Topics: 84
29 September 2015, 12:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2015, 12:47 door Marc1970.)
Oh nou ja, de tuners gaan voor 0 gram lees ik her en der. Alleen ga je dat niet met een keukenweegschaal redden, die hebben standaard al een afwijking van +/- 1 gram.
En wat ze ook doen is de contragewichten op de krukas aanpassen aan het gewicht vd nieuwe zuiger/stang combi, ga je dat ook doen?
Ingewikkeld man:
http://www.superchevy.com/how-to/1402-we...ssemblies/
Nog zo een:
http://www.nmradigital.com/2014/02/26/ho...-assembly/
Wauw, een 10.000 rpm krukas heeft 7 gram onbalans rondslingeren op 1 inch van het midden. Dan is 3 gram in de zuiger/stang combi best veel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
Marc1970 schreef:Uit nieuwsgierigheid? Wat ik bedoelde te beweren, is dat Volvo het draaiende gedeelte tot in de puntjes voor mekaar had.
3098 vs. 3101 gram voor beide 'sets' is maar 0,1% verschil, je kan voor die laatste 3 gram gaan, maar bij 5000 rpm ga je dat niet voelen gok ik (mijn standaard motortjes razen dan perfect rond). Zeker als je ook nog de 5000 rpm draaiende massa van krukas, vliegwiel, drukgroep en prise-as daarbij optelt.
ja klopt Marc, ik ga er ook geen formule 1 motor van maken (istie ook veel te zwaar voor..) Al die gietstukken hebben zoveel ruwe delen dat dat er best wel af kan, De keukenweegschaal trekt het idd niet heb ik net gezien. Dus op de locale woonplaats-Vleesboekpagina al iets te leen gevraagd. uhm, in overleg met de revisiemeneer gisteren, hij gaf aan de oppervlakten van de krukas wel glad te kunnen maken zadat er minder weerstand in het oliebad ontstaat. merkbaar? wie zak het zeggen, maar hij ligt nu toch op tafel en de lamellenschijf is geduldig.. verder ga ik daar geen gewicht afhalen, dat is buiten mijn mogelijkheden.. Dan moet ik niet zeuren en meteen een volledig CNC gemaakte 2.5 ltr. set kopen alvorens 1400 euri te hebben uitgevorkt..
oh ja, ik stond dus net met de weegschaal en de pastapot te spelen om ens te zien wat ie doet. Simpele waarneming, een klein handje macaroni vole je niet eens, maar beweeg je snel met dat kleine beetje en het valt wel degelijk op..! Hebben we natuurlijk wel mazzel dat een B20 e.d. niet uit pasta is opgebouwd..!!
Haha. Er valt zeker een hoop te zien en beleven aan de marges van de motorenbouw, meer dan ik dacht in elk geval. Hier, Mahle over polijsten vd krukas:
http://www.mahle-aftermarket.com/na/en/p...ishing.jsp
29 September 2015, 14:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2015, 14:49 door Marc1970.)
Ik gok dat B21 zuigers zwaarder zijn dan de B20 exemplaren, de drijfstangen kunnen even zwaar zijn ligt aan het type. De latere M drijf stangen (staat een M op) zijn iets van 880 gram en de zuigers iets van 555, en zeg 150 voor de pin, samen 1580. Dan zou je iets van 30 gram aan de contragewichten moeten lassen, of gewichtjes erin proppen, zal niet meevallen.
Anders, elke gram die je (gelijkmatig) van de drijfstangen en/of zuigers afpeuzelt, gaat in de richting van betere balans. Halve maantjes uit de zuigers:
https://ozvolvo.org/discussion/919/b23-v...comparison
Topics: 52
Omtreksnelheid van de krukwangen is anders dan van de zuiger en drijfstang. Die kun je dus niet per definitie gelijk stellen. Als ik me niet vergis (literatuur staat nog wel ergens in de kast) compenseert de krukwangen slechts voor de onderste helft van de drijfstang en natuurlijk de krukas zelf. Als de drijfstangen gelijk blijven verandert er dus niks aan de krukwangen.
De krukwangen compenseren namelijk voor de roterende massa, niet voor de zuiger welke een andere beweging maakt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Anywho.. ik heb de zuigers enzovoort weer gescheiden en ik ga dat spul apart zoals op de diverse U tube flimpjes opschonen etc. De krukas gaat naar Kronenburg..
Ja da's waar, big-end en small-end gewichten werken op een andere plek, vandaar ook dat grappig weegschaalverlengstukje in het filmpje. Voor het balanceren gebruiken ze een formule om het effectief draaiend gewicht te bepalen. Die van Kronenburg zullen dat wel vaker gedaan hebben, maar misschien is het de moeite om de 'nieuwe' gewichten mee te geven, wie weet wat ze ermee kunnen.
Marc1970 schreef:Ja da's waar, big-end en small-end gewichten werken op een andere plek, vandaar ook dat grappig weegschaalverlengstukje in het filmpje. Voor het balanceren gebruiken ze een formule om het effectief draaiend gewicht te bepalen. Die van Kronenburg zullen dat wel vaker gedaan hebben, maar misschien is het de moeite om de 'nieuwe' gewichten mee te geven, wie weet wat ze ermee kunnen.
zolang het maar geen veelvoud aan knaken toevoegd..
Ik denk eigenlijk dat dat erbij hoort, bij het dynamisch uitbalanceren van krukas en vliegwiel. Als ik zo die Amerikanen bezig zie, moeten ze er 'bob weights' op vastmaken om de plaats van drijfstangen + zuigers in te nemen en daarvoor moeten ze toch weten wat e.e.a. weegt.
En als de balans niet klopt (daar kan je wel vanuit gaan met een niet-fabriek combo), moeten ze her en der gaten boren/gewicht toevoegen.