Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterwiellager losmaken
Beste Volvo sleutelaars, ik heb mijn Volvo 142 nu ruim een jaar en moet hem nu voor de eerste keer APK laten keuren. Mijn handrem doet bijna niks dus de schijven gedemonteerd om te kijken wat het probleem is. Links zitten de schoenen onder de olie en daarom wil ik de oliekeerring vervangen, klemring heb ik er netjes af kunnen krijgen maar nu de lager zelf. Moet dit met een pers of kan deze d.m.v. een drift rondom"losgetikt" worden?
Bij voorbaat dank voor reacties en meedenken:redface:
Groeten, Maup
Antwoord
Persen of eraf tikken volgens Haynes. De klemring mag je niet volgens zelfde niet meer gebruiken (als je hem er al heel af hebt gekregen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Met extreme voorzichtigheid sleuf inslijpen en eraf tikken, nieuwe moet men verhitten en dan erop persen.
Nieuwe krimpring zit bij een nieuw lager.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
De lager is nog prima maar die is er dus niet heel af te halen? De krimpring heb ik ingeboord en met een beitel gespleten, dat ging goed. Een nieuwe krimpring en oliekeerring heb ik al besteld in de veronderstelling dat de lager er met beleid wel heel af te halen was. De lager op de as verwarmen en er dan aftikken zal wel niet werken omdat je de as dan mee verwarmd. Volgens de Haynes kan de lager opnieuw gebruikt worden als ie nog goed is, ga dus eerst nog het ÃÃn en ander proberen voordat ik de slijper erin zet. Als er iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Groeten en bedankt voor de reacties.
Antwoord
als de krimring eraf is zou hij er relatief makkelijk af moeten komen, had er even overheen gelezen dat je die al verwijderd had.
Mischien met een drevel voorzichtig een tikje tegen de binnenste lagerring te geven?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
De Volvo tool 999-2838 is een grote bek die je om het lager heen sluit en dan met een dikke spindel het lager van de as duwt/de as uit het lager trekt (dit is de 240 versie). Ik heb wel eens een cardanas-steunlager vervangen, de oude eraf getikt. De eerste klappen moet je dan met een flinke vuist >1 kg maken en goed parallel aan de as anders krijg je het lager niet eens in beweging. Bij deze as lijkt me dat erg lastig (je moet de binnenste ring raken idd), misschien kom je er beter bij als je eerst wat van de wieltappen eruit tikt?

Ik had gedacht dat de kogelbanen van het cardanassteunlager de operatie niet zou overleven (dat ik ze krom zou slaan of anderszins zou vervormen) maar hij bleek na volproppen met olie/vet weer geruisloos te draaien. Dit is een kogellager.
Kweenie hoe kegellagers reageren op slagwerk.

Voor de 'oude' 140 as tot 1970 dacht ik heet de tool SVO 2710, een lange pijp met een spindel erin: http://volvoenthusiastsclub.co.uk/pdf/se...Spicer.pdf

Bij gebrek aan speciaal gereedschap ben je meest het snelst klaar met universeel gereedschap no. 1.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De BFH?
Antwoord
Ik heb geprobeerd om de lager los te tikken maar dat is inderdaad erg lastig omdat je onder een hoek moet slaan. Dus van een paar hoekijzers en draadeinden een trekker gefabriceerd en ****a, de lager komt losConfusedmile: Bedankt voor de reacties en de link, die kende ik nog niet.
Het lukt me niet om een foto te plaatsen, ging altijd wel:frown: op de site van de Volvo klassiekker vereniging staan er wel een paar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  knop versnellingspook losmaken Jeroen 1960 0 1.817 10 July 2012, 11:51
Laatste bericht: Jeroen 1960

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)