Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laswerk 244
Het gaatje werd iets groter na wat pikken met een schroevendraaier, dus ik heb er toch maar voor gekozen om het stuk bodem te vervangen, het stukje tussen de binnendorpel en de koker lijkt nog goed. Er zit net buiten beeld nog een plek die wat verder heen is, dus neem ik dit ook maar meteen mee. De roest op de dorpel lijkt op de foto erger dan in het echt, inmiddels is de meeste losse roest er al af. Natuurlijk gaat hier nog roestomvormer overheen. Ik had via de opening gevoeld of er roest aan de binnenkant zit, maar dat is allemaal in orde. De buitendorpel is er slechter aan toe, maar dat is iets voor later.
Antwoord
Nou ja alles kan je vervangen, dat stukje bodem zit onder de dorpel vast en die verstevigingsbalk is er weer onder gepuntlast. EÃn van de puntlassen zie je zitten. Die boor je eruit of je slijpt ze eraf, zonder de verstevigingsbalk te doorboren. Dan ga je op zoek naar de puntlassen waarmee de bodem aan de binnendorpel vastzit, en die boor je ook uit. De bodem zaag je ruim uit, ook weer oppassen voor die dwarsbalk.

En dan maak je een plaatje van 10 bij 15 of zo en dat las je weer onder de dorpel en op de dwarsbalk, en aan de rest vd bodem. En dan alles weerskanten in de zink/verf/teer zetten.

Ik bedoelde inderdaad de binnenkant van de buitendorpel, die is wat aan de bruine kant.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat is inderdaad het slechtste stuk buitendorpel, er ligt op de foto nog een berg compost in. De rest van de dorpels lag ook vol met rotzooi, maar verder naar achteren en aan de andere kant gelukkig geen rottigheid voor zover ik gezien heb. Valt me nog mee na ruim 41 jaar...
Antwoord
De laatste week niet veel tijd meer gehad om aan de auto te werken, maar tussendoor nog wat puntlassen uitgeboord. Omdat de puntlassen vrij breed zijn, had ik een dikke boor nodig. Het nadeel daarvan is dat de boor ook door de andere plaat komt. Dat was in dit geval niet erg, maar bij sommige puntlassen heb ik beide stukken plaat weer nodig. Nu weet ik dat er speciale puntlasboren zijn, ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Verder weet ik nog niet welke diameter het meest geschikt is.
Antwoord
Volgens mij had ik een 7 mm boor, gewoon, niet te snel boren en wat olie erbij. Je haalt zeg 90% van de puntlas weg, en de rest breek je los met een beitel of wrik je los. In en zelfs half door de onderliggende plaat boren is onvermijdelijk. Als er maar een rand overblijft om de lasdraad op te mikken, en de onderlaag op te pikken zeg maar, en soms halverwege even laten afkoelen, kom je meest wel tot een stevige las (die wel eens aan de dikke kant wordt, daar is de slijptol voor).
Soms wil de hele las uit het lasbad naar beneden vallen maar dat is erg zelden, en dan begin je opnieuw (zolang je er maar geen lichaamsdelen onder houdt). Blok aluminium of koper onder/achter dunne plaat houden, helpt altijd!

Ik heb ook wel boren zelf geslepen, daar is de slijptol weer, en dan sleep ik ze wat platter om een puntlasboor te imiteren.
Antwoord
Dan zal ik eens wat botte boortjes gaan zoeken en proberen of ik daar iets van kan maken wat op een puntlasboor lijkt. We zullen er vast nog een paar hebben liggen. Hopelijk heb ik dan geen grote gaten meer in de onderliggende plaat. Moet er altijd eerst een gaatje voorgeboord worden?
Antwoord
ik gebruik enkel puntlasboren, dan blijft de onderliggende plaat gespaard, haal ze zelf bij hbm zij hebben cobalt boren, fijnste maat is 8mm af en toe 10mm.
[Afbeelding: WP_20151213_002_zps7snvza9m.jpg]
[Afbeelding: WP_20151213_005_zpsadpqswrq.jpg]
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Alfa Romeo?
Antwoord
Volvo p1800E Wink
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Vanmiddag van een botte boor iets gemaakt dat op een puntlasboor lijkt. De diameter is volgens mij 10 mm, maar ik had geen schuifmaat liggen dus ik weet het niet precies. Boort op zich prima, maar ik had alleen putjes geboord met een 2 mm boortje. Volgens mij had ik eigenlijk wat verder in de plaat moeten boren. Ik heb een van de stukken plaat nog los gekregen door de gaten die ik al geboord had wat verder uit te boren, ik had de onderliggende plaat toch niet nodig.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)