Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
27 January 2017, 23:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2017, 10:21 door Grey240Polar.)
Let op: onderstaand filter is een vervalst Volvo filter van zeer bedenkelijke kwaliteit. Absoluut links laten liggen!
De kwaliteit komt niet alleen niet in de buurt van het origineel, maar deze deed mijn mond open vallen van verbazing. Er zit gewoon een gat tussen "gefilterd" en ongefilterd.
Foto's van de teardown hier.
Ter vergelijking hier een echt exemplaar.
Een dergelijke look alike heb ik op beurzen gezien en kun je ongetwijfeld ook via eBay e.d. tegen het lijft lopen. Maar erger nog, deze kwam van Skandix af, en ik zit er serieus aan te denken om hen mijn bedenkingen hierover te laten weten. Gelukkig hebben ze ook een Bosch en het Volvo filter.
Mocht je op een beurs rondlopen en wat goedkope filters willen scoren, dan loop je het risico op een dergelijke vervalsing. Toen ik deze open maakte bekroop me het onaangename gevoel dat ik deze - toen ik nog niet beter wist - wel eens op de B20A van m'n Amazon gebruikt heb...
Maar het is gelukkig heel makkelijk te zien. Even door het gat kijken naar de omloopklep (bypass valve). Als deze afwijkt van het origineel, niet kopen!
Ook laat de rubberen ring zich er bij de vervalsing heel makkelijk uit trekken...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
28 January 2017, 13:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2017, 13:44 door jos245.)
Dat is eigenlijk de reden dat ik bijna niet van websites koop die de letters Scan.... of Swedish in hun merknaam hebben.
Er wordt naar mijn mening door verschillende bedrijven misbruik gemaakt van de goede naam die Zweedse (en ook Duitse) toeleveranciers vroeger hadden door spullen goedkoop in China te laten fabriceren en het te laten lijken alsof het ouderwetse Europese producten zijn.
Ik koop als het even kan van Bosch, Sachs, SFK, Boge en andere Europese bedrijven die reeds vele tientallen jaren bestaan en die vaak ook nog toeleverancier zijn van Volvo (volvo plakt er dan zijn naamsticker op)
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Van de b230 blokken is Mann de leverancier van de olie filters toch.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
28 January 2017, 19:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2017, 16:36 door Grey240Polar.)
Ja, Mann Filter is (o.a.) Volvo's OEM, maar ze bedienen onder eigen naam ook de aftermarket en ze maken ze voor Bosch en misschien nog wel voor meer merken.
Bij Skandix heb ik inmiddels een aantal zaken besteld die me helemaal in orde lijken, ook de dingen die ze onder eigen merk verkopen. Bij een vorige aanschaf heb ik een Bosch P 3219 oliefilter meebesteld, en dat ziet er 100% legitiem uit, tot en met het onder UV oplichtende productiestempel van Mann Filter.
Het goedkope filter waar het nu om gaat bestelde ik puur uit nieuwsgierigheid, gewoon om eens te kijken wat je voor € 3,90 krijgt.
Ik heb wel eens eerder goedkopere filters gekocht die weliswaar niet de kwaliteit haalden van de OEM, maar die ik toch wel zou durven gebruiken. Maar belangrijk is dat die zich niet voordeden als een Volvo filter. Net als Mann Filter en Bosch hadden die een duidelijk van het Volvo merkfilter afwijkende opdruk. Ik verwachtte nu iets soortgelijks, maar niet iets dat ik een vervalsing zou noemen. Dit is m.i. gewoon een kopie waarbij ze de originele opdruk hebben overgenomen, maar net die zaken hebben weggelaten (o.a. het merk VOLVO en "Made in Germany") die ze juridisch meteen problemen zouden geven. En vervolgens een zwaar benedenmaatse kwaliteit leveren. En met "ze" bedoel ik de fabrikant, en niet Skandix.
Ik denk toch wel dat ik er een mailtje richting hun aan ga wagen, kijken wat de reactie is als ze het gapende gat zien waar de olie ongehinderd het filter kan omzeilen.
Wordt vervolgd...
