig is (integendeel!!), maar dat ik wel mijn vraagtekens zet bij het weghalen van de 80% vulling.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"