Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijlichtschakelaar
Wil binnenkort rijlichtschakelaar monteren. Zitten 5 draadjes aan:
- 2 stuks voor de plus van de lampen [kan ik vinden],
- 1 voor aarde [ook geen probleem]
- 1 van de accu [idem]
- 1 van de schakelstroom.
Wat is een handige plek om deze 'af te tappen' zonder dat ik veel moet uitbouwen.

Alvast bedankt!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Ik heb gegoogled maar wat is een rijlichtschakelaar?
Ofwel, welke schakelspanning wil je hebben?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Rijlichtschakelaar [zo noemt Conrad het] is een relais of schakelaartje [geen idee] dat de verlichting inschakelt zodra je de motor start. Als je de motor uitdoet blijven de lampen nog zo'n 30 seconden branden om daarna automatisch uit te gaan. Schakelspanning klinkt voor mij als leek als spanning die ontstaat als je het contactslot omdraait maar waar haal ik dit het beste vandaan in de wirwar van draadjes achter het contactslot? Is er misschien een handiger plaats in de auto waar ik spanning krijg na het omdraaien van het contactslot? [Ik bedoel: makkelijk te vinden en makkelijk te bereiken / aan te sluiten.]

Antwoord
Schakelspanning versta ik als stuurstroompje voor een relais. Wanneer dat stuurstroompje moet ontstaan is geheel afhankelijk van de toepassing van het relais en kan dus ook van verschillende punten afgetakt worden. Voor jouw toepassing zou je een stuurstroompje vanaf je radio kunnen pakken.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Makkelijkste en netste plek om een contactgeschakelde stuurstroom vandaan te halen vind ik een zekering waar spanning op komt bij inschakelen contact. Stuurstroom voor verlichting aftappen van de radio vind ik maar rommelwerk.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
@ Volvo 142 B23: Heet 'Rijlichtrelais voor overdag' bij Conrad, zag ik. [Bestnr.: 852854 - 89] Hoop niet dat je lang hebt gegoogled? ; )

@ Arjan: Heb op een tekening van de zekeringkast ontdekt dat nummer 4 oorspronkelijk bedoeld is voor de dagrijlichten zoals Volvo het noemt [en dat in mijn wagen niet aanwezig is]. Helemaal goed dus.

Nog een vraag: hoe kom ik het best met de draad van de zekeringkast naar de motorruimte? Ik ga er even vanuit dat ik het relais logistiek het beste in de buurt van het schakelrelais bij de linker koplamp kan plaatsen.

Antwoord
Wellicht is het handig om eerst even uit te leggen wat je nou precies wilt.

Welke lampen wil je laten branden? De koplampen? De dagrijlampen zoals Volvo het bedoeld heeft voor de Zweedse markt? Ook het achterlicht? En wil je het via het kapotte-lamprelais doen zodat je netjes een melding krijgt als er een lamp kapot is?

Wellicht ook handig om even te kijken of de volledige stroom voor de verlichting in jouw geval nog via de lichtschakelaar loopt of er al een keer een relais tussen gezet is (zeer aan te bevelen!). Ook is het handig om even te checken of er al voorbereiding voor dagrijlicht in je auto aanwezig is (uit mijn hoofd groen-rode draad van kapotte-lamprelais naar richtingaanwijzerunit).
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Hmm, allemaal goede vragen waar ik niet over na heb gedacht. Wat ik in principe wil is dat de koplampen en achterlichten aan- en uitgaan met het in- en uitschakelen van de motor. Vooral automatisch uitschakelen vind ik een handige optie zodat ik mijn accu niet leeg aantref als ik weer rijden wil ...
Als ik jouw vraag lees besef ik pas dat de schakeling die ik in mijn hoofd heb waarschijnlijk alleen de koplampen inschakelt en niet de achterverlichting.

Daarbij is het ook mijn bedoeling om het zo goed mogelijk te doen, een degelijke installatie uit te voeren.

Het kapotte-lamprelais doet het niet. Er gaat bij mij vaak genoeg een lamp stuk maar er gaat geen waarschuwingslampje branden. [Laten we zeggen dat mijn persoonlijke kapotte-lamprelais in het glimmende plaatwerk van mijn voorligger in de file zit. Werkt bij achterlichten helaas niet.]
Met andere woorden; eigenlijk een goed moment om het kapotte-lamprelais weer werkend te krijgen.

Het inschakelen van de koplampen gaat volgens mij via een relais want ik hoor duidelijk een klik vanonder de motorkap. Die roodgroene draad ga ik nu naar op zoek ...

Antwoord
Roodgroene draad niet aangetroffen maar wel BL-R tussen zekering 13 [raw] en het stekkertje op deze foto:
[Afbeelding: tellerwerk1.jpg]

Verder meteen maar even alle lampjes op de tellerbak doorgemeten. Alleen het lampje voor de waarschuwing kapotte lamp [pijl] is stuk. Weet iemand de truc om de lampjes [heel] uit hun zwarte houdertje te halen en om ze er zo in te doen dat ze contact maken?

Nog twee vragen:
1. Wat is de aansluiting bij ?1 [mannetje]. Kan het zijn dat dit de groene draad [vrouwtje] met nummer op de onderste foto is? Deze hing in het luchtledige nadat ik het tellerwerk uit het dashboard had gehaald. Dat zwarte draadje zit trouwens ook op het stekkertje van de eerste foto. Deze aansluiting lijkt nooit gebruikt te zijn want op het mannetje tref ik geen schuif sporen aan.
2. Wat is de aansluiting bij ?2. [vrouwtje]

[Afbeelding: tellerwerk2.jpg]

[Afbeelding: lossedraad.jpg]

Antwoord
Is dat draadje met dat lange nummer misschien van autoradio geweest?

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: