Ik heb ,na lang zoeken, een passende trekhaak voor mijn 245 (1976) met gastank gevonden. Met een beetje aanpassen/buigen vd uitlaatpijp komen de gaten vd trekhaak overeen met een bout onder de auto.
De beide zijarmen van dit type trekhaak moeten verder naar achter lopen om achter de demper te kunnen komen.
Nu is mijn vraag; er zit op beide uiteinde slechts 1 gat waarmee hij bevestigd kan worden aan de bout waarmee het lpg-rek bij mij onder de auto zit (zie rood omcirkelde bout).
Hoort dit zo met slechts 1 moer vast op beide uiteinden / is dit stevig genoeg?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
8 November 2023, 21:12 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2023, 21:17 door BartJu.)
Lijkt me wat weinig, iets trekken kan dan misschien wel. Maar kogeldruk zal heel laag moeten zijn om niet door te zakken...
Is de ruimte in die opstaande 'blokken' aan beide zijden niet ook bedoeld als boutgat? Moet er natuurlijk oo nog voldoende 'vlees' aan de auto zitten om het aan vast te maken.
wilde gedachte: zouden die opstaande delen voor een link aan je bumperbevestiging vast moeten?
De fraaie foto's van deze fraaie 1976er geven de indruk dat er ook nog (bout?)gaten horen aan einde van chassisbalken, dat zou ook nog bedoeld kunnen zijn...
Ik herinner me van een 245 met LPG onderbouw dat er aan de trekhaak platen zaten die tussen het carrosserie en bumper zaten. Zoals het er bij jou nu uitziet komt niet erg stevig over!
Ander model trekhaak, en zonder LPG-onderbouw, maar dit is zoals de originele trekhaak in 1976 vast zit. Aan het gat dat je rood hebt omcirkeld, en de gaten heleaal achteraan chassisbalk.
Bedankt heren, mbt de laatste foto: die 2 gaten die naast elkaar zitten heb ik er ook in zitten (zit schroefdraad in) en kan ik dus ook gaan gebruiken. Het is mij nu helder geworden hoe het hoort te zitten.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
11 November 2023, 22:47 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2023, 22:49 door BartJu.)
Ziet er netjes uit zo, Pascal!
Zelfs zo dat ik nu serieus weer begin te denken om ook de onderbouw tank bij te (laten) plaatsen. De staande ring heb ik al, maar levert beperkte actieradius. De lelijke trekhaak weerhield me altijd, maar deze vind ik toch zeker acceptabel uitzien (en dubbele actieradius is ook wel fijn).
Overigens las ik dat je blij was dat die lelijke demper uit zicht is. Ik zag net ook een foto op internet ergens waarbij de achterdemper matzwart was gemaakt (kachelverf?) Dan valt ie ook veel meer weg onder de auto. Maar een trekhaak is natuurlijk breder inzetbaar dan alleen camouflage.