Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Mensen,
Ik heb een 1984 245 met B23a en een m47.
Maar rij graag automaat, ik heb toevallig een b230k met zf22 staan.
Is dat een beetje in te bouwen?
Ik heb ook een b230fb staan, maar zonder bak. Motor is opzich een andere diskussie die ik zelf wel kan oplossen.
Maar zo'n zf22 is dat in te bouwen ? Ik lees eigenlijk alleen maar verhalen over aw55 en aw71 enzo.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als ik het goed begrijp is de zf4hp22 nooit in een 240 geleverd. Zal best passen maar is even goed passen en meten met aandrijfassen. Misschien is die bak wel precies even lang als een AW70/71. Steunen ook goed naar kijken maar dat past denk ik wel.
Als de motor uit een 740 is is het ook even goed opletten met de stroomverdeler, die dan van de B23 nemen bijvoorbeeld.
Is een fijne bak, mn pa heeft em in z'n 740. Wat directer dan de AW's heb ik het gevoel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik heb hem onder mijn 940 ook. Kickdown bij 160 blijft leuk
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Ik meen dat die zf hp22's van bepaalde jaren niet de meest solide bakken zijn. Fijne weet ik ook niet van maar de moeite om ff uit te zoeken. En anders een aw71 scoren
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Die van mij staat nu op dik 360000 km. Vorig jaar de auto 100 km ver moeten slepen en toen ivm tijd dat gewoon ook met 100 km/h gedaan. Niks geen punt. Wel elk jaar olie wisselen. Tenminste dat doe ik wel. Maar 40k per jaar dus vandaar.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De B19 t/m B230 hebben hetzelfde boutpatroon en motorsteunen, dat is geen probleem. De ZF heeft ws. geen tellerkabelaandrijving, als je die nodig hebt. De afstanden radiateur/schutbord/pook is ook wat anders in de 740, zodat de peilbuis en oliekoelleidingen misschien op een andere plek uitkomen, lijkt me allemaal lastig genoeg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Oliekoelleidingen zijn te maken, lijkt mij niet zo'n punt. Peilbuis, heb er een liggen van een aw55 evt. Teller, owja. Hmm ach niks wat een gps niet oplost

voordeel van zf lijkt mij de overdrive. Ik rij met de 940 4000 toeren bij 160.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Niks mis met de zf bak achter een benzine.
Bij de diesels hebben ze een probleem met de roetmeting omdat de interne oliepomp aangedreven word door de uitgaande as.
Dat betekend dat bij de roetmeting de bak veel toeren draait zonder voldoende smering.
Andersom is het zo dat je auto,s met automaat beter niet over langere afstanden moet slepen vanwege het tekort aan smering
en dat lijkt me met de zf dan weer geen probleem :biggrin:
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970