Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De frikandel (de witte 242)
Mooi joh! Is chassisverf ook hittebestendig, of gaat dat denk je wel goed?

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
ZOAB schreef:Mooi joh! Is chassisverf ook hittebestendig, of gaat dat denk je wel goed?

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk

Denk dat dat wel goed komt, ik gebruik het alleen om toebehoren van de motor te spuiten. Voor de motor en kop wil ik wel hittebestendige verf gebruiken.
Antwoord
koelwaterbuis heb ik nog liggen, kun je van een blok komen slopen als je wil. Mocht je er nog geen gevonden hebben.

Je kunt Brantho Korrux krijgen in zilver, misschien een optie? sterk en hecht goed op alu, bovendien olie/hittebestendig: http://i284.photobucket.com/albums/ll6/P...C01600.jpg
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:koelwaterbuis heb ik nog liggen, kun je van een blok komen slopen als je wil. Mocht je er nog geen gevonden hebben.

Je kunt Brantho Korrux krijgen in zilver, misschien een optie? sterk en hecht goed op alu, bovendien olie/hittebestendig: http://i284.photobucket.com/albums/ll6/P...C01600.jpg

Bedankt voor de tip. Als ik de komende tijd in de buurt ben kom ik hem wel even halen, of als ik op toer ben door het Limburgse platteland Smile!
Antwoord
ziet er al echt een stuk beter uit! Ik blijf dit volgen!
1969 Amazon
Antwoord
Zo toch maar een 960 motorblok aangeschaft voor de ontbrekende onderdelen.

[Afbeelding: 5fqv.jpg]

motorheeft rond de 200.000 gelopen en ziet er nog super fris uit. Geen druppel olie!! Het is eigenlijk zonde om hem niet direct te gebruiken!

Dus nu zijn de volgende onderdelen compleet.
- stuurbekrachtigingspomp
- motorsteunen
- carterpan
- leiding koevloeistof
- warmtewisselaar olie
- gadklep.

Nu heb ik wat onderdelen voor reserve of voor de verkoop.
Dus als er nog iemand onderdelen nodig heeft, misschien kan ik helpen.

Binnenkort maar eens de 960 motor uit elkaar halen en de s80 t6 motor in een bok hangen. Dan kan ik wat makkelijker sleutelen.
Antwoord
Zo even bezig geweest, Vast gekeken welke onderdelen ik nog meer kan gebruiken om t6 motor bruikbaar te maken.
Ik weet eerlijk gezegd nog niet wat de beste optie is:

Optie 1
- 960 inlaat spruitstuk gebruiken. Daarvoor moet ik het spruitstuk van de t6 motor doormidden zagen en aan het 960 spruitstuk bevestigen.
960 spruitstuk bestaat uit twee delen (zie foto). Dit omdat de bevestigingsgaten van het 960 en t6 spruitstuk niet overeenkomen.

[Afbeelding: 4eqbg.jpg]

Ik heb even met een rolmaat gemeten om te kijken of de motor met 960 spruitstuk wel in de 242 past, dit zou geen probleem moeten zijn. Het zal echter wel krab worden onder de motorkap.

De tweede optie
- Ik weet niet of ik beter de volledige 960 kop kan overzetten. Dit maakt bevestigen van het spruitstuk een stuk eenvoudiger. Ook heeft de 960 motor
geen verstelbare nokkenassen. Maar ik weet niet of dit wel beter is en of het sowieso wel mogelijk is.

Derde optie
- ????

Verder heb ik me er nog niet zo in verdiept in wat de mogelijkheden zijn. Heb de vraag ook gesteld op Turbobricks voordat ik ergens de zaag inzet.

Dus als er iemand ideeën heeft ik hoor het graag.
Antwoord
Tsja.. De t6 kop is wat beter, die heeft mooiere kanalen, natriumgevulde kleppen en iets lichtere lifters etc. Afhankelijk van het jaar kun je ze overzetten in een 960 kop, heb je enkel die kanalen niet.

960 kop heeft fellere nokkenassen, geen gedoe met variabele kleptiming (wat moeilijk is aan te sturen en met zulke tamme nokkenassen niet zo heel bijzonder) en de thermostaat op de 960 plek zitten dus makkelijk met slangen enzo.

Qua nokkenastandwielen etc is het ook even goed kijken wat past en werkt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:Tsja.. De t6 kop is wat beter, die heeft mooiere kanalen, natriumgevulde kleppen en iets lichtere lifters etc. Afhankelijk van het jaar kun je ze overzetten in een 960 kop, heb je enkel die kanalen niet.

960 kop heeft fellere nokkenassen, geen gedoe met variabele kleptiming (wat moeilijk is aan te sturen en met zulke tamme nokkenassen niet zo heel bijzonder) en de thermostaat op de 960 plek zitten dus makkelijk met slangen enzo.

Qua nokkenastandwielen etc is het ook even goed kijken wat past en werkt.

Bedankt voor de reactie! Weet jij toevallig ook of de nokkenassen van een 960 ook in die van een t6 kop passen. Ik ben even aan het kijken wat wijsheid is. Als de nokkenassen van de 960 namelijk in de t6 kop passen maar dit zal wel niet, dan gebruik ik de t6 kop. (zal het werkplaats handboek op greenbooks.org van te voren nog even goed inspecteren).

Ik kan namelijk ook nog het t6 spruitstuk gebruiken en het mechanische gasklephuis aanpassen en deze aan de onderkant van het s80 spruitstuk bevestigen.

Ik wil eigenlijk af van die nokkenassen want dat zal alleen maar extra gedoe opleveren aan het eind. Ik wil uiteindelijk ook een stand alone aanschaffen en dan is zonder variabele nokkenassen toch makkelijker.

Misschien toch de kop van de 960 gebruiken en alles overzetten als dit mogelijk is. die kanalen is niet zo'n ramp dan zet ik uiteindelijk de druk gewoon wat hoger Smile. Zal binnenkort veel pas en meet werk worden samen met wat achtergrond studie!!
Antwoord
Waarschijnlijk heb je zelf al een en ander gezien. Maar misschien is dit een handig topic:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=4938756#

[video=youtube;Jrlwa_ph3Y4]https://www.youtube.com/watch?v=Jrlwa_ph3Y4[/video]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Drk - Den Witte 2.0 Drk 222 109.248 17 January 2015, 20:50
Laatste bericht: henqui
  Witte 240 DeBruin 3 3.094 17 November 2014, 19:18
Laatste bericht: DeBruin
  Hajo met zijn witte 240. TheDrivingDutchman 86 56.607 28 February 2014, 20:33
Laatste bericht: TheDrivingDutchman
  Een witte reus als oude bekende. Henkv 10 8.102 19 February 2014, 02:30
Laatste bericht: Henkv
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.836 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Mijn blauwe en witte 245 dens245polar 0 1.881 25 June 2012, 21:09
Laatste bericht: dens245polar
  De witte baksteen :) Wottel 74 46.482 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon
  Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen Jeroen V 183 88.321 10 June 2012, 16:34
Laatste bericht: Jeroen V
  Witte 244 antraciet 51 29.784 10 May 2012, 11:45
Laatste bericht: boeijke

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)