Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De frikandel (de witte 242)
Zo de afgelopen week even bezig geweest aan het t6 project en vast een aantal dingen bekeken.

Eerst het onderblok maar eens in een motorbok gezet.
[Afbeelding: Foto-D84AZX76-D.jpg]

Met de 960 motor aan de gang
als eerst de carterpan verwijderd. Met gebrek aan een grote dop zelf maar iets verzonnen om de grote bout van de oliefilterhouder los te krijgen.
[Afbeelding: Foto-8A6PEE8B-D.jpg]

De 960 carterpan heeft op andere plekken bevestigingsgaten zitten. Toch hebben ze daar bij Volvo al over nagedacht en alle gaten komen namelijk ook weer overeen met voorbewerkte gaten in
het t6 blok.
[Afbeelding: Foto-L4RDRSQF-D.jpg]
Ik probeer eerst alles pas te maken voordat ik verder ga met het spuiten van onderdelen of het definitief monteren van onderdelen. Eerst maar eens alles pas zien te krijgen.

Ben van plan om de 960 kop over te zetten op het t6 onderblok vanwege de scherpere nokkenassen. Wel moet ik nog kijken of de natrium gevulde kleppen overzetbaar zijn.
Door het gebruik van de 960 kop heb ik dus ook geen problemen met de verstelbare nokkenassen bij gebruik van een stand-alone ECU in de toekomst. Ook kan ik het spruitstuk van de 960
gebruiken met het daarbij behorende gasklephuis.

Wel zitten er in de kop van de 960 luchtkanaaltjes waar koude lucht in het uitlaatspruitstuk wordt gepompt om de katalysator eerder op te warmen. Deze zal ik aan de bovenkant afdoppen.
Heb mensen gezien die het dicht lassen maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het problemen zal opleveren. As de uitgang dicht is is dit inprincipe een loze ruimte en zal er geen stroming van warme uitlaatgassen plaatsvinden.
[Afbeelding: Foto-66JWWCAI-D.jpg]

de lucht kanaaltjes
[Afbeelding: Foto-68NQFJIV-D.jpg]

Volgende week de kop van de 960 motor maar eens verwijderen en inspecteren.
Antwoord
Zo eindelijk mijn diploma automotive engineering binnen dus nu maar eens van mijn vakantie genieten. Ik heb maar meteen mijn schuurtje uitgebreid zodat ik wat meer ruimte heb om te beunen want in een tuinhuis van 2 bij 2 is het niet erg handig sleutelen.

Als eerst de 960 motor uit elkaar getrokken en verschillende dingen uitgeprobeerd en opgemeten om te kijken of alles past.
Door het gebruik van de 960 kop moeten er een aantal kleine dingetjes aangepast worden. Met een beetje geduld en pas en meetwerk zijn combinatie van onderdelen mogelijk om alles passend te maken.

Op het t6 onderblok de water leiding overgezet van de 960 deze zal iets ingekort dienen te worden
[Afbeelding: Foto-3CQLJRAB-D.jpg]

Het volgende probleem wat zich voordeed was een 5mm offset van de 960 nokkenas tandwielen ten opzichte van de t6 distributie.
Door het gebruik van een t6 tandwiel wordt deze offset weer opgeheven. Ik ben nu dus zoekende naar een extra nokkenas tandwiel!
links t6 tandwiel rechts 960 tandwiel.
[Afbeelding: Foto-4BLNI6NA-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-BCJX8ZCA-D.jpg]

Doordat de kop van de 960 ook iets uitsteekt aan de voorzijde moest ik een hoekje pas maken voor de distributierol.
[Afbeelding: Foto-BJKNHOKW-D.jpg]

De boutgaten van het 960 onderblok en het t6 onderblok komen niet overeen dus ik ben genoodzaakt om de beugel en hulpaggregaten van het t6 motorblok te nemen. Hier moest ik wel weer een stuk afsluipen om het thermostaathuis pas te maken.
[Afbeelding: Foto-ODFJIEQX-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-R3JSDSOF-D.jpg]
Dit betekend ook dat ik de stuurpomp van de 960 waarbij pomp en reservoir een onderdeel zijn niet kan gebruiken.

