Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oude dame met hartprobleem
Het oliedruk lampje ging soms aan. Meestal als ik net iets meer dan een half uur gereden had. Alleen met ingeschakelde drive (automaat AW71) en stationair. Het toerental zakt dan tot ongeveer 800 tpm. Met kortere afstanden was 500 tpm geen probleem overigens; draaide mooi rond en regelmatig. Toch stationair opgeschroefd.
Het blok geeft voldoende vermogen, komt goed en vlot op toeren, heeft geen moeite met af en toe wat hoge toerentallen. En, niet onbelangrijk start met elk weertje uitstekend.
De garage heeft olie ververst met 20w40 en een olieversterker en de sensor vervangen. Als het probleem blijft is de boodschap dat het blok op zijn einde is......
Mijn vraag is, met bovenstaande beschrijving, waar ik het verstandigste aan doe; op zoek naar een (hopelijk) goede b21a b23a, b230a of volstaat een nieuwe oliepomp???? Mijn vrees is natuurlijk dat dit een begin is van allerlei motorische ellende.
Antwoord
in zo'n geval vrees ik toch te hoofdlagers..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zou zo maar eens de rubber O-ringen van het opvoerbuisje van de oliepomp kunnen zijn.
Antwoord
Een rubber ring kan ik inkomen, maar met welke logica de hoofdlagers ?
Ben erg benieuwd
Antwoord
De krappe ruimtes tussen de lagerschalen en andere draaiende onderdelen is de 'oorzaak' van oliedruk, de oliepomp levert eigenlijk alleen maar volume. Mijn ervaring met die pompjes is dat ze zelfs in compleet uitgewoonde blokken nog binnen de marges vallen (het is immers het best gesmeerde onderdeel in de motor).

Versleten lagerschalen laten druk ontsnappen, vooral tijdens stationair als de pomp net iets minder volume levert, maar ook tijdens stevig toeren maken. Soms gaat het lampje flikkeren, dat kan je best zien als je 's nachts rijdt. Dan is het is het nog maar een kwestie van dagen tot de krukas beschadigt. Drijfstanglagers zijn in Volvo's gewone slijtage onderdelen en kan je vervangen zelfs met het blok nog in de motor.
Die rubber ringen kan je ook van onderaf inspecteren, en evt. vervangen.

Die oliekeuze is weer een compeet raadsel, 20W40 is in een warme motor net zo dun als 15W40. Voor dit soort 'problemen' is 15W50 een meer logische 'oplossing'.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat wat Marc zegt. De O-ringen heb ik zelf meegemaakt en is 2 euro investeren en een halve dag klooien met de auto op de brug. Carterpan is een ramp om te verwijderen.
Antwoord
Gaan de krukaslagers zoveel langer mee?
Zo niet, dan lijkt het mij raar om wel de drijfstanglagers te vervangen.
Antwoord
Ja, in mijn B230F met bijna 400000 km was er wel wat te zien aan de drijfstanglagers maar niks aan de hoofdlagers. Drijfstanglagers krijgen miljoenen klappen van de drijfstang en het is goed te zien op welk punt (krukashoek) de zuiger de meeste kracht levert. Idem bij diverse B18 en B20's die ik uit elkaar heb gehaald.
Ze zitten ook in afzonderlijke sets.

Nog een reden is dat de hoofdlagers van onderaf vervangen duivels lastig is aangezien de krukas er zo niet uit kan, bedenk ik net.
Antwoord
Tenslotte hier nog iemand die een oliepan verwijderd heeft in "Garage de Stoeprand" stijl: http://cleanflametrap.com/oilpan/ met plaatjes van de verdachte O ring ook nog.
Antwoord
Best een klus dus die Carterpan. Is er vooraf te bepalen wat de maat van de drijfstanglagers moet zijn ?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 8.020 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB
  startmotor op laatste benen? editje (krijg de oude er niet uit !) Jeroen V 9 4.896 5 April 2011, 17:57
Laatste bericht: Jeroen V
  Oude motor behouden of toch maar wat anders plaatsen Zuurstar 62 31.068 5 June 2010, 19:46
Laatste bericht: Zuurstar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)