Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij bestaat er geen weerstandsmeter die met 'reeele belasting' test (en betaalbaar is voor consumenten, ze zullen vast wel bestaan ergens), als behalve de apparaten en lampjes die aan het eind van de draadjes en de stekkers wonen.
Dus, als het lampje slecht brandt, ga ik kijken in de stekkers en bij de aansluitpunten. Wat aardig werkt is een tijdelijk 'hulpdraadje' spannen direct naar massa of 12V, als het apparaat daardoor ineens veel beter gaat draaien/schijnen, is er een weerstandsprobleem in de bestaande schakeling.
Maar het zijn vooral massaproblemen, de plus is meest een stekker maar de minkant is wel s een veertje, een klodder zinkverf, een stripje of plaatje, of schroefdraad, of van alles wat kosten bespaart.
Slecht gekrompen stekkers zijn ook altijd verdacht, vooral als ze van naderhand aan de draad zijn geknepen met een een willekeurige tang.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
14 December 2021, 21:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 December 2021, 21:36 door Grey240Polar.)
Nee, maar met een Voltmeter en toepassing van de Wet van Ohm (WvO) kom je ook een heel eind.
Die WvO luidt:
U = I * R
Spanning (V) = stroom (A) * weerstand (Ω)
Oftewel in woorden: een stroom door een weerstand resulteert in een spanning over die weerstand. Dat woordje "over" is belangrijk en betekent het potentiaalverschil tussen beide uiteinden van die weerstand. Deze spanning wordt weggesnoept van de voeding en wordt ook wel spanningsval genoemd. Dit kun je met een Voltmeter meten.
Een koplamp van 60 W trekt bij 12 V 5 A (die andere WvO: P = U * I).
Bij een goede verbinding van 0,01 Ω heb je 0,05 V spanningsval, en dat is nihil.
Heb je echter al (bijv). 0,2 Ω weerstand op een gammele stekker, dan is dat ineens 1 V geworden en 12 - 1 = 11 V levert bij een koplamp toch wel duidelijk zichtbaar minder licht op.
Met je Ohmmeter had je dit verschil niet goed kunnen meten. Van 0.0 of 0.1 naar 0.2 Ω op het display merk je nauwelijks op. Maar van 0,05 V (of 50 mV) naar 1 V (= 1000 mV) kun je niet missen terwijl het toch diezelfde factor 20 is.
Kun je je ook meteen voorstellen wat 500 A startstroom bij een losse accupool doet...
Meet je dus aan weerszijden van een bijv. een stekker of een lengte draad een dergelijk verschil - terwijl de verbruiker aan staat uiteraard - dan is dat verdacht.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Mooi te lezen.
Geeft weer een goed inzicht!
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
28 May 2022, 22:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2022, 23:00 door Rob.
Edit Reason: typo
)
Om even op de topic-titel terug te komen:
Citaat:Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand?
Ik heb een '82-er 244 met dus een voorschakelweerstand en bijbehorende bobine. (denk ik, zit wel al 17 jaar in, staat wel 12V op , maar ook " voorschakelweerstand" )
Maar last van serieuze startproblemen en nu verdenk ik de bobine en wil die dus vervangen door 1 zonder voorschakelweerstand.
Welke draden moeten dan waarop?, kan iemand dat simpel uitleggen?
Nu ziet het er dus zo uit:
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 May 2022, 20:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2022, 17:01 door Marc1970.
Edit Reason: Tikfout 30 - 50
)
Dat is niet de standaard opzet. De voorschakelweerstand heeft 3 draden nodig, een blauw vanaf het contactslot aan de kant met 1 pin (waar iemand een verdubbelaar op gezet heeft) en twee bruine aan de kant met twee pinnen (waar nu nog maar één bruine op zit).
Eén bruine komt dan vanaf pin 15 op de startmotor en de andere bruine gaat naar pin 15 op de bobine.
De wit-rode draad is meestal een pulsdraad voor de toerenteller.
Geen simpel antwoord dus helaas. Ik gok dat de blauwe draad vanaf het contactslot komt en de bruine naar de bobine gaat. En dat de voeding van de bobine altijd (in sleutelstand II én III) via de weerstand gaat, en dus tijdens het starten (stand III) niet de extra Volts vanaf de startmotor krijgt.
