Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
help! olielekage ..drup..drup..drup
hallo mensen,

vorig jaar heb ik met veel succes adviezen en tips van jullie gehad. (Aankoop 245, aankoop Virgo's).Daarvoor dank!

Ik hoop nu weer beroep te mogen doen op juliie technische kennis, vooral omdat ik zelf WEL eenVolvo fan ben , maar geen techneut!:rologen:

Het volgende is er aan de hand ....Ik rijdt een 245 Turbo uit 1983 . Bij wat klein onderhoud heb ik een monteur gevraagd ook de kleppendekselpakking te vervangen, aangezien een andere Volvo- monteur mij vertelde dat daar wat olie uitlekte (niet veel). Met nieuwe pakking is de lekkage nog hetzelfde....sterker nog.... ik heb het idee dat ze nu fors incontinent wordt! drup...drup..drup

Opvallend is te noemen dat de toename van lekkage precies gepaard ging met een nieuw, rauw geluid in de motor .Niet echt fijn geluid. Geluid is vooral aanwezig bij optrekken en het is weg als ik gas geef met koppeling ingetrapt.

Vraag: 1. Wat is hier aan de hand? Oliekeeringen?

2. Wie weet iemand in Noord Nederland (woon zelf inZuidlaren) die, tegen betaling uiteraard, mij van deze olielekkage kan afhelpen?

Ik ben namelijk eeen beetje klaar met op en neer naar de autogarage ..:mad:

Kom maar met die tips!

Jochem van der Klei
Antwoord
Slang van de karter onluchting verstopt? Voor de zekerheid maar door blazen, dat wil nog wel eens helpen.
Antwoord
Je hebt wel het olieniveau aan de oliepeilstok gecheckt hoop ik...
Antwoord
Je zal denk ik toch moeten zoeken waar de olie echt uitkomt. Dus het blok met doeken en remmenreiniger schoonmaken en dan warm laten lopen, stukje gaan rijden om te checken. Dan moet je het spoor vd lekkage kunnen volgen.
(sorry, ik woon niet niet in de buurt)
Wat voor kleur heeft de gelekte olie? (Licht (vers) of donker (oud) rode kleur is vd versnellingsbak)

Mbt rauw geluid: wat is het oliepeil nu?
Olie al eens volledig ververst? (Dan olie erin vd automaterialenzaak, geen gokje vwb type of goedkope synth Lidl-meuk)
Zitten er metaaldeeltjes in de oude olie? (Dmv magneet erin)

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
ik heb op de brug eronder kunnen kijken bij de apk vandaag. Moeilijk te beoordelen , blok is kleddernat. De kleur is mooi helder en zeker geen metaal er in.
Olie is 7000 km ververst door volvo garage.
Ik beb laatst 2 (!) liter moeten bijvullen , maar het rauwe geluid was er daarn anog steeds. dus daar ligt het niet aan.

Kan ik het blok ook schoonmaken met ontvetter (van Shimano,voor mijn racefiets hahha)?
Antwoord
Welk blok? B21/23: Halve maantje ook vervangen toen de klepdeskelpakking vervangen werd?

Ontvetter: remmenreiniger van de Action. Kost niks.
Antwoord
Dat werk vast wel, maar als alles zeiknat is, gaat er wel wat ontvetter doorheen. Shimano ontvetter is kneiter duur vergeleken met remmenreiniger...

Zie je of de olie alleen vanaf een bepaalde pakking lekt? (bijv. alleen onder de kop, of alleen aan de achterzijde)
Het is nogal lastig te beoordelen zo via tekst en zonder foto's (en daarop zie je denk ik nog weinig), maar iemand zal toch met oude doeken aan de slag moeten. Als je die uren zelf maakt, hoef je dat in ieder geval niet door een dure monteur te laten doen.

Het zou nu in alle pakkingen en keerringen kunnen zitten (edit: ik bedoel niet dat alles gaar is, maar je weet nu niet waar je moet zoeken. Je moet eerst dus schoonmaken en kijken waar de nieuwe oliesporen ontstaan) . Mijn blok, bak en bodemplaat waren ook doorweekt (wel goed tegen roest op je bodemplaat): alle pakkingen/keerringen vervangen en de ergste lekkage zat bij mij in de achterste krukaskeerring , maar dat zegt niet direct iets over jouw wagen.

Bij 1 liter op 1.000km is het ernstig mis. Ik vind 2 liter op 7.000km fors maar nog niet nijpend. Je moet het gewoon veel regelmatiger controleren dan je tot nu toe hebt gedaan. Het blijft oud spul he.
Begin maar eens met een handboek van Olving en Haynes: veel plaatjes, eenvoudige stappen die je zelf kan doorlopen.
Ik heb een kantoorbaan en geen technische opleiding gehad, maar je komt echt een heel eind met de handleiding. Logisch nadenken, geen haastwerk van je klus maken en goed stap voor stap lezen (juiste gereedschap vooraf verzamelen). Niet te bang zijn om te beginnen Smile

En dat geluid... plotseling lawaai is nooit goed, maar dat kan ik zo via tekst ook niet beoordelen..
Succes! gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Arn02 schreef:Welk blok? B21/23: Halve maantje ook vervangen toen de klepdeskelpakking vervangen werd?

Ontvetter: remmenreiniger van de Action. Kost niks.
Her betreft een B21E blok. Dat van het maantje zal ik navragen bij de garage.
Antwoord
goed idee van de action, ik ga dit weekend aan de slag met doeken en ontvetter.
Ik ben bang dat het geluid en de lekkage samen gaan....
Waar moet de lekkage te zien zijn als een oliekeerring stuk is?
Antwoord
Kun je het geluid omschrijven of kun je met je telefoon een geluidsopname maken?
Als het alleen met de lekkage samenhangt kan het m.i. niet ernstig zijn, of de auto moet met te weinig olie hebben gestaan.Dan krijgt de motor een flinke knauw.

Sneller,goedkoper en makkelijker om een blok en bak schoon te maken is met een plantenspuit gevuld met ontvetter naar een wasplaats rijden waar je met de hand de auto kunt wassen en waar ze een hogedrukspuit hebben.
Alle vette delen besproeien,even laten intrekken en daarna met de hogedrukspuit met heet water schoonspuiten. Wel even een plastic zak om de stroomverdeler trekken.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)