Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tik
#1
hallo allemaal mijn volvo142  b20 op lpg heeft  ongeveer 2mm speling op de distributie tandwielen gemeten op de krukaspoelie.
hij loopt er prima mee .
alleen zit er een irritante tik in vooral bij koude motor .bij warme motor nog wel iets hoorbaar maar stuk minder .
zou versleten distributie de oorzaak kunnen zijn van dat bijgeluid ?
kleppen zijn gesteld .
Antwoord
#2
Ja. Ik heb wel s gekeken wat er gebeurt, het kleine tandwiel duwt het grote rond, die weer de nokkenas ronddraait, die klepveren indrukt, en zolang er druk op staat is de speling weg (tanden sluiten aan). Elke keer dat een nok over z'n hoogtepunt gaat, gaat de druk van de tanden en staat het grote tandwiel even stil, tot de kleine er weer tegenaan tikt. En dat is de tik, die hoor je ontzettend goed in de grote stalen klankkast van een B20.

Klinkt stationair als een diesel, mijn vorige 144 had ook een hevig versleten distributie. Je kon de indruk van het kleine tandwiel op het grote zien, en zelfs dat ie elke halve omwenteling op bepaalde tanden meer slijtage had.
Ik vermoed dat het tikken op een dag het fiber deel van de stalen kern los tikt, en dan sta je stil.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
ik moet zeggen dat stationair het tikken meevalt vooral wanneer de motor warm is.
maar nog steeds hoorbaar geen prettig gehoor vind ik .
zit er over te denken om dan toch de distributie maar te vervangen .
iemand nog tips voor een voordelig setje.
Antwoord
#4
Voor dat geld kan je wel ff rondscharrelen. Ik heb een stalen set gevonden op een B20 met uitgelopen drijfstanglagers, dat was in ene keer meer waard dan de hele auto.

Over drijfstanglagers, die tikken ook maar meer bij warme olie en hogere toerentallen. En dat wordt vrij snel erger.

Gratis B18 met dubbel SU voor de gein, paar tientjes aan onderdelen haal je er altijd wel af: https://link.marktplaats.nl/m1519405556

Deze zien er ook allemaal splinternieuw uit, en origineel: https://www.ebay.com/itm/Volvo-B20-timin...2345591191 en je gerust alleen het fiber deel nemen want dat die twee op elkaar inslijten is natuurlijk apekool. Het fiberding slijt, de stalen nooit.

-edit- NB, je kan het fiberdeel nemen mits je onderdelen van dezelfde fabrikant mengt. Er zijn best wat reproduktie tandwielen gemaakt met hun eigen krukastandwieltje etc. De originele zijn van Bosch (merkje staat erop).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Er is nog een mogelijkheid voor de oorzaak van getik.

Ik heb ook eens een rare tik gehad bij de B20A van een Amazon uit 1970 die ik destijds had, dat klonk toch anders dan versleten distributie. Dat laatste hoorde je in mijn geval vooral bij op snelheid gas loslaten, een soort van geklepper. De distributie heb ik toen vervangen door de volledig stalen variant.

Fast forward een aantal jaren en toen kwam die rare tik, vooral koud, (moeilijk te omschrijven, maar zeker niet hetzelfde als die van kleppen, beetje het midden tussen geknars en getik). Bij een onderzoekje van het carter vond ik er dikke schilfers die op lood leken. Bleken van het lager van de nokkenas afkomstig te zijn vlak achter het distributietandwiel.

Uiteindelijk bleek die hele motor gaar en heb ik hem uit elkaar gehaald. Dit is wat ik vond:

[Afbeelding: WVSRioa.jpg?1]

[Afbeelding: q7sqpTR.jpg?1]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
(19 April 2020, 17:06)Marc1970 schreef: Voor dat geld kan je wel ff rondscharrelen. Ik heb een stalen set gevonden op een B20 met uitgelopen drijfstanglagers, dat was in ene keer meer waard dan de hele auto.

