Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verbingsstangetje
Goedendag,

Ik sta geparkeerd ergens midden in Argentinië, Tantí heet het hier. Op de weg hiernaartoe een "kloenk". Na wat neuzen onder vond ik twee defecten: 1 van de 2 uitlaatophangrubbers ter lengte van de achterdeur gebroken en het verbindingsstangetje tussen stabilisatorstang en geleidearm in tweeën. De uitlaat zal niet vallen maar het gebroken rubber vervangen met electriciteitssnoer, tijdelijk uiteraard. De twee delen van de stabilisatorstang heb ik kunnen verwijderen, een klare breuk onder het laagstgelegen hoedje tpv de stang. Nu zit daar dus niks, en ik denk dat ik wel door kan rijden met zo een kleinlijkend euvel, maar beter eerst een mening vissen hier alvorens door te rijden over onverharde en bochtige wegen.

Verder: De B23f een zonnetje, verbruik snelweg 120-130 alleenreizend 1:11; snelweg vakantievol beladen (2+2), 110-120: 1:11,5

Saludos,
Pepijn
245-1993-Kleur 406- Bekleding 1950
Antwoord
Bedoel je het stangetje wat hier achter op de foto staat?

Volgens mij is ie bij Gideon vorig jaar eens gebroken, maar ik ben vergeten wat dat met weggedrag deed.

Klinkt als een prachtige trip trouwens!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
ZOAB schreef:Bedoel je het stangetje wat hier achter op de foto staat?
[Afbeelding: attachment.php?thumbnail=1821]

Volgens mij is ie bij Gideon vorig jaar eens gebroken, maar ik ben vergeten wat dat met weggedrag deed.

Klinkt als een prachtige trip trouwens!

Heb ook een tijd met die houder voor de stabi met afgebroken kop (rubbers waren zelfs verdwenen). Geeft veel kabaal met hobbelige wegen en bochten vooral. Ik zou de houder onder los-schroeven en achter in de auto gooien. En bij de eerste de beste werkplaats even een M8 draadeind met hoedje erop laten lassen.

Mooie verbruiks-cijfers. B23F zal wel een zeer tamme milieuvriendelijke slome Californische Nokkenas hebben
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Deze bedoel je?

[Afbeelding: c022cfae-e453-4c58-9b39-bccf984d9ef9_zpswdyqv66n.jpg]

[Afbeelding: IMG_0048_zps2eb0kv7n.jpg]

Die is vorig jaar bij de 240 Polar vlak na de APK afgebroken. Je kan ermee doorrijden, maar erg prettig is het niet.
Het resulteerde voornamelijk in een slechte wegligging in bochten.
Ik heb toen gelijk de verbindingsstangetjes aan beide zijden vervangen; deze kwam van de rechterzijde.

Lassen mag beslist niet (is APK afkeur zelfs hier in NL). Dit onderdeel bestaat uit een geheel en maakt deel uit van de wielophanging.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Het zag er gebroken inderdaad zo uit.

De argentijnen vinden het prachtig zo´n ladrillo sueco (zweedse baksteen) maar in de onderdelenwinkel niet te krijgen. Die van een Peugeot 504 (hier doorgebouwd tot 93) kwam dichtbij wat vorm betreft maar iets te dik. Dus dat werd toch lassen. Eerst een hoge net passende moer over het onderstuk geschoven, toen het staafje aan elkaar gelast, vijlen tot het moertje eroverschoof en dat weer gelast. Ben inmiddels 800km verder over niet al te beste wegen en het zit er nog goed.

Het is natuurlijk tijdelijk. Ik moet in april even naar NL en zal daar die stangetjes zien te kopen, en ander spul. Dat wordt wel een boodschappenlijstje waarover ik moet nadenken. Wellicht wil iemand meedenken? En waar kan ik dat het beste kopen? Ben niet zo van het bestellen per post.

In iedergeval dank voor de nuttige antwoorden, het was sowieso een geruststelling te weten dat het geen ramp was.

Groet,
Pepijn

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Behalve dat het vrij broos laswerk is had ik het net zo gedaan, zonder die moer maar gewoon een dikke lasrups eromheen. Zo zit het stangetje aan de onderkant immers ook vastgelast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bij de fabricage van de originelen zijn de lastechnieken dermate dat de hele doorsnede versmelt, en daar had ik wat twijfels met de niet heel profi lasser. Met die moer op twee plekken rondom gelast (zonder afvijlen) vermindert de zgn kniklengte. In theorie steviger dan het origineel, op dat punt. In theorie dus ;-)

Wat kosten die stangetjes in NL, per paar?
Antwoord
1206667 is het nummer, ze gaan per stuk voor 10-20 euro. De gangbare leveranciers, je kan ervan uit gaan dat het allemaal aftermarket (imitatie) stangetjes zijn:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/sus...t/1000903/ 10 euro uit DE.

http://www.estateservices.nl/ophanging/v...angen.html 15 euro huismerk incl rubbers

http://www.volvo-parts.nl/nl/stabilisato...-3298.html 19 euro zonder rubbers, zou org. Volvo kunnen zijn?

http://volvoonderdelen.com/240260/Front-...nge-V-184/ 20 euro ex BTW gok ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)