Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
(25 January 2021, 06:57)Grey240Polar schreef: Logischerwijs zou je dan toch nog maar een verschil van 1 cm moeten hebben?
Ja, dat dacht ik ook... Maar het verschil blijft. Ik zie het nu ook wel als ik achter de auto sta.
Een vriendelijk forumlid heeft mij versterkte achterveren (HD) aangeboden , maar ik twijfel of dit iets voor me is. Lees hier dat ze erg stug/stuiterig zijn en dat de wagen achter te hoog uitkomt?
Best lastig om veren en/of dempers te monteren en dan maar hopen dat het uitpakt zoals je wilt.
Mijn 245 rijd nu als een grote boot die bij elke bocht bijna kapseist. Ik heb al nieuwe bussen en rubbers gekocht voor de wielophanging, maar welke dempers en veren geen idee.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Vreemd dat verschil blijft. Ik zou verwachten dat er toch iets van een correctie zou optreden, al was het maar de de druk nu wat anders verdeeld wordt. Dat geldt m.i. zelfs als het doorwerking van voorzijde is.
Als je met het HD aanbod doelt op mijn derde post in dit topic (de toevoeging 'vriendelijk' doet me twijfelen), dan staat aanbod nog steeds. De klus is niet zo gigantisch groot en een keer omruilen kan altijd. Geheel vrijblijvend, en terugruilen is net zoveel werk. Dan hebben we in het beste geval een betere rijervaring, of op zijn minst iets uitgesloten van de lijst met opties. In slechtste geval is er maar 1 die er blij van wordt en weet ie wat hij wat de voorkeur krijgt.
Maar zoals ik in zelfde post zeg: HD veren (14mm) zijn behoorlijk stevig, iets te naar mijn smaak (denk ik, maar weet ik niet zeker dus).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Dank voor je vriendelijk aanbod Bart, maar ik bedoelde iemand die mij een PB had gedaan met aanbod nieuwe HD veren. Heb besloten deze te kopen en vanuit daar zie ik wel weer. Nu staat de auto redelijk recht, maar gisteren was het bijna tot de rubberen blokken ingeveerd met ongeveer 500 kg achterin.... iemand bekent wat je mag laden in kg achterin?
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Haha, oke, mijn twijfel was dus gegrond!
Die PB kende ik natuurlijk niet (daar staat immers de P voor).
Ben dan wel nog steeds benieuwd naar je ervaringen tzt, en hoe het verschil is.
Ik heb maar heel even met de normale veren gereden, 13 jaar geleden, maar dat was ook met wat slappe, vermoeide dempers. Dus geen idee wat de wissel los zou doen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
27 January 2021, 19:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 January 2021, 19:56 door Grey240Polar.)
Als ik naar mijn 245 kijk op de RDW site, dan is het verschil tussen rijklaar en max. toegestane massa ruim 525 kg.
Als je dat allemaal op of achter de achteras hebt liggen, dan is het geen wonder dat die zo ver inveert. O.a. vanwege de naar huidige maatstaven enorme overhang.
Ik heb zo'n 7000 km op 14 mm dikke veren gereden die een lengte van 410 mm hadden. I.c.m. gewone oliedempers vond ik dit onbeladen snoeihard.
Ik rijd nu een tijdje op 13 mm dikke, 435 mm lange veren gekoppeld aan gewone oliedempers (nee, de Koni Sports zitten er nu even niet onder). Dit is veel softer maar niet deinerig. Zodra je dat laatste woord moet gaan gebruiken is m.i. de vering en/of demping versleten en is dit eigenlijk niet het veerkarakter van deze auto's toen ze nieuw waren.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ah, kijk goede info! Dat snoeihard, ja, dat dus...
Als ik bij Estate services kijk is 12 mm standaard sedan, 13 mm verzwaard sedan en standaard estate, 14 mm verzwaard estate.
Alleen is de veerlengte van de 13mm niet wat jij noemt maar 407 mm.
Weer wat om over na te denken...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
27 January 2021, 22:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 January 2021, 22:39 door gydomatra.)
(27 January 2021, 17:05)BartJu schreef: Ben dan wel nog steeds benieuwd naar je ervaringen tzt, en hoe het verschil is.