Over drijfstanglagers, die tikken ook maar meer bij warme olie en hogere toerentallen. En dat wordt vrij snel erger.

Gratis B18 met dubbel SU voor de gein, paar tientjes aan onderdelen haal je er altijd wel af: https://link.marktplaats.nl/m1519405556

Deze zien er ook allemaal splinternieuw uit, en origineel: https://www.ebay.com/itm/Volvo-B20-timin...2345591191 en je gerust alleen het fiber deel nemen want dat die twee op elkaar inslijten is natuurlijk apekool. Het fiberding slijt, de stalen nooit.

-edit- NB, je kan het fiberdeel nemen mits je onderdelen van dezelfde fabrikant mengt. Er zijn best wat reproduktie tandwielen gemaakt met hun eigen krukastandwieltje etc. De originele zijn van Bosch (merkje staat erop).

ik zal eens kijken bedankt tot zover.
Antwoord
#7
nou ik heb de gok genomen en het 1800 blok met de dubbele su overgenomen uit de mp advertentie.
ik moest er wel voor naar groningen rijden maar met de 142 en aanhanger was dat geen straf.
het bleek te gaan om een blok wat al heel lang stil stond en er niet was uitgehaald omdat hij versleten was maar omdat de auto,
te lang in het hoge gras had gestaan en compleet verrot was gesloopt is.
dus een deal gemaakt en mee naar huis genomen startmotor en koppelingshuis zaten er nog op.
de compressie gemeten 3 cilinders 8 bar en 1 cil 2 bar.
en de distributie verrassend weinig speling.
en uit nieuwschierigheid het hele blok uitelkaar gehaald en ik moet zeggen dat het mij meevalt de zuigerveren van de cilinder die 2 bar had zaten helemaal vast en van de rest zat er 1 vast. en de drijfstanglagers zien er nog prima uit en de cilinderwanden ook bijna geen stootrand.
de cilinderkop ziet er ook nog goed uit de kleppen liggen nog mooi op de zittingen even schoon maken en opnieuw inschuren .
wel hele vieze dikke stroop olie in het carter .
er zat nog een vrij nieuwe koppelingset in en en gemodificeerde achterste krukaskeering me dunkt bij een gammel blok maak je die kosten niet.
ik zit nu eigenlijk met de gedachte te spelen om dit blok mooi schoon te maken en weer aan de loop te maken met wat nieuwe pakkingen en keeringen en zuigerveren.
nu zag ik dat er verschillende zuigerveer sets worden aangeboden hoe kun je zien welke set geschikt is voor jou zuigers.

groeten
Antwoord
#8
Zo ja! Zuigerveren komen wel weer los, zolang ze heel zijn. Ik zou ze eraf halen met de tool en de groeven leeg maken. Niet te hard aan krabben want die passingen zijn allemaal erg precies. B18 is een fijne motor, lekker geluidje.

En anders moet je de maat van de zuigers weten, overmaat of standaard. Staat vaak bovenop ingeslagen, en anders meten. ALs het Mahle zuigers zijn. Als het een reproduktie is moet je daar weer de zuigerveren van gaan opzoeken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
het zijn inderdaad mahle zuigers met de code D x erin geslagen
ik kon de veren er helaas niet allemaal heel afkrijgen degene die nog los zaten gingen er prima af .
maar degene die vast zaten zaten ook echt vast.
dus zal een nieuw set moeten scoren .
Antwoord
#10
De D is een preciezere pasvorm die in de fabriek bepaald wordt in stappen van 0,01 mm(!). ALs het goed is staat er ook een D naast de boring waar ie uit komt.

Dan heb je dus een B18 met de originele boring, STD, dat is 84,14 mm (te meten in het gedeelte waar de zuiger niet komt). Ik heb heel lang een zooi onderdelen van B18 zuigers bewaard, ik zal s kijken wat er nog is.

Nee allemaal gevlogen.
Ze zijn in sets per zuiger te koop bij vkv.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)