25 February 2014, 15:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 February 2014, 15:06 door Rubicon.)
Third time 's the charm. Bij deze wens ik jullie voor te stellen aan mijn derde Volvo, een 343 DL uit 1982!
Gekocht in Ternat (België), van de kleinzoon van de (inmiddels) overleden eerste eigenaar en afgelopen zondag 23/02/2014 opgehaald. Voor het eerst ingeschreven in november 1982, dus een exemplaar van het modeljaar 1983. Het merendeel van zijn leven heeft hij in de garage doorgebracht, wat ook de kilometerstand van nÃt geen 74.000 km aantoont (inmiddels 73.907)! De Volvo is er gekomen na de verkoop van mijn Volvo 242 DL uit 1979, om te vermijden dat ik in een Volvoloos zwart gat zou terechtkomen :biggrin: . Plots zat ik zonder auto en met het idee dat er best nog een pak sneeuw tevoorschijn kon komen, wilde ik zo snel mogelijk een - al dan niet tijdelijk - alternatief, gezien woonwerk-verkeer op een Vespa uit 1986 niet echt aan te raden is in echt winterse omstandigheden. Dus ik moest zo snel mogelijk op zoek naar iets anders. Uiteraard - het liefst van al een Volvo, een 340 of een 480. Of een Saab 99 of 900 Classic, maar het bleek dat het huidige aanbod op de tweedehandsmarkt niet zo denderend. Het werd dus een Volvo 340. Ik heb de 340 altijd al als een ondergewaardeerde auto beschouwd. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste Volvo die gemaakt is, maar dat kan je wel van meer Volvo's zeggen, natuurlijk :biggrin: . Maar het is wel een karakterbak, en dat maakt alles goed. :mrgreen: En ik heb inmiddels al reacties gehad van mensen die de 340 een mooier model vinden dan de 240.
En hij rijdt super.
hock:
Om eerlijk te zijn, vind ik dat de 343 DL comfortabeler en beter rijdt dan de 242. Hij voelt minder "log" aan, iets meer "responsive", strakker op de weg. De starre "de Dion" achteras met bladveren, en de plaatsing van de versnellingsbak achteraan vertalen zich in een duidelijk beter weggedrag dan de 242. Een zeer aangename verrassing! De 343 is werkelijk spartaans uitgerust, maar dat gold ook voor de 242. Aan de comfortabele zit en de uitstekende kachel merk je weer dat de ongeëvenaarde pluspunten van het Volvo-rijden ook weer hier in ere zijn gehouden. De 343 bezit een handgeschakelde vier-versnellingsbak, een M45, dus dezelfde als zijn tijdgenoten van de 200-reeks. De Ãnige echte optie die ik heb kunnen ontdekken aan de 343, moet wel de afsluitbare tankdop zijn. Verder niets; geen toerenteller (waar hij zelfs de 242 naar de kroon steekt), radio, kofferbakverlichting, zelfs geen gordels achterin... Wat er niet op zit, kan niet stuk gaan natuurlijk. :tongue:
De Volvo 343 heeft de tand des tijds best goed overleefd en is behoorlijk hard en strak te noemen. OP 14/02/2014 werd hij zelfs blanco gekeurd.
Maar er zitten wel schoonheidfoutjes, plekjes en mankementjes aan. Zo trekt de auto tijdens het rijden naar rechts en tijdens het remmen naar links. De banden zijn stilaan aan vernieuwing toe. Een paar roestplekjes: de achterklep is van binnenuit doorgeroest onder de achterruit, ook onder de voorruit zit een plekje - wellicht ook doorgeroest, de onderrand van het spatbord rechtsvooraan. En een hoop krassen en deukjes (vooral op het rechterportier). De onderste chroomlijst van de voorruit is zeer lelijk uitgeslagen, alsook het voorste deel van de chroomlijst op de regengoot boven de portieren. Poetsen zal hier geen redding meer kunnen geven, vrees ik. Dan nog kleine dingen zoals een kapot bakje in de armleuning van het linkerportier, een slecht werkende gordelvanger linksvoor (het veertje in de rode drukknop lijkt te ontbreken?) en raamhendels waarvan de draaidop losgekomen is. Ook een gaatje in het knipperlicht rechtsachteraan, maar een nieuwe lichtbehuizing ligt al klaar en gaat er vanmiddag nog in! Een afspraak voor een groot onderhoud werd ook al gemaakt en ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een gordelset voor achterin, raamhendels, chroomlijst enzovoort. Het komt wel goed.
In de tussentijd blijf ik verder uitkijken naar een nette Amazon die volledig aan mijn eisen beantwoordt (...). Of wie weet, ooit weer een 240 station zoals mijn eerste Volvo (mis ik nog steeds..), als ook de meest recente bouwjaren ervan ooit belastingvrij mogen worden. Maar inmiddels kan ik me weer met "stijl in een Volvo" verplaatsen, en heeft dat alles zeker geen haast.
Foto's:
![[Afbeelding: Volvo06_zps89469871.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo06_zps89469871.jpg)
![[Afbeelding: Volvo07_zpsd12de39d.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo07_zpsd12de39d.jpg)
![[Afbeelding: Volvo10_zps080d1dc6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo10_zps080d1dc6.jpg)
![[Afbeelding: Volvo11_zps65ee7bce.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo11_zps65ee7bce.jpg)
Gekocht in Ternat (België), van de kleinzoon van de (inmiddels) overleden eerste eigenaar en afgelopen zondag 23/02/2014 opgehaald. Voor het eerst ingeschreven in november 1982, dus een exemplaar van het modeljaar 1983. Het merendeel van zijn leven heeft hij in de garage doorgebracht, wat ook de kilometerstand van nÃt geen 74.000 km aantoont (inmiddels 73.907)! De Volvo is er gekomen na de verkoop van mijn Volvo 242 DL uit 1979, om te vermijden dat ik in een Volvoloos zwart gat zou terechtkomen :biggrin: . Plots zat ik zonder auto en met het idee dat er best nog een pak sneeuw tevoorschijn kon komen, wilde ik zo snel mogelijk een - al dan niet tijdelijk - alternatief, gezien woonwerk-verkeer op een Vespa uit 1986 niet echt aan te raden is in echt winterse omstandigheden. Dus ik moest zo snel mogelijk op zoek naar iets anders. Uiteraard - het liefst van al een Volvo, een 340 of een 480. Of een Saab 99 of 900 Classic, maar het bleek dat het huidige aanbod op de tweedehandsmarkt niet zo denderend. Het werd dus een Volvo 340. Ik heb de 340 altijd al als een ondergewaardeerde auto beschouwd. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste Volvo die gemaakt is, maar dat kan je wel van meer Volvo's zeggen, natuurlijk :biggrin: . Maar het is wel een karakterbak, en dat maakt alles goed. :mrgreen: En ik heb inmiddels al reacties gehad van mensen die de 340 een mooier model vinden dan de 240.

