Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Over een paar maanden wil ik mijn 244 ombouwen naar LH2.4. Daarbij wil ik ook het LPG-systeem upgraden, dus ik ben op zoek naar een zo compleet mogelijk LPG-systeem wat met LH2.4 werkt. Het liefst een dampgas-systeem. LPI valt af, dat is iets voor de toekomst, maar dat is me nu te veel werk.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
18 May 2020, 11:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2020, 11:18 door Rin.)
Bij mijn weten mag je enkel nieuw materiaal gebruiken om de auto daarvoor goed gekeurd te krijgen.
Tenzij je auto al op lpg is op kenteken.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Voor zover ik weet geldt er alleen een datum voor de tank en de vulslang die belangrijk is. Verder natuurlijk of alles netjes is ingebouwd en aangesloten. Maar mijn auto rijdt al op LPG, dus ik hoef niet naar de RDW.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
18 May 2020, 11:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2020, 11:20 door Rin.)
Oke, dan is het geen probleem
Ik heb niets compleet, mocht je straks onderdelen tekort komen kan ik kijken wat ik over heb.
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
18 May 2020, 22:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2020, 22:39 door sludge.)
G3 lpg systemen mag je naar wat ik weet niet zelf inbouwen, tenzij je een bevriend lpg inbouwbedrijf kent die hem voor je wil afmelden.
Bij de rdw kan dit niet
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
18 May 2020, 23:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2020, 23:11 door Mark244.)
Zover ik weet mag je iedere LPG-installatie zelf inbouwen, maar je moet naar de RDW als de brandstof wijzigt om het te laten goedkeuren en om het kentekenbewijs aan te laten passen. En is het niet zo dat het verschil wel/geen G3 niet alleen met de installatie zelf te maken heeft, maar ook met de typegoedkeuring van de auto? Dat houdt dus in dat G3 met bijbehorend belastingvoordeel alleen kan met auto's die af fabriek injectie, een geregelde katalysator en lambdasonde hebben. Als je een auto die het oorspronkelijk niet had achteraf ombouwt krijg je geen G3 goedkeuring, dat is wat mij ooit verteld is. Maar zoals gezegd heeft mijn auto al LPG, en hoef dus niet om te keuren. En G3 ga ik niet op kenteken krijgen, want de auto is van 1980. Voor het belastingvoordeel maakt dat niet uit, want hij is helemaal belastingvrij.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
18 May 2020, 23:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2020, 09:38 door sludge.)
Sorry maar je kan echt zelf niet G3 inbouwen en naar de rdw laten goedkeuren. O ik las net je stuk nog eens, en ik weet niet zeker of je een g3 installatie zelf mag inbouwen in een auto waar geen g3 goedkeuring op kan/hoeft.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
19 May 2020, 19:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2020, 21:30 door BartJu.
Edit Reason: verwarring voorkomen, zie onder
)
Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten LPG op kenteken.
Maar zoals gesteld: G3 op kenteken kan alleen bij auto's (modellen) die hiervoor gehomologeerd zijn, dwz warvan op papier staat dat het bewezen is dat ze aan de eisen kunnen voldoen. Soort van typegoedkeur dus inderdaad.
Een 240 ging al zowat uit de verkoop toen G3 geintroduceerd werd, er is destijds dus niet (door Volvo) meer geinvesteerd in de bewijsvoering en bijbehorende testen. Dus een jonge 240 kan technisch wellicht aan G3 voldoen, maar op papier niet. Dus komt G3 niet op de papieren. Een enkele uitzondering daargelaten, er glipt(e) wel eens eentje tussendoor...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
(19 May 2020, 19:27)BartJu schreef: Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten het op kenteken. Naar mijn weten is dit dus niet mogelijk, bel maar eens, gewone oude installatie is geen enkel probleem. Of er is sinds een jaar wat veranderd, maar 5 jaar geleden kon dit echt niet. En dan heb ik het dus over een G3 installatie zelf inbouwen en op kenteken.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
(19 May 2020, 20:51)sludge schreef: (19 May 2020, 19:27)BartJu schreef: Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten het op kenteken. Naar mijn weten is dit dus niet mogelijk, bel maar eens, gewone oude installatie is geen enkel probleem. Of er is sinds een jaar wat veranderd, maar 5 jaar geleden kon dit echt niet. En dan heb ik het dus over een G3 installatie zelf inbouwen en op kenteken.
Met wat je nu citeert bedoel ik juist dat je wel zelf mag inbouwen. Ik zie geen reden voor de wetgever om daarin onderscheid te maken tussen G2 en G3.
Maar daaronder volgt duidelijk de disclaimer dat G3 voor de meetse auto's hier NIET op kenteken kan:
(19 May 2020, 19:27)BartJu schreef: Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten het op kenteken.
Maar zoals gesteld: G3 op kenteken kan alleen bij auto's (modellen) die hiervoor gehomologeerd zijn, dwz warvan op papier staat dat het bewezen is dat ze aan de eisen kunnen voldoen. Soort van typegoedkeur dus inderdaad.
Een 240 ging al zowat uit de verkoop toen G3 geintroduceerd werd, er is destijds dus niet (door Volvo) meer geinvesteerd in de bewijsvoering en bijbehorende testen. Dus een jonge 240 kan technisch wellicht aan G3 voldoen, maar op papier niet. Dus komt G3 niet op de papieren. Een enkele uitzondering daargelaten, er glipt(e) wel eens eentje tussendoor...
Ik zal het iets nuanceren, om verwarring te voorkomen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|