Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De frikandel (de witte 242)
Jw240 schreef:koelwaterbuis heb ik nog liggen, kun je van een blok komen slopen als je wil. Mocht je er nog geen gevonden hebben.

Je kunt Brantho Korrux krijgen in zilver, misschien een optie? sterk en hecht goed op alu, bovendien olie/hittebestendig: http://i284.photobucket.com/albums/ll6/P...C01600.jpg

zie hier
Antwoord
Het wordt ook gebruikt voor het beschilderen van offshore olieplatforms lees ik, dus het zal zijn kwaliteit wel bewezen hebben
Antwoord
jos245 schreef:Het wordt ook gebruikt voor het beschilderen van offshore olieplatforms lees ik, dus het zal zijn kwaliteit wel bewezen hebben

Dan hoop ik stiekem dat mijn project veranderd in een olieplatform haha
Antwoord
Zo terug van een weekje Luxemburg waar mijn s80 op lpg het voortreffelijk heeft gedaan. De automaat trok als een malle door de stijle weggetjes, geen probleem!!

Maar goed, gister weer een paar uur gebeund.

Ik heb besloten om toch maar even de krukas en drijfstang lagers te inspecteren. Ook omdat de motor vrij vuil was wilde ik sowiezo nieuwe pakking aanbrengen tussen het onder en bovenblok.

[Afbeelding: Foto-VUOIXGID-D.jpg]

motorblok zat vol met aangekoekte olie. Het lijkt wel teer. De carterontluchting ook maar even goed schoongemaakt zat ook helemaal dicht.

Hier een foto waar ik al een beetje heb gecleaned. Aan de binnenkant zie je nog de dikke zwarte koeklaag.
[Afbeelding: Foto-EDL37PNP-D.jpg]

En na wat inweektijd en boenwerk, laag voor laag aan troep kunnen verwijderen.
[Afbeelding: Foto-NJTCCBCG-D.jpg]

Alles op volgorde gehouden tussen de verschillende zuigers. Alles kan maar op een manier bevestigd worden en op de zuigers staat zelfs de richting van monteren.
[Afbeelding: Foto-RAPQSYSD-D.jpg]

Ik wil de lagerschalen vervangen. De krukas ziet er nog erg netjes uit dus deze zal niet geslepen hoeven te worden. Ik zal dit door een kennis nog even laten beoordelen.
[Afbeelding: Foto-J6WHWBDS-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-B3UDAH73-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-4GXJB7VS-D.jpg]

en de drijfstanglagers
[Afbeelding: Foto-MF87TP4I-D.jpg]

Mijn onderdelenkast begint een beetje vol te geraken.
[Afbeelding: Foto-RAPQSYSD-D.jpg]

Tijdens het wachten op onderdelen de kop maar eens in elkaar zetten de seals waren namelijk binnen. Ook nog even gekeken nar de klep-timing.
Heb informatie gevonden over de kleppen timing op k-jet.org.
[Afbeelding: Foto-GW3UZ3U8-D.jpg]

Hierin staat dat de inlaatklep opent bij 24,5 graad krukashoek. De stroke is 90 mm. 90/180 is 0,5mm per graden krukashoek. De zuiger is dus 12,5 mm naar beneden als de inlaatklep opengaat. De lift hoogte van de inlaatklep is 9 mm dus de klep zal de zuiger nooit raken. Correct me if I'm rong!! Het kan nog gedetailleerder uitgewerkt worden maar ik denk dat deze ruwe schatting al aangeeft dat de t6 zuigers zonder inkepingen geen probleem moeten zijn voor de 960 nokkenassen. Tijdens het inelkaar zetten van de motor ga ik dit wel nog even goed condoleren met de juiste timing.
Antwoord
nick740 schreef:Correct me if I'm rong!!

Oke Nicky, jij je zin. Het is "wrong"..
Antwoord
Ja, klopt geen hout van.
Antwoord
Mooi!