Kijk s bij de startmotor, of daar een bruine draad op pin 15 zit, of los hangt. Op pin 50 zit hoedanook een blauwgele, en op 30 een dikke rode. Wat je ook doet, maak geen kortsluiting met die dikke rode of haal eerst de accupolen los.
Oeps, tikfout, de inschakeldraad op de starter zit op pin 50, niet 30, per de standaard Bosch nummering: http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
31 May 2022, 12:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2022, 16:00 door Rob.)
Ik word gek.....
Citaat:De voorschakelweerstand heeft 3 draden nodig, een blauw vanaf het contactslot aan de kant met 1 pin en twee bruine aan de kant met twee pinnen (waar nu nog maar één bruine op zit).
Dit is hoe het al 12 jaar zo zit......nog nooit 2 bruine gezien aan de kant met 2 pinnen.....
F#ck, ik zie nu net dat er idd 2 bruine aan horen te zitten...............
Ik ben dan benieuwd waar mijn bruine van de startmotor heen gaat.............................
Citaat:De wit-rode draad is meestal een pulsdraad voor de toerenteller.
Hmmm, die heb ik niet, en nooit gehad ook....btw, de roodwitte zit in het (duo) stekkerblokje maar eindigt daar ook.
Citaat:Kijk s bij de startmotor, of daar een bruine draad op pin 15 zit, of los hangt.
Daar zit idd een bruine op 15 (maar die heeft ook jaren losgehangen...... en af en toe stopte ik hem er weer op, zonder merkbaar verschil, eigenlijk nooit afgevraagd waarom....(meer ihkv: " don't fix it if it aint broken..." )
Ik wil dus van de voorschakelweerstand af en een nieuwe ("normale") bobine.
Op dit moment gaat:
- bobine 1 (zwart) naar contactpunt op verdeler
- bobine 15 (bruin) naar 1 kant vd voorschakelweerstand
- 1 bruine op startmotor 15 (weet (nog) niet waar die heengaat)
- 1 gele op startmotor 30 (weet (nog) niet waar die heengaat
- 1 blauwe naar voorschakelweerstand.
Wat is de "normale" setup van bedrading om dus ZONDER weerstand te gaan rijden.?
(BTW, er staat WEL op de bob: Widerstand vorschalten) maar OOK: 12V (terwijl ik altijd dacht dat het dan een 9V bob moest zijn...)
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
31 May 2022, 16:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2022, 17:09 door Marc1970.)
Ik denk dat die gele op pin 50 zit, 30 is de dikke rode vanaf de accu (er zit een tikfout in mijn vorige post).
Het is een bobine voor een 12V systeem i.t.t een 6V systeem (denk echt ouwe auto's) of 24V (denk legerauto's). Het fenomeen 'Widerstand vorschalten' geeft aan dat ie in een voorschakelweerstand-schakeling moet.
Zoals het nu zit, start je met de lagere spanning (zeg 9V) op de bobine. Waarom probeer je de originele opzet niet s? Die is bedoeld om makkelijker te starten, en alle spullen heb je er al voor.
De gele op pin 30 komt vanaf stand III op het contactslot, dat is de inschakelstroom voor de startmotor (geelblauw in het schema).
Voor fulltime 12V operatie haal je blauwe van de weerstand en schuift m 5 cm verderop gezellig naast de bruine (of andersom als dat beter uitkomt qua lengtes, schuif de bruine naast de blauwe). En vervangt de bobine door een saaie 12V, presto.
En doe het rubber kapje weer over de dikke rode 30 terminal, scheelt ooit een keer een kortsluiting.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Voor fulltime 12V operatie haal je blauwe van de weerstand en schuift m 5 cm verderop gezellig naast de bruine En vervangt de bobine door een saaie 12V, presto.
Damn!, da´s alles? THX!
Blijft de vraag waar de bruine van de startmotor naar toe gaat in mijn motorruimte.............
Volgens het schema hierboven zou die gezellig naast de bruine 15 van de bobine op de voorschakelweerstand horen te zitten..................
In de "normale" setup, waar zou die dan moeten eindigen?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat je zegt, hij zou ergens bij de voorschakelweerstand uit de kabelboom moeten komen piepen. Waarschijnlijk zit ie daar nog ergens in de prut/rommel/losse draden.
En de bruine draad op de startmotor dan? Eraf halen en een knoop erin leggen. Om de originele schakeling te testen, kan je een willekeurige draad van pin 15 op de starter naar de weerstand leggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|