Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De frikandel (de witte 242)
Zo weer lekker bezig geweest tijdens het wachten op onderdelen.

Ben verder gegaan met de deuren deze hadden ook nog wat liefde nodig. Vooral onderin de hoeken waren ze rot of leken niet rot maar met een staalborstel kwam er toch van alles naar boven.

[Afbeelding: 720.jpg]

Nieuwe stukken erin. De spuiter moet dit natuurlijk allemaal netjes straktrekken. Ik heb er nu een dikke plaat ingelast van +/- 2mm. dan kan het tegen een stootje. Daarnaast is het nu enkel en geen omgevouwen rand zo kan er in de toekomst ook geen water en vuil meer achterblijven wat zorgt voor het rottingsproces.

Ik heb in het verleden de raamstijl van een van de deuren al een keer moeten lassen. Hiervan waren de puntlassen losgekomen. Dit heb ik nu goed aangepakt en heb de binnenplaat nog op extra plaatsen gehecht tegen het rammelen.

Daarnaast heel de deur met een slijptol bewerkt om alle vliegroest te verwijderen. Toen in de Fertan, alles goed zuivergemaakt en gespoten met 2K epoxy primer. De deuren hoeven alleen nog inwendig met ML-coating te worden behandeld.

En daar waren de onderdelen waar ik met smacht op heb gewacht.

Heb nog twee gussets besteld om de buizen in de deur opening wat fraaier te doen lijken.

Tussendoor nog wat inspiratie opgedaan in het DAF museum

En nu kunnen we eindelijk weer verder met de motor (THE FUN PART). Verstekzaag voor hout omgebouwd voor staal. Zo kan ik alles precies op graden door slijpen. Met een beetje creativiteit dus geen nieuwe apparatuur hoeven aanschaffen, Werkt prima!!

Met wat pas en meten moet de collector zo gepositioneerd worden om ervoor te zorgen dat ik makkelijk het spruitstuk kan verwijderen zonder de motor te hoeven kantelen.

Langzaam alle buizen pas maken. Ik hecht alles eerst vast en op het einde bekijk ik in welke volgorde ik het aflas.

Echt leuk werk al zeg ik het zelf.

Antwoord
Word een aantal van die lassen niet slecht bereikbaar als je ze niet gelijk aflast? Dat is nieuwsgierigheid, geen wijsheid. Nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk werk inderdaad. Ooit voor mijn 242 ook maar eens proberen :-)
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Zo de afgelopen zaterdagen weer goed door kunnen werken.

Volvo 142 B23 schreef:Word een aantal van die lassen niet slecht bereikbaar als je ze niet gelijk aflast? Dat is nieuwsgierigheid, geen wijsheid. Nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk werk inderdaad. Ooit voor mijn 242 ook maar eens proberen :-)

Sommige plekken waren idd lastig. Alles moest in een bepaalde volgorde worden afgelast om overal goed bij te kunnen.
Heb bepaalde delen eerst in ze geheel moeten afwassen om ze daarna als geheel te doen samenstellen.

En het pijpje naar de externe wastegate (hier nog niet met flens). Hiervoor heb ik een extra gat in de collector moeten boren. Voor de beste flow zou deze in de richting van de uitlaatgassen omhoog moeten dit gaat echter niet ivm plaatsgebrek. 2 van de 4 poorten hebben wel een goede stroom naar de wastegate. de andere 4 hebben een flow onder een hoek van 90 graden. In de toekomst zou ik nog een externe wastegate aan kunnen sluiten door een extra pijp te lassen op de collector. Eerst zo maar eens proberen.

Het in volgorde af lassen

En het resultaat. Ik heb alle lassen afgeslepen waar ik bij kon. Wanneer het spruitstuk in de toekomst een aantal keren goed heet is geweest en alle "restspanning" er uit zijn misschien nog een keer laten vlakken en sowieso intapen met isolatieband.

Ook de rest van de uitlaat samengesteld.

Stukje uit de kokerbalk gehaald zodat de uitlaat iets hoger uitkomt en ook netjes zichtbaar is.

Nu nog verder met de screamer-pipe

Antwoord
Helemaal TOP.
Groeten van Frans
Antwoord
Wauw, wat een geweldig spruitstuk. En de buizen bij de deur zijn inderdaad veel mooier, met dat hoekje erin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ademloos 40 pagina's zitten doorlezen!
wat verwacht je aan output te genereren als je klaar bent?
complimenten man!!
Antwoord
Ik heb dit topic ook tot voorkort gemist. Erg gaaf!

Overigens wist ik niet dat je een verstekzaag ook kan gebruiken voor staal. Wat heb je precies gedaan om dit om te bouwen? Alleen een andere zaag er in?
Antwoord
Joost Zuidam schreef:ademloos 40 pagina's zitten doorlezen!
wat verwacht je aan output te genereren als je klaar bent?
complimenten man!!

Dank je, zoals het er nu uitziet zou de motor en M90 350 a 400 pk aankunnen. Standaart t6 heeft al 280. Dus daar wil ik beginnen, en dan langzaam de 350 aantikken. En in de toekomst wil ik de motor mss nog opentrekken. Maar dat is toekomst. Eerst maar eens laten lopen.
Antwoord
Hahaha, stoer! Ik ben benieuwd!!!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Ik heb dit topic ook tot voorkort gemist. Erg gaaf!

Overigens wist ik niet dat je een verstekzaag ook kan gebruiken voor staal. Wat heb je precies gedaan om dit om te bouwen? Alleen een andere zaag er in?

Dank je, altijd leuk om te horen dat iedereen enthousiast is. Binnenkort komt er weer meer. Heb schroefsetje besteld bij kaplhenke racing. Daarnaast ook ingekorte schokbrekers van classicswede.com.

Wat betreft de zaag. Ik heb hier gewoon een slijpschijf ingezet. Wel hebben we een ring moeten draaien omdat de binnendiameter. van de slijpschijf anders is tov zaagblad. werkt perfect!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Drk - Den Witte 2.0 Drk 222 109.248 17 January 2015, 20:50
Laatste bericht: henqui
  Witte 240 DeBruin 3 3.094 17 November 2014, 19:18
Laatste bericht: DeBruin
  Hajo met zijn witte 240. TheDrivingDutchman 86 56.607 28 February 2014, 20:33
Laatste bericht: TheDrivingDutchman
  Een witte reus als oude bekende. Henkv 10 8.102 19 February 2014, 02:30
Laatste bericht: Henkv
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.836 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Mijn blauwe en witte 245 dens245polar 0 1.881 25 June 2012, 21:09
Laatste bericht: dens245polar
  De witte baksteen :) Wottel 74 46.483 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon
  Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen Jeroen V 183 88.321 10 June 2012, 16:34
Laatste bericht: Jeroen V
  Witte 244 antraciet 51 29.784 10 May 2012, 11:45
Laatste bericht: boeijke

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)