Ook interessant om te zien hoe die blokken in elkaar zitten, die 'bedplate' constructie met een gedeeld blok ipv allemaal losse lagerkappen is veel steviger. Ook heel gunstig voor het maken van de oliekanalen. Waar bij andere types blok (zoals een redblock) met een boor van een halve meter lang een oliekanaal gemaakt wordt heb je bij deze blokken gewoon een groef die al tijdens het gieten gemaakt wordt. Goedkoop, makkelijk schoon te maken en een veel groter oliekanaal! Je ziet steeds meer merken dit doen, 10-20 jaar geleden was het iets waar maar weinig fabrikanten mee bezig waren.

Bij de onze hadden de drijfstanglagers ook wat gekke sporen (patroon). Die hebben we nieuw gekocht, was ca 60 euro voor een setje. Niet origineel maar wel hetzelfde merk als ook aan Volvo levert, even vergeten welk merk het is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
DennisvdB schreef:Oke Nicky, jij je zin. Het is "wrong"..

Haha oke jij je zin Smile!
Antwoord
Jw240 schreef:Mooi!

Ook interessant om te zien hoe die blokken in elkaar zitten, die 'bedplate' constructie met een gedeeld blok ipv allemaal losse lagerkappen is veel steviger. Ook heel gunstig voor het maken van de oliekanalen. Waar bij andere types blok (zoals een redblock) met een boor van een halve meter lang een oliekanaal gemaakt wordt heb je bij deze blokken gewoon een groef die al tijdens het gieten gemaakt wordt. Goedkoop, makkelijk schoon te maken en een veel groter oliekanaal! Je ziet steeds meer merken dit doen, 10-20 jaar geleden was het iets waar maar weinig fabrikanten mee bezig waren.

Bij de onze hadden de drijfstanglagers ook wat gekke sporen (patroon). Die hebben we nieuw gekocht, was ca 60 euro voor een setje. Niet origineel maar wel hetzelfde merk als ook aan Volvo levert, even vergeten welk merk het is.

ja de constructie ziet er stevig uit. Het enige nadeel is dat je moeilijker een ideale passing kunt maken. Tegenwoordig breken ze vaak de hoofdlagerkappen zodat deze en ideale passing hebben. Om nu heel een onderblok open te breken is niet gemakkelijk. Maar ik ben het er mee eens dat de constructie veel steviger is, en idd heel makkelijk zuiver te maken is. Dit alles scheelt ook tijd in het productie-proces.

Ik ga morgen even nieuwe lagers bestellen. Dan neem ik meteen de krukas mee zodat er met een ervaren oog naar gekeken wordt.
Antwoord
Motor voor zover helemaal geverfd en gespoten.

[Afbeelding: Foto-6NCA7D8X-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-6YWNQQP3-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-KANEMEHG-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-FGV4IAYZ-D.jpg]

Heb nog naar de krukas en de zuigers laten bekijken door een kennis met zijn eigen motor revisie bedrijf, deze waren in perfect staat. Wel advies gekregen om sterkere drijfstanglagers te gebruiken.

Nu maar weer eens verder met het cleane van de zuigers.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Drk - Den Witte 2.0 Drk 222 109.369 17 January 2015, 20:50
Laatste bericht: henqui
  Witte 240 DeBruin 3 3.094 17 November 2014, 19:18
Laatste bericht: DeBruin
  Hajo met zijn witte 240. TheDrivingDutchman 86 56.610 28 February 2014, 20:33
Laatste bericht: TheDrivingDutchman
  Een witte reus als oude bekende. Henkv 10 8.115 19 February 2014, 02:30
Laatste bericht: Henkv
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.836 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Mijn blauwe en witte 245 dens245polar 0 1.882 25 June 2012, 21:09
Laatste bericht: dens245polar
  De witte baksteen :) Wottel 74 46.494 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon
  Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen Jeroen V 183 88.417 10 June 2012, 16:34
Laatste bericht: Jeroen V
  Witte 244 antraciet 51 29.813 10 May 2012, 11:45
Laatste bericht: boeijke

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)