Edit: het mailtje is de deur uit. Nu even afwachten...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
euh er staat geen volvo op en je geeft aan dat je bewust imitatie hebt gekocht, wat is het probleem behalve dat het imitatie is wat er is aangeschaft?
ik monteer enkel volvo filters gewoon omdat het 2-3 euro scheelt en voor zo'n klein verschil ik geen concessies gaan doen op eventuele kwaliteit.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
29 January 2017, 22:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2017, 23:03 door Grey240Polar.)
(29 January 2017, 20:04)boedr schreef: euh er staat geen volvo op en je geeft aan dat je bewust imitatie hebt gekocht, wat is het probleem behalve dat het imitatie is wat er is aangeschaft?
ik monteer enkel volvo filters gewoon omdat het 2-3 euro scheelt en voor zo'n klein verschil ik geen concessies gaan doen op eventuele kwaliteit.
Het probleem is dat ik juist niet bewust een imitatie bestelde, ik bestelde uit drie opties de goedkoopste. Als ik bewust op zoek zou zijn naar een imitatie, dan zou ik op eBay of Chinese sites gaan kijken.
Skandix zegt kwaliteit hoog in het vaandel te hebben. Ik heb inmiddels enkele onderdelen onder het eigen merk gekocht waaronder koolborstels voor de dynamo en een luchtfilter. Bij geen van beiden zou ik de kwaliteit in twijfel trekken, sterker nog, het luchtfilter lijkt me zelfs beter dan de Mann Filter die ik er nu in heb zitten.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ging ervan uit een filter van een alternatief fabrikaat te krijgen waarvan je direct ziet dat je niet met het origineel te maken hebt, en waarvan je de kwaliteit niet bij voorbaat in twijfel hoeft te trekken (bijv. Fram o.i.d.).
Het kenmerk van een vervalsing is een zeer op het origineel lijkend product, maar waarvan de constructie zo goedkoop mogelijk moet zijn, kwaliteit is een van de laagste prioriteiten.
Het betreffende filter voldoet bijna helemaal hieraan: het draagt weliswaar niet het woord Volvo (al zou dat even goed wel het geval kunnen zijn) het uiterlijk is een kopie van het origineel. Het meest in het oog springt het onbeschaamde gebruik van het Volvo artikelnummer en barcode. Het verbaasde me een dergelijk product via een gerenommeerde leverancier te krijgen. Als Skandix te goeder trouw handelt, dan zijn zij m.i. zelf ook het slachtoffer geworden van piraterij.
Het gebruik van Volvo filters is uiteraard een goed streven, maar als je eenmaal weet dat Mann Filter W 917 het èchte origineel is, waarom zou je dan extra betalen voor een andere opdruk?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
29 January 2017, 23:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2017, 23:22 door jos245.)
Het betreffende filter voldoet bijna helemaal hieraan: het draagt weliswaar niet het woord Volvo (al zou dat even goed wel het geval kunnen zijn) het uiterlijk is een kopie van het origineel. Het meest in het oog springt het onbeschaamde gebruik van het Volvo artikelnummer en barcode
Aan je foto te zien is het inderdaad een look-a-like en ook al staat er geen VOLVO op, het gebruik van de originele barcode en het originele volvo nummer en ook de kleurstelling is denk ik al genoeg om van plagiaat te spreken.
Als VOLVO er een zaak van zou maken dan zouden ze sterk staan lijkt me.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
30 January 2017, 19:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 January 2017, 20:41 door Grey240Polar.)
Ik vraag me af of Volvo geïnteresseerd zou zijn in een zaak tegen een leverancier van onderdelen. Zolang ze er zelf niet de dupe van worden (d.w.z. aansprakelijk worden gesteld) denk ik niet dat het hun interesseert.
Skandix heeft inmiddels netjes geantwoord, maar het antwoord komt m.i. duidelijk niet van een technicus, maar van iemand van de sales afdeling. Het stelt me wel wat teleur, maar ik moet erkennen dat het niet geheel onverwacht was. Een weinig zeggend en beetje ontwijkend antwoord heb ik bij kwaliteitsklachten bij uiteenlopende zaken wel vaker ontvangen.
Ik ga de tekst van het antwoord niet quoten, maar wel de strekking verwoorden. Trek zelf je eigen conclusies m.b.t. de geloofwaardigheid.
