Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Zweed van Wijnand
Smile Dat is ook de bedoeling. Alle onderdelen liggen al klaar: achterklepscharnieren, nieuwe rubbervoetjes voor de scharnieren, bedradingsetjes voor door de scharnieren, nieuwe rubbers voor op de klep en op de auto, nieuwe kentekenverlichting én het nieuwe (NOS) derde remlicht dat er dan op komt. Kan niet wachten Smile. Eerst komt de APK begint maart.
Antwoord
Zo en dan te bedenken dat ik een setje scharnieren met roest pitten voor 60 ex verzenden kreeg aangeboden. Niet gedaan dus.
Antwoord
De restauratie van de achterklep is een stapje verder. Bij het stralen bleek dat er één zwakke plek in het staal zat en die is meteen gelast:

[Afbeelding: 168ardf.jpg]

Daarna is de klep in de epoxyprimer gezet. De klep is nu superstrak en roestvrij! Ben blij met het resultaat.

[Afbeelding: 20gmp2w.jpg]

[Afbeelding: 25hny9s.jpg]

Nu is het wachten op de zomer (en een gevulde spaarpot Big Grin ). Dan gaan we de klep in kleur spuiten en monteren. Kan niet wachten!

Het toeval wilde dat ik vorige week nog een mooie roestvrije klep aangeboden kreeg! En die kon ik niet laten liggen. Als straks de achterkant weer helemaal nieuw en glimmend is, loop je natuurlijk het risico dat iemand, verblind door totale schoonheid, vergeet te remmen en achterop De Zweed klapt. Dan hoef ik in ieder geval niet meer op zoek naar een onvindbare harde achterklep... Klep 2 staat nu bij de straler en gaat daarna in de opslag Big Grin .

En vorige week hadden we nog een mazzeltje....

[Afbeelding: 2h3abn5.jpg]
Antwoord
Ha het muntenbakje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mazzelpik! Daar ben ik ook al twee jaar naar op zoek, voor een redelijke prijs niet te vinden Sad
Antwoord
Big Grin  Dat klopt, soms worden ze in Zweden aangeboden, maar daar weten ze inmiddels ook wat er voor die dingen wordt betaald. Ik zal wel eerlijk zijn, het ding is niet helemaal 100%, maar voor mij voorlopig goed genoeg om 'm te plaatsen. De zoektocht naar een 100% goede gaat ondertussen door...
Antwoord
Is het niet makkelijker om een late 2 serie klep aan te passen dan?
Zo op het eerste gezicht bij mijn 145
klep zit het slot een paar cm verder en de sproeier zit bij mij niet in de klep.
Gat sproeier dichtmaken in de klep.
Slot verplaatsen.
Raamrubber overzetten omdat het raam dieper ligt bij de vroege 245 en 145
En het hang en sluitwerk overzetten.
Mis ik iets?
Een late 2 serie klep is prima te vinden.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
(18 February 2018, 18:33)Jerry schreef: Is het niet makkelijker om een late 2 serie klep aan te passen dan?
Zo op het eerste gezicht bij mijn 145
klep zit het slot een paar cm verder en de sproeier zit bij mij niet in de klep.
Gat sproeier dichtmaken in de klep.
Slot verplaatsen.
Raamrubber overzetten omdat het raam dieper ligt bij de vroege 245 en 145
En het hang en sluitwerk overzetten.
Mis ik iets?
Een late 2 serie klep is prima te vinden.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Raamrubber overzetten gaat niet bij een latere versie. Raam is geplakt en hij is volgens mij groter. Slot hoef je ook niet te verplaatsen die zit op dezelfde plek. Ik heb nl een 93er achterklep in mijn 82er zitten.

Het past 1 op 1 echter je hebt een extra ruitensrpoeier. Maar een later serie achter klep in een oudere 245 past cosmetisch alleen als je ook een voorraam met plat rubber hebt. Die combo heb ik dus. Vandaar dat ik de makkelijke keuze had om een late achterklep te nemen.
Antwoord
Ik had ergens gelezen dat het oude raam in rubbers in een nieuwere klep paste en dat dan het raam weer dieper lag.
Kan wel kloppen dat het oude raam kleiner is omdat het in een rubber zit.
Ik heb een late 2 serie klep in mijn vroege 145 gezet en wil van de zomer op mijn gemak de klep eens kaal maken en voorzien van de zelfde kleur en alles eens overzetten.
Een late klep in een vroege 145 met al dat chroom is ook geen gezicht

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Op zich past een nieuw type klep prima in een ouder type 245, ook de oude ruit pas één op één in een nieuw type klep. Maar... het nieuwe type klep heeft een extra verdieping voor de "opliggende" achterruit. Die ruit is immers flink groter dan de oude. Dat maakt dat een laat type klep niet zomaar hetzelfde uiterlijk kan krijgen als het oude type klep. Dat was voor mij geen oplossing.

Verder is vrijwel alles hetzelfde, wel is er inderdaad het gat voor de ruitensproeier en mij is opgevallen dat voor 1979 het slot anders is gemonteerd. Voor 1979 zit het slot in een bus geborgd, daarna niet meer. En het ruitenwissermechaniek is sinds '85 of '86 ook wezenlijk anders, maar maakt wel gebruik van dezelfde bevestigingspunten. Wellicht heeft dat te maken met de benodigde ruimte voor de centrale vergrendeling, maar dat is slechts een suggestie, ik weet het niet zeker. Ook zijn voor 1979 de emblemen met pennetjes dwars door de klep vastgezet en na 1979 zijn de emblemen geplakt. Dus een klep van voor 1979 heeft vier gaatjes voor de emblemen (links twee, rechts twee), de kleppen daarna niet meer.

Vergelijk deze twee foto's maar eens, dan zie je het verschil in raamsponning:

[Afbeelding: 16034mw.jpg][Afbeelding: 141mo36.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)