Ook maar even het spruitstuk en carterventilatiepotje gepast voor de zekerheid.
[Afbeelding: Foto-KXGHRK7G-D.jpg]

Door het gebruik van de 960 karterpan heb ik een extra aansluiting. Op het t6 carter zit namelijk geen aansluiting. Ik weet nog niet of ik deze ga gebruiken.
[Afbeelding: Foto-LW7UNIY3-D.jpg]

lijstje voor de komende dagen.

- Motorsteunen draad tappen in blok
- Beugel hulpaggregaten verstevigen (lassen)
- Extra nokkenas tandwiel t6
- Carterontluchting?
- Aanvoer en afvoer olie + water voor de turbo in orde maken.
- Kleppen overzetten van t6 in 960 kop

- Heel misschien toch een uitsparing voor de kleppen laten frezen in de zuigers. Deze zitten namelijk wel in de 960 zuigers. Ik wil niet het
riscico nemen dat ze klep en zuiger elkaar raken. Dit moet ik nog even goed bekijken als de kop gereed is.

Vandaag de 960 kop maar eens kaal maken.
Antwoord
Zo weer druk bezig geweest. Kop is klaar gemaakt voor montage, Ik ben aan het wachten op klepseals, deze zijn reeds besteld bij volvo.

De kop voor cleaning
[Afbeelding: Foto-HQW7NVSH-D.jpg]

kleppen demontage, deze zullen vervangen worden door de t6 kleppen.

[Afbeelding: Foto-NIZWDJ86-D.jpg]

De kop geïnspecteerd zag er nog heel fris uit wel wat vuil maar dat heb ik allemaal helemaal schoon gekregen.

[Afbeelding: Foto-KC7ZQXB7-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-E3KPECKW-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-8HGKBXPI-D.jpg]

Ik heb ook de kanalen gladder gemaakt deze waren erg ruw.

Uitlaat klepen van de t6 waren versteend. Dit heb ik met veel moeite weg gekregen om ze nog schoner te krijgen kan ik ze nog laten stralen maar dat vind ik niet nodig.

[Afbeelding: Foto-XDU7KZLO-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-JKRIFGJK-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-VGZIM7ZS-D.jpg]

carter 960 ook maar meteen even schoongemaakt.

[Afbeelding: Foto-R3J6OJGB-D.jpg]

kleppen t6 inschuren in de 960 kop.

[Afbeelding: Foto-HYURVTFI-D.jpg]

Alle pakking en olie resten verwijderd

[Afbeelding: Foto-QOLLCEZI-D.jpg]

Door te tip van Jan-willem even de juiste verf gehaald. Nu is dadelijk alles mooi in allu kleur. De klepdeksel heb ik nog een keer geschuurd en gespoten met motor-paint voor de netheid.

[Afbeelding: Foto-PNQRUVDG-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-PUT4STAF-D.jpg]

Ik heb de kop laten vlakken bij een kennis. Deze gaf al aan dat de kop van de 960 nog in perfect staat was.

Bovenaanzicht

[Afbeelding: Foto-UW8SVDL4-D.jpg]

Eind deze week maar eens verder gaan met het blok!
Antwoord
netjes...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Mooi werk weer man. Erge blaren van het slijpen van al die 24 kleppen?
Antwoord
frox schreef:Mooi werk weer man. Erge blaren van het slijpen van al die 24 kleppen?

Ja met zo'n 8 Klepper ben je zo klaar, en deze kleppen zijn kleiner waardoor de zuignap niet altijd goed bleef zitten. Waar ik de kop heb laten vlakken zei dat ik nog niet goed genoeg had ingeslepen. Ik ben dus weer een avond bezig geweest voor de afwerking. Alle kleppen zijn dus twee keer geslepen met 2 verschillende pasta's. Dat maakt een totaal van 4 X 24 kleppen Pffff!

Maar goed nu is alles klaar voor assemblage. Ben nog aan het wachten op klepseals. Deze moeten uit Zweden komen, de manne van Volvo de beemd konden ook niet herinneren dat ze deze in de afgelopen 10 jaar besteld hadden, haha!