Ga ik zeker doen. Hoe lang en dik de veren zijn weet ik niet. De vorige eigenaar heeft ze een keer nieuw gekocht op de volvo klassieker beurs.
Ik zie wel hoe het uitpakt.
(27 January 2021, 19:54)Grey240Polar schreef: Als ik naar mijn 245 kijk op de RDW site, dan is het verschil tussen rijklaar en max. toegestane massa ruim 525 kg.
Als je dat allemaal op of achter de achteras hebt liggen, dan is het geen wonder dat die zo ver inveert. O.a. vanwege de naar huidige maatstaven enorme overhang.
Ik heb zo'n 7000 km op 14 mm dikke veren gereden die een lengte van 410 mm hadden. I.c.m. gewone oliedempers vond ik dit onbeladen snoeihard.
Ik rijd nu een tijdje op 13 mm dikke, 435 mm lange veren gekoppeld aan gewone oliedempers (nee, de Koni Sports zitten er nu even niet onder). Dit is veel softer maar niet deinerig. Zodra je dat laatste woord moet gaan gebruiken is m.i. de vering en/of demping versleten en is dit eigenlijk niet het veerkarakter van deze auto's toen ze nieuw waren.
tja, 3 versn.bakken, 2 achterassen, 8 velgen+ band, 5 aandrijfassen, motoronderdelen , etc.... Dan kom ik wel aan de 500 kg. Maar het ruimt wel lekker op in mijn werkplaats...
Ik hoop dat deze HD veren niet te hard zijn icm mijn gabriel dempers. We zien het wel.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(27 January 2021, 21:18)BartJu schreef: Ah, kijk goede info! Dat snoeihard, ja, dat dus...
Als ik bij Estate services kijk is 12 mm standaard sedan, 13 mm verzwaard sedan en standaard estate, 14 mm verzwaard estate.
Alleen is de veerlengte van de 13mm niet wat jij noemt maar 407 mm.
Weer wat om over na te denken...
Ik zag destijds de bomen door het bos ook niet meer, temeer omdat mijn vorige 245 12,7 mm veren had i.c.m. die Boge dempers die zichzelf oppompen door te rijden.
Nadat ze kapot gingen had ik die vervangen door standaard Monroe dempers en zag ik een jaar tijd de achterkant inzakken (onbeladen!).
Daarna heb ik ook maar de veren vervangen, maar wel door de gewone lengte. Altijd gevonden dat die auto achter toch net wat te laag lag, vandaar dat ik bij *Nr. 2* ben gegaan voor 25 mm langere veren (de Sachs 996 312, wat weer OEM/Volvo-nr. 12290524 zou zijn), en dat ziet er perfect uit. Met Sachs 101 471 oliedempers rijdt dat ook gewoon soepel maar niet deinerig.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
als iemand hier een set zgan verzwaarde veren voor een estate over heeft hoor ik graag diam. en lengte via pb incl. prijs en waar ze liggen..
Ben ook een beetje aan het rommelen met blokken/spacers/en af en toe aanlopen vd banden. Wil ik snel eens aanpakken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Gisteren eindelijk toe gekomen aan het plaatsen van de gekochte HD veren voor de achterzijde van mijn volvo 245.
Het zijn de 14 mm HD- veren voor de stationcar. Ik heb de ervaringen gelezen in dit topic, dus ik was een beetje bang dat het erg stuiterig zou worden. Maar het viel gelukkig mee. De auto staat niet hoger in vergelijking met de standaard veren en ophoog blokken, maar het is allemaal wel wat straffer afgeveerd. Het onbeladen snoeiharde gevoel herken ik niet. Wel is de auto bij korte drempeltjes was pringeriger geworden, maar daar zit ik niet mee. Ook is het hoogte verschil tussen links en rechts weg ( 1/2 cm = verwaarloosbaar)
Ben er blij mee.
Op naar het volgende deel project en dat is het plaatsen van een een 3.31 volvo 740 achteras.
|