Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ophoog blokken achtervering
(3 January 2021, 14:23)skidje schreef: Is voor dit fenomeen niet een verstelbare panhardstang nodig ipv verschillende diktes ophoogblokken?

Ook al is ie asymmetrisch, een Panhardstang begrenst de beweging van de achteras alleen in zijdelingse richting, toch niet in de verticale?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
De panhardstang loopt vanaf het chassis naar de achteras een beetje omhoog.Dus bij het in- en uitveren gaat de as een beetje naar links of rechts al is het minimaal. Of heb ik het nu mis?

Ik was eerst van plan de blokken zelf van metaal te maken, maar dat wordt misschien wat te zwaar.

Andere budget opties hier op het forum vermeld zijn:

massieve pvc bussen
kunststof afrasteringspaal
Aluminium schijven

Iemand een idee waar je dit kan krijgen in deze corona tijd?
Antwoord
Volgens mij klopt dat redelijk: de panhardstang zit links aan de as, rechts aan de koets vast. Hierdoor is het een scharnierende Z (van achter bekeken). Als je die induwt, dan bewegen inderdaad de bovenste en onderste lijn van de Z. Zo ook bij de auto. 

Al is het de vraag of dat de hoogte verschillen kan verklaren? Hierdoor heeft de rechterveer wat hulp van de panhard stang en (tegen)druk van de zijdelingse beweging?

Waar je de genoemde materialen kunt halen weet ik niet, zit zelf ook al met wat fietsdelen te koekeloeren. Wordt toch weer de postorder denk ik...
Of lekker gaan funshoppen na 19 januari....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ware het niet dat de Panhardstang andersom zit...

[Afbeelding: OGzEhoG.jpg?1]

De bijwerking is inderdaad dat de auto t.o.v. de as (en niet andersom, de wielen hebben immers een vast contact met de weg) ietsje zijdelings getrokken/geduwd wordt, maar als je het plaatje bekijkt kan het gewoon geen invloed hebben op de verticale beweging.

De zijdelingse beweging is minimaal, maar het is er wel. Draco (700 serie) velgen i.c.m. 195/65R15 kunnen net de binnenzijde van de linker wielkast raken in een 245, maar niet rechts. Hun ET is 25 mm t.o.v. 20 mm voor de Virgo. Maar blijkbaar is het toepassen van de Panhardstang met deze bijwerking beter dan het weglaten ervan.

Ik denk dat ik de achterveren onder de auto uit zou halen (redelijk eenvoudig) en opmeten. En naast elkaar zetten, bij oude veren kan ik me zomaar voorstellen dat metaalmoeheid heeft toegeslagen.
Antwoord
Andersom, dus van voren gezien inderdaad Blush . Goede correctie.
Misschien dat de extra kracht dan ook andersom werkt? Wink

Wel is het opvallend dat er al meerdere meldingen zijn waarbij links lager ligt dan rechts. Dat is wrs niet alleen moeheid in het metaal, klinkt dan toch redelijk systemisch. 
Mocht je de veren eronder uit hebben om te meten, zet ze eens andersom terug (L-R wissel). Dan sluit je direct e.e.a uit. En formeel zijn ze identiek dus moet kunnen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Als je er een beetje op googelt komt links-rechts verschil veel voor en wordt alleen gezien als een probleem als er een duidelijke aanleiding voor is. Voor een 850 wordt 25,4 mm (1 ") verschil tussen links en rechts als acceptabel gezien.

Onze wegen zijn niet symmetrisch, maar iets of wat bol. Bovendien nemen we rotondes dezelfde kant op en zijn dezelfde wielen steeds het haasje als het gaat om stoepranden of bermen. En die 75-100 kg zak vlees en botten zit doorgaans alleen in de auto en dus achter het stuur. Uiteindelijk slijt en raakt e.e.a. dus niet symmetrisch vermoeid.

Hier nog iets van de Engelse Volvo Owners Club over het fenomeen bij de 700/900 serie. Doorzakkende veren hebben in de praktijk vooral invloed op de achterzijde en de bestuurderszijde.

De verstelbare Panhardstang is alleen nodig als je het onderstel gaat verlagen.
Antwoord
Grappig. vooral de bolling van de weg is een goed argument. Ik zie ik je link niet zo snel of ze in UK het probleem ook gespiegeld hebben. Ik neem aan deat de panhard stang daar wel 'normaal' zit en niet ook gespiegeld is. (in Haynes ook van linksboven|rechtsonder).

Maar kort gezegd: het verschil is dus pas een probleem als het een probleem wordt...
Antwoord
Even terugkomend op dit fenomeen: ik ontdekte net dat de Suzuki Jimny voor RHD voertuigen verschillende lengtes veren kreeg tussen L en R aan de achterzijde. De LHD uitvoeringen hadden gewoon even lange veren.
Redenen: accu, bestuurder en Panhard-"pull" zitten daar allemaal aan dezelfde kant in geval van een RHD voertuig, terwijl bij LHD uitvoeringen de bestuurder die andere twee in evenwicht brengt. Simpele oplossing: rechts gewoon een wat langere veer.
Wat verder kijkend kun je het ook bij Land Rovers vinden waarbij een RHD voertuig rechtsvoor 1 cm langere veren kreeg gemonteerd terwijl LHD's gewoon twee dezelfde veren kregen. Zo zie je maar...

Als ik dan naar onze 240's kijk:
Bestuurder: links.
Reservewiel: links.
Panhard-"pull": links (bij de Jimny zit ie andersom).
Accu: links.
Het zou me niet verbazen als het in de UK en Australië dus niet zo erg is.
Antwoord
Ik heb dit weekend de achterveren vergeleken en ze zijn van dezelfde lengte. Uiterlijk is er dus niets aan te zien.
De auto stond linksachter 2.5 cm lager in vergelijking met rechts. Zelf ophoogblokken gemaakt en geplaatst (links 4 cm en rechts 2 cm) . Resultaat was een iets verhoogde achterkant, maar nog steeds een verschil van 2.5 cm.

Tja, ik denk dat het metaalmoeheid is. Misschien toch maar andere veren monteren.
Antwoord
Logischerwijs zou je dan toch nog maar een verschil van 1 cm moeten hebben?
Naast metaalmoeheid zit ik nu ook aan de invloed van L/R-verschil aan de voorzijde te denken. De carrosserie is een stijf geheel, dus verschillen daar moeten doorwerken naar achteren.

Wat gebeurt er als de linker en rechter achterveren omwisselt?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Setje remschijven en blokken voorzijde 245 '77 RobinV 10 7.148 22 September 2014, 22:18
Laatste bericht: RobinV
  Gezocht ophoog schijven Martinus 10 5.559 14 April 2013, 21:22
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)