Naar hun beste weten is het gat in het metalen filtereind bewust aangebracht en dient het als backup functie, het zou ook bij andere oliefilters aanwezig zijn.
Ze raden echter altijd aan de OEM of het origineel te gebruiken. Ze bieden een goedkoper alternatief aan simpelweg omdat er vraag naar is.
M.b.t. de opdruk gaan ze e.e.a. met de leverancier opnemen, maar ze ontkennen dat het om een vervalsing zou gaan omdat niemand zegt dat het een origineel is.
Met die laatste opmerking zou een slimme jurist wel eens de vloer aan zou kunnen vegen. Inderdaad, nergens wordt gepraat over origineel, maar het heeft er toch wel verdomd veel weg van.
Ik ben geen jurist, dus ik ga het hier nu bij laten. Ik kan alleen hopen dat het antwoord dat ik kreeg een zoethoudertje is, maar dat ze achter de schermen toch een "oh shit" ervaring hebben en er iets mee gaan doen.
Wat ik nogmaals wil vermelden is dat ik inmiddels een hele hoop onderelen bij Skandix heb gekocht van zowel A-merken als huismerken, en dat dit goedkope filter tot nu toe het enige onderdeel is waar ik mijn twijfels bij heb.
Minder zwaar zou ik eraan getild hebben als ze i.p.v. een look alike iets hadden verkocht dat leek op dit:
Hoe het ook zij: iedereen die dit heeft gelezen weet nu i.i.g. waar op te letten en wat niet te kopen. Niet alleen bij Skandix, maar ook op beurzen en bij andere leveranciers is het dus opletten geblazen. Ik ben er inmiddels redelijk zeker van dat ik een dergelijke kopie ca. 15 jaar geleden nietsvermoedend op mijn Amazon heb gebruikt. Die kwam van een beurs en daar stond toch echt wel Volvo op... en dat was naar mijn beste weten en beleven toen dus ook een origineel. Hmm... niet dus...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.422
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Als deze bedenkelijke kwaliteit van Skandix komt zou ik dit zeker laten weten. Normaliter staan die wel voor redelijke kwaliteit. En zelfs OEM in sommige gevallen aan goede prijzen.
Maarruhhh: Waarom kom je er na 15 jr achter dat je dezelfde (een niet filterende) filter heb toegepast?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
30 January 2017, 22:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 October 2020, 16:11 door Grey240Polar.)
Dat is inmiddels inderdaad gebeurd, maar zoals je in mijn vorige bericht kon lezen ben ik niet helemaal tevreden met het antwoord, al ga ik er verder geen actie op ondernemen.
Ter compensatie krijg ik een origineel Volvo filter opgestuurd, en dat vind ik op zich wel netjes.
Waarom ik weet dat dat ongeveer 15 jaar geleden moet zijn gebeurd is omdat ik een redelijk goed grafisch geheugen heb. Veel van de filters die ik op de Amazon gebruikte kwamen van het VOD in Elshout (ik was lid van de V44 Vereniging), en die waren helemaal OK. Maar ik ging ook regelmatig naar de Volvo onderdelenbeurs in Utrecht waar ik er ook wel eens heb gekocht. Dat ik toen die afwijkende omloopklep al heb gezien zit ergens in mijn geheugen en kwam nu weer bovendrijven. Ook heb ik rond die tijd een keer een filter eraf gedraaid waarvan de rubberen ring aan het blok bleef plakken. Dat is me met de OEM nog nooit gebeurd. Maar het is pas nu dat ik me realiseer wat er toen aan de hand was.
Skandix heeft van de OEM de Volvo en Bosch uitvoering voor € 7,90 resp. € 6,90. Zeker geen slechte prijzen. De Mann Filter uitvoering (W 917) gaat op NLse automaterialensites voor rond de € 7. Vorig jaar betaalde ik voor die laatste € 9,10 in een fysieke automaterialenzaak, ook niet te duur gezien het feit dat je ook nog de zaak en het personeel moet betalen.
Als je een legitiem OEM filter onder een UV lamp houdt krijg je een productiestempel te zien; dit geldt voor alle door Mann Filter geproduceerde oliefilters, ongeacht welk merk ze erop hebben gedrukt. Hieronder een Bosch:
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|