En hij rijdt super.

Om eerlijk te zijn, vind ik dat de 343 DL comfortabeler en beter rijdt dan de 242. Hij voelt minder "log" aan, iets meer "responsive", strakker op de weg. De starre "de Dion" achteras met bladveren, en de plaatsing van de versnellingsbak achteraan vertalen zich in een duidelijk beter weggedrag dan de 242. Een zeer aangename verrassing! De 343 is werkelijk spartaans uitgerust, maar dat gold ook voor de 242. Aan de comfortabele zit en de uitstekende kachel merk je weer dat de ongeëvenaarde pluspunten van het Volvo-rijden ook weer hier in ere zijn gehouden. De 343 bezit een handgeschakelde vier-versnellingsbak, een M45, dus dezelfde als zijn tijdgenoten van de 200-reeks. De Ãnige echte optie die ik heb kunnen ontdekken aan de 343, moet wel de afsluitbare tankdop zijn. Verder niets; geen toerenteller (waar hij zelfs de 242 naar de kroon steekt), radio, kofferbakverlichting, zelfs geen gordels achterin... Wat er niet op zit, kan niet stuk gaan natuurlijk. :tongue:
De Volvo 343 heeft de tand des tijds best goed overleefd en is behoorlijk hard en strak te noemen. OP 14/02/2014 werd hij zelfs blanco gekeurd.
Maar er zitten wel schoonheidfoutjes, plekjes en mankementjes aan. Zo trekt de auto tijdens het rijden naar rechts en tijdens het remmen naar links. De banden zijn stilaan aan vernieuwing toe. Een paar roestplekjes: de achterklep is van binnenuit doorgeroest onder de achterruit, ook onder de voorruit zit een plekje - wellicht ook doorgeroest, de onderrand van het spatbord rechtsvooraan. En een hoop krassen en deukjes (vooral op het rechterportier). De onderste chroomlijst van de voorruit is zeer lelijk uitgeslagen, alsook het voorste deel van de chroomlijst op de regengoot boven de portieren. Poetsen zal hier geen redding meer kunnen geven, vrees ik. Dan nog kleine dingen zoals een kapot bakje in de armleuning van het linkerportier, een slecht werkende gordelvanger linksvoor (het veertje in de rode drukknop lijkt te ontbreken?) en raamhendels waarvan de draaidop losgekomen is. Ook een gaatje in het knipperlicht rechtsachteraan, maar een nieuwe lichtbehuizing ligt al klaar en gaat er vanmiddag nog in! Een afspraak voor een groot onderhoud werd ook al gemaakt en ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een gordelset voor achterin, raamhendels, chroomlijst enzovoort. Het komt wel goed.

In de tussentijd blijf ik verder uitkijken naar een nette Amazon die volledig aan mijn eisen beantwoordt (...). Of wie weet, ooit weer een 240 station zoals mijn eerste Volvo (mis ik nog steeds..), als ook de meest recente bouwjaren ervan ooit belastingvrij mogen worden. Maar inmiddels kan ik me weer met "stijl in een Volvo" verplaatsen, en heeft dat alles zeker geen haast.

Foto's:
![[Afbeelding: Volvo06_zps89469871.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo06_zps89469871.jpg)
![[Afbeelding: Volvo07_zpsd12de39d.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo07_zpsd12de39d.jpg)
![[Afbeelding: Volvo10_zps080d1dc6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo10_zps080d1dc6.jpg)
![[Afbeelding: Volvo11_zps65ee7bce.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo11_zps65ee7bce.jpg)
![[Afbeelding: Volvo02_zpsa3414a1e.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/Volvo02_zpsa3414a1e.jpg)
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)