Weet iemand of de klepperen en stoters van een 960 stugger zijn. Ik heb namelijk alleen een manual van de 960 waarin staat hoe de verstijfheid van de klepperen moet zijn.

Daarnaast kan ik de hydraulische klepstoters van de t6 wel induwen en van de 960 niet misschien ander werkingsprincipe? Ik weet nog niet welke ik ga gebruiken. Ik denk t6 omdat deze gemaakt zijn voor grotere vermogens. Iemand beter idee

Sent from my iPhone using Tapatalk
Antwoord
Ik heb een druk-veerunster waarmee klepveren getest kunnen worden. Maar voordat het zover komt. Wat is de diameter van de winding, aantal windingen, vrije lengte en de diameter van de draad? Dan kan het te vergelijken zijn.

Klepseals heb ik in 2012 besteld en voor mij vele 850 rijders. Bij de dealer waren ze ook al verbaasd dat iemand ze bestelde haha.

Mooi van de verf, is ie een beetje goed te verwerken? Soms vind ik em erg dik en stroperig. Maarja daarvoor heb je tot ergens 270-300 graden C hittebestendigheid en goede chemische bestendigheid. Beetje verdunner er bij doet ook wonderen.

Hier is het redelijk streeploos gelukt met een paar laagjes:

[Afbeelding: DSC01585.jpg]
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
te mooi om te gebruiken, maak er maar een salontafeltje van..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jw240 schreef:Ik heb een druk-veerunster waarmee klepveren getest kunnen worden. Maar voordat het zover komt. Wat is de diameter van de winding, aantal windingen, vrije lengte en de diameter van de draad? Dan kan het te vergelijken zijn.

Klepseals heb ik in 2012 besteld en voor mij vele 850 rijders. Bij de dealer waren ze ook al verbaasd dat iemand ze bestelde haha.

Mooi van de verf, is ie een beetje goed te verwerken? Soms vind ik em erg dik en stroperig. Maarja daarvoor heb je tot ergens 270-300 graden C hittebestendigheid en goede chemische bestendigheid. Beetje verdunner er bij doet ook wonderen.

Hier is het redelijk streeploos gelukt met een paar laagjes:

Ja ik zal de vergelijking met de veren zelf ook even maken. Ik zal je nog even laten weten wat er uit komt. Wel voelen de t6 klepstoters en veren vele malen slapper aan als die van de 960. De t6 heeft progressieve klepperen wat de reden kan zijn dat het eerste stuk makkelijker is in te drukken.

Je motorblok ziet er wel erg gelikt uit. Op de pot staat wel om niet te verdunnen als dat niet nodig is. Dit is om de goede eigenschappen niet omlaag te brengen. Ik zal ook eens proberen om nog wat extra laagjes toe te voegen.

Weet jij trouwens iets over het infrezen van klepuitsparingen voor de kleppen in de zuigers vooral de inlaat kleppen. In de 960 zuigers zitten namelijk uitsparingen in de zuigers. Ik heb het nog niet getest of gemeten. Hier zal ik volgende week mee beginnen. Ik zal dan kijken of bij maximale verstelling van het nokkenas tandwiel de zuigers worden aangetikt.
Antwoord
Welke alu verf heb je gebruikt?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Drk - Den Witte 2.0 Drk 222 109.248 17 January 2015, 20:50
Laatste bericht: henqui
  Witte 240 DeBruin 3 3.094 17 November 2014, 19:18
Laatste bericht: DeBruin
  Hajo met zijn witte 240. TheDrivingDutchman 86 56.607 28 February 2014, 20:33
Laatste bericht: TheDrivingDutchman
  Een witte reus als oude bekende. Henkv 10 8.102 19 February 2014, 02:30
Laatste bericht: Henkv
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.836 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Mijn blauwe en witte 245 dens245polar 0 1.881 25 June 2012, 21:09
Laatste bericht: dens245polar
  De witte baksteen :) Wottel 74 46.483 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon
  Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen Jeroen V 183 88.321 10 June 2012, 16:34
Laatste bericht: Jeroen V
  Witte 244 antraciet 51 29.784 10 May 2012, 11:45
Laatste bericht: boeijke

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)