Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Vanmorgen even wat berekeningen los gelaten op de motorinhoud etc. (niet zelf, bereken analfabeet die ik ben..) Ik moet nog een koppakkingdikte bepalen.. wie zou dit voor me willen berekenen?
Ik wil iig op 10:1 uitkomen. De E-blokken hadden 10,5..
Compressieverhouding van 10:1 betekent een koppakking van 0,6mm.
Volgens mij zijn de dunste pakkingen 0,8mm en daarmee kom je op 9,8:1 uit.
Overigens maakt de exacte inhoud van de verbrandingskamer wel uit: een afwijking van 1cc resulteert in een verschil in compressieverhouding van ongeveer 0,15:1.
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
21 October 2015, 14:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 October 2015, 14:05 door frox.)
Dan moet je wel weten/bepalen wat de inhoud is van de ontstekingsruimte in de kop.
edit:
keter schreef:Compressieverhouding van 10:1 betekent een koppakking van 0,6mm.
Volgens mij zijn de dunste pakkingen 0,8mm en daarmee kom je op 9,8:1 uit.
Hij heeft al grotere zuigers dus dan geldt dat niet meer neem ik aan.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
21 October 2015, 14:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 October 2015, 14:34 door Jambon.)
frox schreef:Dan moet je wel weten/bepalen wat de inhoud is van de ontstekingsruimte in de kop.
edit:
Hij heeft al grotere zuigers dus dan geldt dat niet meer neem ik aan.
dat is dus 55cc per kamer in de kop.. dan is het 9,79..? dan moet er nog wat van de kop af.. die is nu praktisch standaard, 98mm.. maar dan wordt de inhoud weer minder.. ik zal ens vragen wat de platste is.. want het is sowiezo geen Volvo pakking ivm de boring.. hmmm.. als ik de dikte aanpas gebeurd er niets in het vakje compressie..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 October 2015, 14:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 October 2015, 15:03 door Marc1970.)
Ik denk dat er erg weinig keus is in dikte voor een B20 big bore koppakking, daar zou ik eens naar informeren, en dat je uiteindelijk niet anders dan de kophoogte kan aanpakken.
Wat ook nog in het rijtje volumes hoort, is de hoogte die de zuiger al dan niet boven het blok uitkomt.
Qua formule kom je preciezer met zoiets:
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Mooi plaatje erbij:
https://www.rbracing-rsr.com/compstaticcalc.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die variabele zijn MLS pakkingen, die zitten aan het hoge eind van 20 tot 250 euro/st.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
21 October 2015, 15:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 October 2015, 15:52 door Jambon.)
keter schreef:Zie bijvoorbeeld TT: http://www.tinustuning.nl/1-onderdelen-materialen.html
Overmaatse koppakkingen van 0,8 tot 3,5mm.
Overigens rekent de sheet hierboven met een pakkingsdiameter gelijk aan de cilinder.
Zeker weten dat hij niet werkt Jambon?
daar moet ie ook vandaan komen idd.. uhm, zover ik kan zien (en er van begrijp..), vak E2 kan ik vannallus invullen, H2 veranderd niet..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Ik denk dat er erg weinig keus is in dikte voor een B20 big bore koppakking, daar zou ik eens naar informeren, en dat je uiteindelijk niet anders dan de kophoogte kan aanpakken.
Wat ook nog in het rijtje volumes hoort, is de hoogte die de zuiger al dan niet boven het blok uitkomt.
Qua formule kom je preciezer met zoiets: http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Mooi plaatje erbij: https://www.rbracing-rsr.com/compstaticcalc.html
doe ik al meteen iets verkeerd, kom ik op -15:1.. (rekenwonder..)